زنجان - ایرنا - به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشكی زنجان با تجهیز و تامین امكانات مورد نیاز دانشجویان اسكان آنان در خوابگاه دانشجویی جدید آغاز شده است و مشكلی در این ارتباط وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، اوایل شهریور جاری خبری مبنی بر انتقال خوابگاه مركزی (بوستان یك و 2) دختران از محل پردیس دانشگاه علوم پزشكی به خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان منتشر شد كه این موضوع در آستانه سال تحصیلی جدید نگرانی هایی را برای این قشر فراهم كرد.
این موضوع از سوی دانشجویان با اعتراض هایی مواجه شد كه پاسخ دهی مسئولان دانشگاه علوم پزشكی زنجان در ارتباط با علل این جابجایی را به همراه داشت.
دانشجویان دختر فضای كوچك اتاق خوابگاه جدید، مشكل تردد، نبود امنیت كافی و سرویس ایاب و ذهاب و نبود روشنایی را از علل نارضایتی خود از انتقال خوابگاه به محل جدید را مطرح كرده بودند.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در نشست با خبرنگاران به تشریح مسائل و حاشیه های مطرح شده در این زمینه پرداخت و در پایان نیز خبرنگاران از محل خوابگاه جدید خوابگاه دختران بازدید كردند.
دكتر مهران محسنی روز چهارشنبه در این ارتباط به خبرنگاران گفت: فعالیت اصلی معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی زنجان طی پنج سال گذشته در راستای رفاه و آرامش دانشجویان بوده است.
وی اظهار داشت: این واحد دانشگاهی دبیر قطب 6 كشوری دانشگاه های البرز، مركزی، ساوه، قم و خمین را شامل می شود و در واقع رقابت نانوشته ای بین دانشگاه های قطب در مسیر توسعه آموزش و پژوهش وجود دارد.
این مسئول ادامه داد: طی چند سال گذشته علوم پزشكی استان در حوزه های مختلف پیشرفت هایی داشته و هم اكنون برای پیشبرد برنامه های خود با كمبود فضای آموزشی مواجه شده است.
وی بیان كرد: هم اكنون دانشجویانی در رشته دندانپزشكی فارغ الحصیل شده اند و در این میان دانشگاه علوم پزشكی زنجان درصدد گسترش و رشد علمی به جایگاه تعریف شده بوده و لازمه تحقق آن تربیت دستیار تخصصی است.
محسنی افزود: این دانشگاه برای ارتقای روز افزون فعالیت های خود در بخش های مختلف باید برای رفع كمبود فضای آموزشی تمهیدی بیندیشد كه یكی از این اقدامات بهره گیری از فضای فعلی پردیس است.
وی ابراز كرد: در چند سال گذشته به دلیل كمبود مالی امكان توسعه فضای آمورشی دانشگاه وجود نداشت و با توجه به سند توسعه 1400 پس از آن تا سال 1404 شمار دانشجویان این واحد دانشگاهی از سه هزار و 700 نفر به 6 هزار نفر افزایش خواهد یافت و سالانه افزایش 20 درصدی جذب دانشجو رخ خواهد داد.
این مسئول ادامه داد: این دانشگاه برای رسیدن به برنامه های یاد شده در سند ملزم به تامین فضای آموزشی مورد نیاز دانشجویان است و هم اكنون علوم پزشكی زنجان 10 خوابگاه ملكی، چهار خوابگاه خود گردان برای اسكان دانشجویان در اختیار دارد.
وی بیان كرد: متاسفانه این تعداد خوابگاه را برخی فضاهای شهری تشكیل می دهند كه با تغییر كاربری به فضای خوابگاهی تبدیل شده اند و طی پنج سال گذشته نیز با اقدامات رفاهی انجام گرفته به سطح مطلوبی برای اسكان رسیده است.
محسنی افزود: هم اكنون تمامی خوابگاه های دانشجویی علوم پزشكی از ابعاد مختلف در سطح استانداردی قرار دارند و مشكل عمده ای در این بخش وجود ندارد.

** پراكنده بودن خوابگاه ها در سطح شهر هزینه زیادی دارد
این مسئول با اشاره به پراكنده بودن خوابگاه های دانشجویی این واحد دانشگاهی در سطح شهر ادامه داد: دانشگاه با هدف كاهش هزینه ها به سمت تجمع خوابگاه ها حركت كرده است.
وی یادآوری كرد: دانشگاه علوم پزشكی زنجان برای رفع این مشكل خود طبق رایزنی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، خوابگاه شهید آوینی این دانشگاه را بصورت اجاره ای در اختیار گرفته است.
محسنی افزود: این خوابگاه در كنار معاونت دانشجویی وفرهنگی دانشگاه علوم پزشكی زنجان قرار گرفته است كه تجهیز و آماده سازی محیط بهتری را برای دانشجویان از جهت دسترسی به فضای پردیس این دانشگاه فراهم خواهد كرد.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: هیات رئیسه دانشگاه بصورت متوالی از وضعیت و شرایط خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد زنجان بازدید های داشتند و امكان سنجی های ممكن برای توسعه دانشگاه علوم پزشكی زنجان مورد توجه قرار گرفته است.
این مسئول ادامه داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر بود خوابگاه های پراكنده دانشگاه علوم پزشكی زنجان در سطح شهر در خوابگاه جدید مستقر شوند اما با توجه به كمبود فضای آموزشی برنامه دیگری لحاظ شد.
وی اظهار داشت: یكی از رویاهای دانشگاه علوم پزشكی زنجان در دوره فعالیت 31 ساله خود این است كه هیات رئیسه و معاونت ها را در پردیس با هدف دسترسی آسانتر به اساتید، دانشجویان و نظارت ها تجمیع كند.
محسنی افزود: یكی از پیشنهادات مطرح شده جابجایی خوابگاه مركزی (بوستان یك و 2) دختران از محل پردیس دانشگاه به تعداد 540 نفر دانشجو به خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد زنجان بود كه با تمامی شرایط منطبق بود.
وی بیان كرد: بنابراین خوابگاه بوستان یك 2 دختران علوم پزشكی زنجان با تغییر كاربری به محل ستاد مركزی آماده سازی می شود و كار تعمیر و تجهیز خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد نیز در حال انجام است.
این مسئول افزود: برخی دانشجویان بدون هماهنگی از محل خوابگاه بدون وجود امكاناتی بازدید كردند و این موضوع به پیش داوری هایی بین دانشجویان منجر شد.

** دانشجویان ارشد و دكترا در اتفاقات اخیر نقش پررنگ تری ایفا كردند
وی اظهار داشت: بر این اساس دانشجویان علوم پزشكی با مشاهده وضعیت نابسامان این خوابگاه بصورت شفاهی اعتراض كردند و مسئولان نیز با شركت در بین دانشجویان نقطه نظرات خود را مطرح كردند.
محسنی افزود: شكی وجود ندارد كه خوابگاه بوستان از ابعاد مختلف وضعیت خوبی برای دانشجویان به همراه داشت و مكان جدید بدون امكانات جذابتی ندارد.
وی بیان كرد: دانشجویان بر كوچك بودن اتاق ها،نبود امكانات كافی و ترددها معترض بودند و این در حالی است فضای خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد در شرایط استانداردی بنا شده است.
این مسئول ادامه داد: دانشجویان نگران ایاب و ذهاب برای حضور در شیفت های بیمارستانی نباشند.
وی اظهار داشت: دانشجویان به نبود فضای سبز در خوابگاه جدید تاكید داشتند و با دستور رئیس دانشگاه این موضوع مورد توجه قرار گرفته و ایجاد این فضا در محوطه دانشگاه در دست انجام است.
وی بیان كرد: بنا بر قانون اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دانشجویان مقطع دكترا مبلغی به عنوان كمك هزینه دریافت می كنند و دانشگاه وظیفه ای درتامین خوابگاه آنان ندارد.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این واحد دانشگاهی برای توسعه بخش تخصصی خود مساعدت های لازم جهت اسكان دانشجویان دكترا انجام داده اما متاسفانه این گروه از افراد در اتفاقات اخیر نقش رهبر را ایفا كرده و حتی نگذاشتند دانشجویان رشته های دیگر وضعیت خوابگاه را بصورت عینی مشاهده كنند.
وی بیان كرد: دانشجویان معترض هفته گذشته مقابل معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه تجمع برگزار كردند و در این میان برخی سایت های دانشجویی نیز آتش بیار معركه شدند.
این مسئول ادامه داد: این سایت ها با انتشار خبرهایی در كانال های تلگرامی خود اعلام كردند، دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی زنجان درخیابان ها و بیابانها رها شده اند كه در واقعیت چنین چیزی صحت ندارد.
وی بیان كرد: خوابگاه جدید دختران علوم پزشكی مطابق با استانداردهای لازم احداث شده و مشكلی در این ارتباط وجود ندارد، سالن های متعددی برای مطالعه، برگزاری برنامه های فرهنگی و فضاهای كارآگاهی وجود دارد در حالی كه در خوابگاه قبلی چنین امكاناتی وجود نداشت.
معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این معاونت همواره در كنار دانشجویان بوده و نیازهای این قشر را در حد توان و امكان تامین كرده است.
وی یادآوری كرد: این واحد دانشگاهی برای تامین امكانات و تجهیزات مورد نیاز دانشجویان در خوابگاه جدید از هیچ تلاشی دریغ نمی كند.
محسنی افزود: خوابگاه جدید دانشگاه آزاد استیجاری بوده و نمی توان ساختار آن را تغییر داد، اما كارهای مورد نظر در حال انجام است و تا قبل از پایان شهریور در اختیار آنان قرار گیرد.
وی بیان كرد: مطالبه گری حق دانشجویان است اما انتظاری كه از این قشر وجود دارد این است كه عجولانه تصمیم گیری نكنند.
این مسئول خاطر نشان كرد: هم اكنون تعمیر و تجهیز یال غربی خوابگاه شهید آوینی دانشگاه آزاد مراحل نهایی خود را می گذراند و در این میان دانشجویان بصورت اختیاری وسایل خود را برای استقرار به این مكان انتقال داده اند.
وی یادآوری كرد: این معاونت هیچ گونه فشار و اصراری مبنی بر تخلیه فوری خوابگاه و انتقال به مكان جدید را اعلام نكرده و این روند در فضایی آرام درحال انجام است.
محسنی خاطر نشان كرد: تعمیر و تجهیز یال شرقی خوابگاه نیز در دست انجام است كه طی برنامه ریزی های انجام گرفته تا 25 شهریور به پایان می رسد و در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
به گفته این مسئول خوابگاه جدید دختران به صورت پنج سال اجاره شده كه پس از طی این سال سیاست های دیگری اتخاذ خواهد شد.
در پایان خبرنگاران از بخش های مختلف خوابگاه جدید دختران علوم پزشكی زنجان كه در حال تجهیز و تعمیر بود، بازدید كردند.
به گزارش ایرنا، هم اكنون یكهزار و 710 دانشجو دانشگاه علوم پزشكی زنجان در 10 خوابگاه دولتی و پنج خوابگاه خودگردان ساكن هستند و خدمات لازم را دریافت می كنند.
بر این اساس از مجموع خوابگاه های دانشجویی دولتی، چهار باب به تعداد 695 مربوط به خواهران و 6 باب با 456 نفر ویژه برادران و در حوزه خوابگاه های خود گردان نیز سه باب به خواهران با 417 نفر و 2 باب دیگر مربوط به برادران به تعداد 141نفر است.
9646/6085