تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه الزهرا می گوید: دانشگاه ها باید با تقویت روحیه كارآفرینی در دانشجو و افزایش كیفیت آموزش به افزایش مشاغل نوین در جامعه كمك كند.

مهناز ملانظری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا درباره چگونگی بهبود بازار كار برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف تحصیلی، اظهار كرد: واقعیت این است كه در حال حاضر شرایط زندگی كردن در تمام دنیا تغییر كرده و نمی توانیم با نگاه قدیمی به كار و درآمد فكر كنیم.
وی ادامه داد: این دید سنتی كه با داشتن مدرك تحصیلی شغلی مناسب در یك سازمان دولتی داشته باشیم، در جامعه امروزی نتیجه بخش نیست.
رئیس دانشگاه الزهرا با اشاره به توانایی كارآفرینی دانشجویان، افزود: دانشجو باید با ارائه طرح های مختلف در راستای رشته تحصیلی خود، شغل هایی كه تاكنون موضوعیت نداشته را ایجاد و افراد بسیاری را زیر مجموعه خود قرار دهد.
ملانظری با بیان اینكه در جامعه امروزی بسیاری از امور به واسطه اینترنت انجام می شود، یادآور شد: دانشگاه در حال حاضر علاوه بر آموزش، رسالت جدیدی نیز برعهده دارد كه در واقع همان تقویت دیدگاه كارآفرینی در دانشجو بوسیله ابزار و طرح های جدید است.
وی خاطرنشان كرد: دانشگاه فقط می تواند دانشجو را به گونه ای آموزش دهد كه پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، باید در دانشگاه ها جنبه های مهارت آموزی و عملیاتی را بیشتر كنیم تا دانشجو بتواند با تغییر دیدگاه سنتی خود كارآفرینی كند.

** تقویت روحیه كارآفرینی در دانشجویان
رئیس دانشگاه الزهرا در ادامه درباره تأثیرفعالیت های دانش بنیان در كسب درآمد و تقویت روحیه كارآفرینی در دانشجویان، تأكید كرد: استادان و دانشجویان با انجام فعالیت های دانش بنیان نگاهی دوجانبه به علم و پژوهش پیدا كرده اند.
ملانظری با بیان اینكه فعالیت های دانش بنیان دانشگاه الزهرا هنوز به مرحله كسب درآمد برای دانشگاه نرسیده است، ادامه داد: حركت های دانش بنیان در دانشگاه بیشتر با هدف حركت دانشجو و استادان به سمت كاربردی كردن علوم سرمایه گذاری شده و بسیاری از استادان شركت های دانش بنیان تأسیس كرده اند كه دانشجوها نیز در این مكان ها مشغول به كارهستند.
وی افزود: هدف اصلی از ایجاد شركت های دانش بنیان، تقویت نگاه دو وجهی آموزش و كاربردی شدن علم در ذهن اعضای هیأت علمی است. سرآغاز این گونه فعالیت ها باید از استادان آغاز شود تا دانشجویان با الگو قراردان آنها مهارت های خود را افزایش دهند و در نتیجه هركدام یك كارآفرین شوند.

** دختران می توانند در همه رشته ها ورود كنند
رئیس دانشگاه الزهرا همچنین درباره توانایی وعلاقمندی دختران برای تحصیل در رشته های مختلف و برعهده گرفتن تمامی مشاغل، اظهار كرد: طبیعی است بانوان علاقه خاصی نسبت به تعدادی از رشته ها دارند كه با روحیه شان سازگارتر است اما با اطمینان می توان گفت كه دختران در همه رشته ها ورود كنند.
ملانظری با بیان اینكه تجربه نشان داده كه زنان با تمرین و آموزش به نیروهای توانمندی در جامعه تبدیل شده اند، گفت: تمامی رشته های تحصیلی برای بانوان مناسب است اما با توجه به نیاز جامعه بیشتر دختران رشته علوم انسانی هنگام انتخاب رشته در كنكور سراسری تمایل بیشتری به رشته هایی مانند حقوق، حسابداری و مدیریت نشان می دهند.

** انعقاد تفاهمنامه با مجمع تشخیص مصلحت نظام
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همكاری میان مجمع تشخیص مصلحت و دانشگاه الزهرا در خصوص ایجاد دوره های آموزشی كوتاه مدت برای افزایش قدرت مدیریت بانوان، یادآورشد: با توجه به اینكه دولت در این سال ها تمایل بسیاری به مدیریت بانوان نشان داده، قرار شد با توجه به توانایی زنان، دوره های آموزشی كوتاه مدتی را برای برعهده گرفتن مشاغل مختلف در جامعه برگزار كنیم.
رئیس دانشگاه الزهرا با اشاره به اینكه بانوان با حضور در این دوره ها می توانند توانایی خود را بالا برند، افزود: زمان و ظرفیت این كلاس های آموزشی در میان سازمان های دولتی و خصوصی اعلام می شود تا مدیران افراد واجد شرایط را به ما معرفی كنند و در نهایت با انجام یك گزینش و در نظر گرفتن ظرفیت دوره ها كلاس ها برگزار می شود.

** مشكلات دانشگاه الزهرا
ملانظری در ادامه درباره مشكلات دانشگاه الزهرا به عنوان یك نهاد آموزش عالی تك جنسیتی، اظهار كرد: این دانشگاه با شرایط خاص تك جنسیتی بودن نیاز به یك سری قوانین خاص دارد چرا كه حدود 80 درصد از اعضای هیأت علمی و 80 در صد از اعضای غیر هیأت علمی در دانشگاه الزهرا را بانوان جامعه تشكیل داده اند كه در دوره های زمانی خاص نیازبه مرخصی دارند.
وی ادامه داد: بی شك شرایط فعالیت بانوان برای كار در دوره های زمانی، متفاوت است بنابراین باید استاندارد ضریب اخذ نیرو برای این دانشگاه با سایر نهادهای آموزشی تفاوت داشته باشد چرا كه وقتی همكاران نیاز به مرخصی دارند توانایی جایگزینی نیرو را داشته باشیم.
رئیس دانشگاه الزهرا با اشاره به كمبود فضای فیزیكی دانشگاه برای ایجاد دانشكده های مستقل، تأكید كرد: از دیگر مشكلات دانشگاه الزهرا فاصله دور این دانشگاه با استانداردهای وزارت علوم است كه امیدواریم این مشكلات به زودی برطرف شود.
ملانظری با اشاره به بهره برداری از زمین های اطراف دانشگاه الزهرا، خاطر نشان كرد: تمام اهداف آموزشی و پژوهشی در گرو زیر ساخت ها است كه بی شك یكی از این مباحث توسعه فیزیكی دانشگاه است.
وی افزود: در حال حاضر استادان و دانشجویان چند رشته مجزا با هم از یك ساختمان استفاده می كنند كه قرار است برای رفع این مشكل سه دانشكده مجزا در دانشگاه ایجاد كنیم.
این رئیس دانشگاه یادآور شد: حمایت برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها، منوط به زیر ساخت مناسب است كه توسعه فضای فیزیكی را نیز شامل می شود، ما توانسته ایم در یك سال گذشته قدم های بسیاری درارتقای پهنای باند دانشگاه برداریم.

** چگونگی پرداختن به دیدگاه های متفاوت در كلاس ها
ملانظریهمچنین درباره برگزاری كلاس ها به صورت تك جنسیتی دراین دانشگاه گفت: درست است كه كلاس ها به صورت تك جنسیتی برگزار می شود اما استادان سعی می كنند با جمع آوری نتایج تحقیقات و ارائه مقالات متعدد كه توسط مردان ارائه شده ، مسئله نبود دیدگاه های متفاوت را برطرف كنند.

** نگاه افزایش كیفیت و تنوع بخشی دانشگاه
رئیس دانشگاه الزهرا همچنین درباره دستاوردهای اخیر این دانشگاه، گفت: تقریبا از سال 96 در راستای برنامه عملیاتی دانشگاه، اهداف كلانی را در نظر گرفته ایم كه با نگاه افزایش كیفیت و تنوع بخشی آموزشی ایجاد شدند.
ملانظری ادامه داد: افزایش تنوع بخشی آموزشی را با نگاه تنوع بخشی رشته ای و ایجاد رشته های بین رشته ای بر اساس نیازهای روز در نظر گرفته ایم.
وی با اشاره به تشكیل شورای راهبردی برای تنوع بخشی آموزشی، یادآور شد: تلاش كردیم با رویكرد كارآفرینی و اشتغال زایی به سراغ رشته های میان رشته ای برویم كه در آینده فرصت های شغلی بهتری را برای دانشجویان فراهم می كند.
رئیس دانشگاه الزهرا افزود: سعی كردیم در سال های گذشته با پرداختن به بحث مطالعات تطبیقی بین رشته‌ای، رشته‌های جدیدی را به وزارت علوم پیشنهاد دهیم كه برخی از آنها برای اولین بار در كشور قرار است آموزش داده شوند.
ملانظری با اشاره به اهمیت پژوهش برای دانشگاه الزهرا، گفت: این دانشگاه جز دانشگاه های بزرگ و با سابقه است و ما برای رسیدن به جایگاه اصلی خود باید تلاش های بسیاری انجام دهیم بنابر این پژوهش را به موازات بحث های آموزشی رشد دادیم.
وی افزود: از دیگر فعالیت های دانشگاه با توجه به رویكرد وزارت علوم موضوع تشویق های مربوط به فعالیت های كارآفرینی بود كه در سال 96 مركز كارآفرینی، نوآوری و شكوفایی ایجاد شد و كارگاه های بسیاری را فعال كرد.
ملانظری افزود: دانشگاه سیاست هایی ایجاد كرد كه پژوهش های بین المللی و همچنین تقویت روحیه كارآفرینی در دانشجویان افزایش یابد و تمامی زیر ساخت ها در این زمینه را مشخص كردیم و امیدوارم تا پایان سال 97 خروجی خوبی داشته باشد.
**ن .م **1601**