تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱

كرج - ایرنا - انتخاب و خرید نوشت افزار ایرانی از سوی خانواده ها در آستانه بازگشایی مدارس از راهكارهای مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی است.

به گزارش ایرنا، یكی از كالاهای فرهنگی كه مردم با آن سر و كار دارند، نوشت افزار است كه همه ساله و در آستانه آغاز سال تحصیلی، بیشتر مورد توجه خانواده ها قرار می گیرد.
مردم برای انتخاب نوشت افزار ملاك های مختلفی دارند، از جمله این ملاك‌ها قیمت مناسب و كیفیت مطلوب كالا است و در این میان آنچه برای كودكان در انتخاب نوشت افزار اهمیت دارد، ظاهر و شكل آن و اینكه چه طرحی روی جلد دفترشان نقش بسته است.
در چند سال اخیر تولیدكنندگان داخلی نوشت افزار پا به پای تولیدكنندگان خارجی حركت كرده اند به نحوی كه امروز موفق شدند بخشی از بازار نوشت افزار را به دست آورند.
در این مدت كاراكترهای مورد توجه كودكان طرح روی نوشت افزارهای ایرانی شدند به نحوی كه در نمایشگاه نوشت افزار اسلامی - ایرانی، طرح این كاركتراها روی نوشت افزار مورد توجه و استقبال كودكان و نوجوانان قرار گرفت.
این روزها فرهنگ بیگانه و قهرمان‌ های ساختگی آنها با روش‌های مختلف از قبیل تلویزیون، اینترنت و موبایل جای خود را در ذهن كودكان باز كرده و رفته رفته تبدیل به اسطوره می شوند و معرفی فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی به فرزندان این سرزمین از طریق افزایش تولید اقلام فرهنگی میسر خواهد شد.
نمادهای متعدد در محصولات تولید خارج از كشور كه همخوانی با فرهنگ ایرانی - اسلامی ندارد، در حال گسترش است؛ دهها شخصیت انیمیشن (كارتون) خارجی از سوی كمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی دنیا در فضای مجازی و رسانه‌ها معرفی، بزرگنمایی و تبلیغ می شود و بیم آن می رود كه گوی سبقت را از طرح‌های ایرانی نظیر گرشاسب، دارا و سارا، ثنا و ثمین و... بربایند و در بازارهای ایران جولان بیشتری بدهند.
برخی از افراد هنگام خرید به موضوع خرید كالای ایرانی متناسب با فرهنگ اسلامی كمتر توجه می كنند و بیشتر ترجیح می‌دهند كه مطابق با مد روز خرید كنند در حالی كه مسئولان اعلام می‌كنند، امروز تولید نوشت افزار بومی در ایران به‌ میزان قابل توجهی افزایش یافته و بیش از 60 درصد محصولات موجود در بازار، تولید داخل است كه به نام محصول خارجی عرضه می شود.
با توجه به اینكه اقدامات فرهنگی مسئولان در خصوص طرح‌ها و نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی شایسته است، اما باز هم جای خالی كیفیت و تنوع در آنها احساس می‌شود.

** ضرورت فرهنگ سازی
مدیركل آموزش و پروش استان البرز در این خصوص گفت: خرید نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی در جامعه مستلزم فرهنگ سازی است و در این زمینه نیاز به مشاركت و همراهی رسانه های خبری دیداری، نوشتاری، شنیداری و حتی فضای مجازی داریم.
خسرو ساكی افزود: در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و یكی از نیازهای دانش آموزان برای حضور در كلاس های درس، نوشت افزار است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینكه كشورهای غربی با خلق شخصیت‌های كارتونی جذاب به دنبال ترویج فرهنگ خود در سایر كشورها به ویژه ایران هستند، لذا در زمان باقی مانده تا سال تحصیلی جدید ضرورت دارد اقدامات مناسب برای هدایت مردم برای خرید نوشت افزارهای ایرانی - اسلامی صورت گیرد.
ساكی با بیان اینكه 6 سال است كه در آستانه سال تحصیلی جدید نمایشگاه های نوشت افزار ایرانی - اسلامی از سوی آموزش و پرورش در استان البرز برپا می شود، بیان كرد: در سال اقتصاد مقاومتی باید همه ما خود را موظف به حمایت از كالای ایرانی بدانیم.
مدیركل آموزش و پروش استان البرز تصریح كرد: سال تحصیلی جدید نزدیك است و والدین و دانش آموزان اقدام به تهیه لوازم مورد نیاز برای رفتن به مدرسه می كنند به همین دلیل برپایی نمایشگاه های ایرانی - اسلامی در دستور كار آموزش و پرورش استان البرز قرار گرفت.
وی ضمن دعوت از خانواده ها برای بازدید از این نمایشگاه، بیان كرد: والدین با حضور در این نمایشگاه ها و تهیه لوازم التحریر ایرانی با نقش شخصیت های كارتونی و مدل های ایرانی اسلامی نیز آشنا شوند.
ساكی گفت: والدین با این اقدام در واقع فرزندان و به ویژه كودكان خود را از هجوم فرهنگ نامتناسب غرب مصون می دارند.

** ضرورت ساماندهی بیشتر در تولید نوشت‌افزار
رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: به دنبال این هستیم كه در بازار نوشت افزار به شرایط عادی برگردیم و مشكلات رفع شود و اگر نوشت‌افزارها و سایر برنامه‌های مربوط به آن را با سازماندهی منظم و رقابت سالم پیش ببریم، موفق خواهیم بود.
عزیز اكبریان اظهار داشت: اگر امروز با وجود مشكلات در عرصه بین‌المللی، به سمت افزایش كیفیت كالاها نرویم، به یقین آثار نامطلوب و شدیدی را تجربه می‌كنیم، پس ضرورت دارد از این فضا خارج شویم.
وی با ابراز امیدواری از چشم‌انداز مناسب نوشت افزار ایرانی در سال‌های آینده، یادآورد شد: امیدواریم فضاهای رقابتی در كشور توسعه یابد و تسهیلات مناسب به تولیدكنندگان داده شود.
اكبریان اضافه كرد: مشكلات تولیدكنندگان در كمیسیون صنایع و معادن مجلس جمع‎بندی می شود تا بستر مناسب برای ارایه تسهیلات لازم در اختیار تولیدكنندگان فراهم آید.

** ضرورت ساماندهی بیشتر در تولیدات نوشت افزار
نماینده مردم كرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: این استقبال خوب به دلیل كیفیت قابل توجه كالاها و قیمت مناسب آن در شرایط اقتصادی فعلی بود، شرایط اقتصادی كه تولیدكنندگان را با مشكل مواجه كرده است.
محمد جواد كولیوند با اشاره به اینكه درصد افزایش قیمت‌های نوشت افزار معقول است، یادآور شد: با وجود این تولیدكنندگان مشكلاتی دارند كه اگر رفع نشود برای سال‌های آینده مسایل حادتر می‌شود و به جایی می‌رسد كه تولید مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی افزود: به دنبال این هستیم كه در بازار نوشت افزار به شرایط عادی برگردیم و مشكلات رفع شود و اگر نوشت‌افزارها و سایر برنامه‌های مربوط به آن را با سازماندهی منظم و رقابت سالم پیش ببریم، موفق خواهیم بود.
كولیوند اظهار داشت: با توجه به مشكلات كنونی كشور در عرصه بین‌المللی لازم است كه به سوی افزایش كیفیت تولید كالاها برویم، در غیر این صورت آثار نامطلوب و شدیدی را تجربه می‌كنیم، بنابراین ضرورت دارد بیش از هر چیزی به سمت كیفی سازی تولید حركت كنیم كه یكی از این عرصه ها تولید نوشت افزار باكیفیت داخلی است.

** برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی در البرز
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره كل آموزش و پرورش البرز گفت: نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی در این استان با رویكرد حمایت از كالای ایرانی برگزار می شود.
مراد مالمیر اظهار داشت: نمایشگاه لوازم التحریر اسلامی - ایرانی، با همكاری اتحادیه تعاونی های مصرف فرهنگیان، انجمن تولید كنندگان نوشت افزار كشور، مجمع نوشت افزار اسلامی ایرانی ایران نوشت، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و سازمان دانش آموزی برپا می شود.
وی تصریح كرد: اداره كل آموزش و پرورش استان البرز پیرو شعار سال و با رویكرد حمایت از كالای ایرانی و حمایت از تولید ملی اقدام به برگزاری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی در 6 نقطه از مدارس استان كرده است.
مالمیر اضافه كرد: این نمایشگاه با هماهنگی و همكاری نواحی و مناطق استان به زودی گشایش می یابد تا اولیای دانش آموزان نوشت افزار فرزندان خود را بدون واسطه و با كیفیت كالای اصلی ایرانی خریداری كنند.
وی ادامه داد: نشست هماهنگی بین معاونان توسعه مدیریت مناطق و همكاران راهور استان و سپاه پاسداران استان برگزار شد و هماهنگی های لازم برای برگزاری باشكوه این رویداد انجام پذیرفت.
مالمیر هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج خرید فرهنگ كالای ایرانی و استفاده دانش آموزان از لوازم التحریر های ایرانی - اسلامی ذكر كرد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره كل آموزش و پرورش استان البرز بیان كرد: در بخش لوازم التحریر نیاز به اقدامات پژوهشی و كارشناسی شده داریم تا نوشت افزار های ایرانی با جذابیت و ذائقه دانش آموزان تولید و در بازار توزیع شود.
وی ادامه داد: عرضه كالای با كیفیت متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی و همچنین با تخفیف مناسب از جمله شاخص های برپایی این نمایشگاه ها در استان البرز است.
مالمیر افزود: برای سوق دادن دانش آموزان به سوی استفاده از نوشت افزار های ایرانی - اسلامی باید به خانواده ها با نگاه به شعار سال نكات آموزشی در زمینه پیامدهای منفی لوازم التحریر خارجی هشدار دهیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره كل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: نوشت افزارهای ایرانی نیز باید جذاب، متنوع و با كیفیت باشند تا دانش آموزان بتوانند لوازم مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه كنند.

** جذاب بودن كارها برای دانش آموزان
مدیرعامل مجمع نوشت‌ افزار ایرانی - اسلامی با اشاره به استقبال مردم از شخصیت های ایرانی لوازم‌التحریر ایرانی- اسلامی گفت: تاكنون شخصیت كارتونی «فیل شاه» در صدر فروش نمایشگاه نوشت‌ افزار است.
سعید حسینی افزود: در حال حاضر كمتر از 30 درصد تولیدات ایرانی، بازار لوازم التحریر كشور را تشكیل می‌دهد و تلاش می‌شود كه این میزان افزایش یابد.
وی تصریح كرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر كاراكتر تولیدات لوازم‌التحریر داخلی كشور، خارجی است و كمتر از 10 درصد كاراكترهای تولیدات داخلی نوشت افزار، داخلی است. البته این رقم در چند سال پیش عدد صفر بوده است.
مدیرعامل مجمع نوشت‌ افزار ایرانی - اسلامی با بیان اینكه اقدام های ما از سال 91 برای فروش نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی و فرهنگ‌سازی كاراكترهای داخلی آغاز شد، گفت: در آن زمان، با شكست طرح دارا و سارا، ذهنیت نسبت به كاراكتر داخلی منفی بود اما الان فضا تغییر كرده است.
وی با بیان اینكه مالكیت معنوی كاراكتر فیل شاه را گرفتیم و در اختیار تولیدكنندگان لوازم‌التحریر قرار دادیم، افزود: در حال حاضر كاراكترهای فیل شاه، حسنا كوچولو، شاهزاده روم، اتل متل یه جنگل، مل‌مل و دیرین دیرین قسمت دفتر از جمله كاراكترهای لوازم‌التحریر این نمایشگاه است.
حسینی ادامه داد: برآوردها تاكنون نشان می‌دهد در حال حاضر كاراكتر فیلشاه مورد استقبال تعداد زیادی از مخاطبان قرار گرفته و در صدر فروش است.

** لوازم التحریر غربی و رنگ‌بندی جذاب آن
مریم اسدی از مشاوران تحصیلی مدارس آموزش و پرورش البرز گفت: برپایی این گونه نمایشگاه‌ها برای والدین فرصت خوبی است كه به همراه فرزندان برای خرید مراجعه كنند و فرزندان بیشتر با این لوازم التحریر ایرانی آشنا شوند.
وی تصریح كرد: طرح‌های ایرانی باعث می‌شود كه ذهن كودكان منحرف نشود و این اقدام فرهنگی كه قهرمانان كشور با طراحی بر روی لوازم التحریر به دانش‌آموزان شناخته شده، بسیار تاثیرگذار است.
این روانشناس و مشاوره تحصیلی اضافه كرد: شخصیت‌های ایرانی برجسته در تاریخ كشورمان كم نداریم و می‌توانیم همان را به بچه‌ها بشناسیم.
اسدی یادآور شد: در طرح‌های غربی تصویر برجل ایفل را می بینیم اما در مقابل در طرح‌های داخلی لوازم التحریر تصویری از آثار باستانی ایرانی و یا نمادهایی چون برج میلاد وجود ندارد كه لازم است تولیدكنندگان كشوری به این موضوع توجه كنند.
وی با بیان اینكه طرح‌های لوازم التحریر برای همیشه در ذهن كودك می‌ماند، گفت: این طرح‌ها در هویت بخشی به دانش‌آموز مهم است و اگر می‌خواهیم هویت ایرانی- اسلامی در كودك شكل بگیرد، باید در زمینه طرح‌های ایرانی لوازم التحریر فعال‌تر باشیم.
خوشبختانه چند سالی است كه نوشت افزار باكیفیت داخلی و قابل رقابت با مشابه خارجی در كشور تولید می شود كه برای كمك به رونق اقتصادی و توسعه فرصت های شغلی نیاز به حمایت مسئولان و نهادهای آموزشی دارد تا فرهنگ خرید كالای ایرانی بیش از پیش در جامعه نهادینه شود.
برپایی نمایشگاه های سراسری در استان های مختلف و استفاده از اسطوره ها و شخصیت های تاریخی و مشهور در تولید و خلق نوشت افزار داخلی از راه های نهادینه سازی فرهنگ استفاده و خرید نوشت افزار ایرانی است.
شبد**2819/1535/6033**1455**1379