تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳

كرمان -ايرنا- نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس شوراي اسلامي گفت: سالانه 95 درصد از كل محصول توليدشده پسته از باغات كشور به كشورهاي خارجي صادر مي شود.

به گزارش ايرنا احمد اناركي محمدي عصر چهارشنبه در دومين همايش ملي پسته در تالار خيام دانشگاه وليعصر(عج) رفسنجان با اشاره به اينكه ايران سالانه بيش از 400 هزار تن پسته توليد مي كند افزود: 95 درصد اين محصول هر سال به كشورهاي اروپايي آسيايي صادر مي شود.
وي بيان كرد: بسياري از كشورهاي دنيا در حال تقويت صادرات خود هستند و از اين صادرات حمايت مي كنند.
اناركي محمدي اظهار داشت: سالانه 40 ميليارد تومان صادرات غير نفتي در كشور داريم كه بخش كمي از آن مربوط به صادرات كشاورزي است ضمن اينكه 55 ميليارد تومان هم صادرات نفتي داريم و در قبال اين صادرات هم 46 ميليارد تومان واردات كالا داريم .
وي تصريح كرد: رفسنجان مركز و پايتخت پسته دنيا است و شركت تعاوني پسته در اين شهرستان بزرگترين شركت تعاوني پسته كشور با 75 هزار عضو است و توسط اين شركت قبلا قيم تگذاري پسته انجام مي شد و به همين نرخ در دنيا خريد و فروش پسته انجام مي شد.
وي خاطرنشان كرد: وضعيت اقليمي استان كرمان چندسالي است كه تغيير كرده و در كنار اين معضل، مصرف آب كشاورزي به صورت غرقابي و نيز برداشت بي رويه از سفره آب زيرزميني و همچنين مصرف سموم كشاورزي بي رويه موجب كاهش راندمان توليد پسته در باغات استان كرمان شده است.
اين نماينده مجلس بر اجراي سيستم نوين و تكنولوژي تأكيد كرد و افزود: كشاورزي سنتي بايد جاي خود را به كشاورزي نوين بدهد و آبياري تحت فشار و نوين بايد اجرا شود تا به اقتصاد و توليد كشور كمك شود.
رفسنجان با داشتن 80 هزار هكتار باغ پسته و جمعيت بالاي 311 هزار نفر در 110 كيلومتري كرمان قرار دارد.
7433/ 5054