قم - ایرنا - دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر قم تذكر دوستانه را اثرگذارترین نوع امر به معروف و نهی از منكر دانست و گفت: تذكر لسانی وظیفه همه است و زبان نرم و لین و برخورد دوستانه و صمیمی موثرترین راه امر به معروف و نهی از منكر است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین رضا آشتیانی در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه قم درمصلای قدس این شهر، امر به معروف و نهی از منكر را واجب فراموش شده دانست و افزود: هم اكنون ستاد امر به معروف و نهی از منكر در تمام استان های كشور ایجاد شده كه وظیفه آن احیای این واجبات الهی است كه باید این ستادها تقویت شوند.
وی گفت: به دلیل اینكه در برخی موارد امر به معروف و نهی از منكر نیازمند به پشتوانه قانونی است درمجلس شورای اسلامی قانون امر به معروف و نهی از منكر به تصویب رسیده است ولی در اجرا به صورت گمرنگ برخورد می شود.
آشتیانی، كمرنگ شدن آموزه های دینی را از آسیب های عمل نكردن به امر به معروف و نهی از منكر دانست و اظهار داشت: در جلسه ستاد امر به معروف كه در كشور تشكیل می شود باید با حضور 16 وزیر برگزار و در استانها نیز با حضور استاندار، امام جمعه، دادستان تشكیل می شود كه این نشانه اهمیت این فریضه الهی است.
وی تشكیل شورای امر به معروف و نهی از منكر در ادارات را از جمله نخستین اقدامات صورت گرفته برای احیای این واجبات دانست و گفت: اگر در ادارات برخورد خوبی با مراجعان صورت گیرد و موجب رضایت مراجعه كنندگان شوند خود امربه معروف است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر قم، با بیان اینكه ادارات ممتاز، پاسخگو و قوی، در ایجاد اعتماد مردم به نظام نقش مهمی ایفا می كنند اظهار داشت: از جمله وظایف شورا ارتقای پاسخگویی كارمندان و افزایش رضایتمندی مردم از ادارات است.
آشتیانی، تشكیل شورای امر به معروف و نهی از منكر درمساجد را از دیگر اقدام های صورت گرفته درقم دانست و اظهار داشت: تاكنون در تمام 27 مسجد منطقه پردیسان این شورا زیر نظر امام جمعه پردیسان تشكیل شده است.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یكی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی امر به معروف و نهی از منكر را دستور قرآنی دانست و گفت: ترك این فریضه الهی توسط نیروهای حزب الهی موجب شده تا برخی عرصه ها از جمله بوستان ها به مكانی نامناسب برای خانواده ها تبدیل شود.
وی با بیان اینكه متاسفانه برخی آسیب ها در قم گسترش یافته است گفت: در گذشته حتی كسانی كه عقاید محكمی نیز نداشتند با حضور در شهر مقدس قم، برخی مسائل را رعایت می كردند ولی متاسفانه امروز به دلیل بی تفاوتی در امر به معروف شاهد برخی آسیب ها در این شهر هستیم.
وی بدحجابی را دهن كجی به ارزش های اسلامی دانست و گفت: آمران به معروف و ناهیان از منكر جانشینان خدا هستند و هیچ عملی بالاتر از امر به معروف و نهی از منكر وجود ندارد و با نهادینه كردن و احیای این واجبات الهی می توان جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی را گرفت.
آشتیانی، امر به معروف و نهی از منكر واجب الهی، مورد تاكید مراجع و دارای پشتوانه قانونی است و این واجب الهی نقش مهمی در سالم سازی و احیای ارزش های اسلامی و الهی در جامعه دارد.
دهه اول ماه محرم الحرام به نام هفته دهه احیای امر به معروف و نهی از منكر نامگذاری شده است.
7404/ 6133/