تهران- ايرنا- محققان دانشگاه تهران موفق به طراحي و ساخت زيست ‌حسگر براي تشخيص زودهنگام سرطان سينه شدند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه ايرنا از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، هدايت‌ الله قورچيان و فاطمه حكيميان از پژوهشگران مركز تحقيقات بيوشيمي و بيوفيزيك دانشگاه تهران موفق به طراحي و ساخت زيست‌ حسگر براي تشخيص زودهنگام سرطان سينه شدند.
سرطان سينه از شايع‌ ترين علل مرگ و مير در زنان است. بر اساس آمارهاي سازمان جهاني بهداشت از هر 8 تا 10 زن، يك نفر دچار سرطان سينه مي‌شود كه البته در ايران، از هر 10 تا 15 زن، احتمال ابتلاي يك نفر به سرطان سينه وجود دارد.
با اين حال سن بروز سرطان سينه در زنان ايران دست كم يك دهه كمتر از زنان كشورهاي توسعه يافته است. به طور كلي سرطان سينه در 14درصد از زنان (يك مورد از 7 مورد) رخ مي‌دهد. علاوه بر زنان، مردان نيز ممكن است دچار سرطان سينه شوند.
بر اساس گزارش به دست آمده از موسسه ملي سرطان در آمريكا در سال 2013 حدود 232 هزار و 670 مورد سرطان سينه در زنان و 2 هزار و 360 مورد در مردان برآورد شده است كه از اين ميان حدود 40 هزار مورد مرگ مربوط به زنان و 430 مورد مرگ مربوط به مردان بوده است. زماني كه سرطان سينه در مراحل اوليه، تشخيص داده شود احتمال درمان، 98 درصد است. در حالي كه اگر سرطان به اعضاي ديگر بدن سرايت كند احتمال درمان به 23 درصد كاهش مي ‌يابد. بنابراين، تشخيص زودرس سرطان سينه يكي از چالش ‌هاي عمده عليه اين بيماري است.
به گفته محققان، با توجه به اينكه در مراحل اوليه بروز سرطان سينه مولكول ‌هاي كوچكي به نام ميكرو آر، ان، آ يا به اختصار m-RNA شكل مي‌گيرند و به‌تدريج غلظت آنها افزايش چشمگيري مي‌يابد، مي‌توان از اين مولكول‌ها به‌عنوان نشانگر در تشخيص زودهنگام سرطان استفاده كرد.
از اين رو، پژوهشگران بر آن شدند به ‌منظور تشخيص زودهنگام سرطان سينه، زيست ‌حسگري طراحي كنند كه توانايي تشخيص مولكول‌ هاي ميكرو آر، ان، آ در مقادير كم را داشته باشد. پژوهش جهت ساخت اين زيست‌حسگر طوري برنامه‌ريزي شد كه اين زيست‌حسگر از لحاظ طراحي، ساده و از نظر اقتصادي، توليد آن مقرون‌به‌صرفه باشد. براي اين منظور ابتدا با روش بسيار ساده‌اي، طلاي خريداري شده از بازار تهران به نمك طلا و سپس به نانوذرات متخلخل طلا تبديل شد كه نتايج اين كار در اداره ثبت اختراع ايران در سال 1396 به شماره 93996 و در اداره ثبت اختراع آمريكا تحت شماره US patent 2018,0154451/A1 به ثبت رسيد.
**9283**9129