لندن - ايرنا - رئيس شركت خودروسازي 'جگوار لندروور' (Jaguar Land Rover) در نشستي با حضور «ترزا مي» نخست‌وزير انگليس هشدار داد درصورتي‌كه لندن بدون دست‌يابي به توافق از اتحاديه اروپا خارج شود، روزانه 60 ميليون پوند به اين شركت زيان وارد مي‌شود.

به گزارش ايرنا، 'رلف اسپس' در اين نشست كه با حضور ليام فاكس وزير تجارت بين‌الملل و ساير رئيسان شركت‌هاي توليدي انگليس در شهر بيرمنگام برگزار شد عنوان كرد كه شركت تحت هدايت او به ميزان زيادي به سازوكار 'تحويل به‌موقع' لوازم‌يدكي از اتحاديه اروپا متكي است. او بابيان اين مطلب تأكيد كرد: چنانچه حتي يك قطعه به‌موقع تحويل نشود عملاً توليد متوقف خواهد شد.
رئيس بزرگ‌ترين شركت توليدكننده خودرو در انگليس هشدار داد كه خروج سخت از اتحاديه اروپا، دست‌كم 1.2 ميليارد پوند زيان به اين شركت وارد مي‌كند و هزاران شغل را از بين خواهد برد. خروج سخت از اتحاديه اروپا درواقع به شرايطي اطلاق مي‌شود كه انگليس تمامي روابط خود با نهادهاي اروپايي را در دوره پسا برگزيت متوقف كند.
در همين پيوند انجمن توليدكنندگان و معامله‌كنندگان خودرو انگليس تيرماه گذشته هشدار داد كه خروج سخت انگليس از اتحاديه اروپا 860 هزار شغل در صنعت خودروسازي اين كشور را در معرض خطر قرار مي‌دهد.
مايكل هاوز رئيس اجرايي انجمن توليدكنندگان و معامله‌كنندگان خودرو انگليس در بيانيه‌اي اظهار داشت كه خروج انگليس از اتحاديه اروپا سودي براي اين صنعت ندارد و تاكنون ابهامات ناشي از اين رويداد سبب كاهش سرمايه‌گذاري در اين زمينه شده است. هاوز تصريح كرد: تا زماني كه دولت جايگزيني براي اتحاديه گمركي اروپا ندارد، بهتر است كه در اين نهاد اروپايي عضو بماند.
وي هشدار داد كه روند سرمايه‌گذاري‌ها در صنعت خودروسازي انگليس رو به كاهش است و زمان جبران نيز در حال از دست رفتن است. او تصريح كرد كه مذاكره‌كنندگان برگزيت وظيفه‌دارند تا هرچه سريع‌تر با طرف اروپايي به توافق رسيده و ابهامات اقتصادي ناشي از برگزيت را مشخص كنند.
هاوز افزود كه چنانچه اين وضعيت ادامه پيدا كند، شركت‌هاي بزرگ خودروسازي همچون نيسان، بي.آم.دبليو و هوندا كارخانه‌هاي خود را به خارج از انگليس منتقل خواهند كرد.
اين فعال تجاري عنوان كرد: خودروسازان به فرايند موسوم به 'تحويل به‌موقع' وابسته هستند؛ اين امر بدين معناست كه قطعات توليد خودرو ظرف چند ساعت پيش از نياز خط توليد از اروپا حمل مي‌شوند. اما اكنون پيام‌هاي ضدونقيضي به گوش مي‌رسد كه برخلاف منافع صنعت خودروسازي به شمار مي‌رود.
هاوز به دولت انگليس هشدار داد: 'اگر نتوانيم از غبار ابهامات (برگزيت) به‌سلامت عبور كنيم، تلفات مي‌دهيم.' وي بابيان اينكه 'سرمايه‌گذاري‌ها در سال جاري به بيش از نصف سال‌هاي گذشته كاهش‌يافته' افزود: اين هزينه‌ي ابهام و تصميم‌گيري آهسته است.
رئيس شركت جگوار لندروور نيز امروز به نخست‌وزير انگليس يادآور شد: شش ماه مانده به خروج انگليس از اتحاديه اروپا، ابهامات ناشي از اوضاع اقتصادي سبب شده است تا شركت‌هاي تجاري به‌اجبار تصميم‌هاي غيرقابل بازگشتي را بگيرند كه فارغ از نتيجه آن، از بحران كنوني عبور كنند.
شايان‌ذكر است اين شركت انگليسي هفته گذشته در تازه‌ترين گزارش مالي خود اعلام كرد براي اولين بار طي سه سال گذشته 210 ميليون پوند خسارت‌ديده است.
اوضاع اقتصادي انگليس در آستانه خروج از اتحاديه اروپا شرايط دشواري را طي مي‌كند و تعداد زيادي از شركت‌هاي انگليسي از ابتداي سال جاري دست به كاهش شعبه‌هاي خود زده و يا كسب‌وكارشان را به‌طور كامل تعطيل كرده‌اند.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگليس قصد دارد تا فروردين سال آينده رسماً از اتحاديه اروپا خارج شود. دو طرف تلاش مي‌كنند تا حداكثر آبان ماه سال جاري درباره همكاري‌هاي تجاري در دوره پسا برگزيت توافق كنند. در همين پيوند «ميشل بارنيه» مذاكره‌كننده برگزيت از سوي اتحاديه اروپا ديروز (دوشنبه) گفت كه دست‌يابي به توافق با دولت انگليس براي خروج اين كشور از اتحاديه اروپا، ظرف 6 تا 8 هفته آينده واقع‌بينانه است.
اروپام ** هـ ن **3404