تهران - ایرنا- معاون آموزشی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ایران گفت: با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید ، كمبودی خاصی از نظر منابع انسانی بخصوص اعضای هیأت علمی وجود ندارد ، اما تلاش براین است تا دانشگاه ها به استاندارد این وزارتخانه نزدیك شوند.

مجتبی شریعتی نیاسر روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با این حال برخی دانشگاه ها هنوز با استانداردهای وزارت علوم در مورد تعداد هیات علمی فاصله دارند كه باید خود را با آن شاخص ها تطبیق كنند .
وی افزود: یكی از شاخص های وزارت علوم نسبت هیات علمی با تعداد دانشگاه هاست كه هنوز برخی مراكز نتوانسته اند آن را به درستی رعایت كنند. در مواقعی نسبت تعداد دانشجوی پذیرفته شه به هیات علمی بیشتر است .
شریعتی نیاسر ابراز امیدواری كرد تا با عملی كردن سیاست هایی از سوی وزارت علوم ، شكاف میان نسبت تعداد اعضای هیات علمی به دانشجو حل شود .

** نظارت بر عملكرد دانشگاه ها
شریعتی نیاسر در ادامه درباره نظارت وزارت علوم بر خدمات ارائه شده دانشگاه به دانشجویان، توضیح داد: دستگاه های نظارتی ما به دو بخش درون ستادی و برون ستادی تقسیم می شود.
وی با بیان اینكه بخش درون ستادی وزارت علوم وظیفه نظارت بر خدمات و عملكرد دانشجویان را عهده داراست ، افزود: این بخش در واقع مركز نظارت ارزیابی و تضمین كیفیت است كه هیأت هایی برای نظارت استانی در همه دانشگاه ها دارند و مسئولیت اصلی آنها نظارت برعملكرد دانشگاه است.
معاون آموزشی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات با اشاره به بازنگری 800 طرح و برنامه مصوب دانشگاهی، گفت: براساس ارزیابی های انجام شده بیشتر دانشگاه ها مطابق برنامه های مصوب وزارت علوم پیش می روند.
شریعتی نیاسر با اشاره به اهمیت ابعاد كاربردی و عملی متون درسی، خاطرنشان كرد: این موضوع یكی از مولفه های تأثیرگذار در ارتقای مهارت افزایی دانشجویان است كه مسئولیت اجرای آن بر عهده دانشگاه است .
وی ادامه داد: در حال حاضر همه دانشگاه ها باید متناسب با سرفصل های ابلاغی وزارت علوم حركت كنند.

** حمایت از دانشگاه های مرتبط با حوزه صنعت
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین درباره فعالیت های وزارت علوم در زمینه ارتباط میان صنعت و دانشگاه، اظهار كرد: افزایش دوره های مهارت افزایی از اهدافی است كه پیش برده می شود .
شریعتی نیاسر ادامه داد: وزارت علوم از تمامی دانشگاه هایی كه در ارتباط مستقیم با بخش صنعت هستند به شدت حمایت می كند.
وی گفت: قرار براین است تا ظرفیت دانشگاه ها به دو بخش تقسیم شود ، ظرفیت آزاد در واقع براساس نظریه پردازی استادان پایان نامه ها تنظیم می شود و بخشی دیگر از ظرفیت دانشگاه به پروژه های مسئله و تقاضا محور وارد شده از بخش صنعت اختصاص می یابد تا به این وسیله ارتباط دانشگاه با صنعت بهبود پیدا كند.
شریعتی نیاسر افزود: وزارت علوم تاكنون توانسته ارتباط خوبی با وزارتخانه های جهاد كشاورزی، نفت و سازمان فنی و حرفه ای برقرار كند.

**ن.م**1601