مشهد- ایرنا- با وجود رفت و آمد سالانه 11 میلیون نفر از پایانه مسافربری امام رضا(ع) رسیدگی به مشكلات این مجموعه متولی واحدی ندارد و رفع نابسامانیهای آن از سوی دستگاههای مختلف به یكدیگر حواله می شود.

بر اساس اعلام سازمان پایانه های مسافربری مشهد پارسال 21 میلیون و 170 هزار و 315 مسافر ورودی و خروجی از طریق پایانه های مسافری این شهر جا به جا شدند كه از این تعداد 11 میلیون و 231 هزار و 242 مسافر معادل 54 درصد از طریق پایانه مركزی امام رضا(ع) و بقیه توسط ناوگان پایانه های مسافربری معراج و راه ابریشم، شركتهای سواری كرایه پایانه امام رضا(ع) و پارك سوارهای شاهد، حافظ و كلات در مشهد جا به جا شده اند. در مجموع در مقایسه با سال ماقبل میزان جا به جایی مسافر در این پایانه ها حدود هشت درصد كمتر شده است.
تاخیر در حركت ناوگان، حضور دلالان و جارچیهایی كه مسافران را بدون بلیت سوار اتوبوس می كنند، شلوغی، ترافیك و آلودگیهای زیست محیطی از جمله مشكلات عمده پایانه مركزی مشهد است. شاید این عوامل در كنار هم در كاهش رغبت مردم در استفاده از این مجموعه در كلانشهر مذهبی مشهد با دست كم 25 میلیون زائر در سال تاثیرگذار باشد.

* ساختار نامناسب پایانه
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: با توسعه شهر مشهد جانمایی مناسبی برای پایانه مسافربری این شهر صورت نگرفته و همین مسئله ترافیك، آلودگی هوا و شلوغی فراوانی را برای منطقه اطراف پایانه امام رضا(ع) ایجاد كرده است.
جواد وحدتی فرد افزود: علاوه بر اینها مسئله سوار شدن مردم به اتوبوسهای بین شهری بدون تهیه بلیت رسمی از شركتهای حمل و نقل، تبدیل به یك فرهنگ شده و ایجاد محدودیتها و فیلترهای مختلف در این خصوص و نظارت شدیدتر نیز كارساز نیست. مشكل اصلی در ساختار نامناسب پایانه امام رضا(ع) است.
وی ادامه داد: با وجود این مشكلات ساختاری، ساخت و جانمایی دو پایانه جدید در غرب و جنوب شرق مشهد و حذف پایانه كنونی می تواند تا حد زیادی مشكلات ترافیك، آلودگی هوا و مسائل ناشی از عدم فروش بلیت در پایانه فعلی را رفع نماید.

* شهرداری تنها پایانه دار و هماهنگ كننده است
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان تنها پایانه دار است و وظایفش ارتباطی با قانون گذاری و اجرای قانون در خصوص برخورد با تخلفات رانندگان و یا شركتهای حمل و نقل ندارد.
محسن شریعتی افزود: 28 مجموعه و دستگاه مختلف در حوزه پایانه های مشهد فعالیت دارند. شهرداری به عنوان مدیر این پایانه بزرگ نقش هماهنگ كننده میان دستگاهها را دارد و از طرفی مانند سایر بخشهای شهرداری تنها موظف به تامین فضای سبز و خدمات عمومی شهری در پایانه ها است.

* بلیتهایی كه فروخته نمی شوند
دبیر انجمن صنفی شركتهای مسافربری مشهد و حومه به خبرنگار ایرنا گفت: 24 شركت حمل و نقل مسافر مستقر در پایانه امام رضا(ع) مشهد سالانه 82 میلیارد ریال از درآمد خود را به دلیل پذیرش مسافران بدون بلیت، از دست می دهند.
حسام آسیابان افزود: بر اساس اعلام سازمان پایانه ‌های مسافربری شهرداری روزانه 10 تا 11 هزار مسافر از پایانه امام رضا(ع) خارج می شوند اما همین آمار بر اساس صورت وضعیت بلیتهای صادره توسط شركتهای حمل و نقل مسافر در این مجموعه هفت هزار نفر است.
وی ادامه داد: با استناد به آمار مزبور در پایانه امام رضا مشهد بطور میانگین روزانه از مجموع مسافران خروجی پایانه سه هزار نفر بدون بلیت سوار اتوبوس شده و راهی مقاصد خود می شوند كه می توان با در نظر گرفتن قیمت 500 هزار ریالی برای هر بلیت، ارزش بلیتهای فروخته نشده را 1.5 میلیارد ریال برآورد كرد.
دبیر انجمن صنفی شركتهای مسافربری مشهد و حومه گفت: پنج درصد ارزش هر بلیت مربوط به شهرداری، 15 درصد مربوط به شركت حمل و نقل مسافر، یك درصد بیمه و 79 درصد بقیه نیز متعلق به مالك ناوگان و سرمایه گذار است.
وی اضافه كرد: سهم 15 درصدی 24 شركت حمل و نقل مسافر از بلیتهای فروخته نشده روزانه 225 میلیون ریال است كه در سال به بیش از 82 میلیارد ریال بالغ می شود.
آسیابان ادامه داد: این در حالی است كه مسافر در ناوگان ریلی و هوایی بدون بلیت هیچ دسترسی به وسیله نقلیه ندارد. علاوه بر نظارت ناكافی، ساختار پایانه مسافربری مشهد بگونه ای است كه مسافر به راحتی تا در اتوبوس آمده و پس از مقایسه قیمتهای مختلف ارزانترین را انتخاب و بدون بلیت از ناوگان حمل و نقلی استفاده می كند.
وی گفت: البته شهرداری مشهد سازوكاری فراهم كرده تا هنگام خروج اتوبوسها از پایانه حق پنج درصدی خود را از بلیت مسافر محاسبه و دریافت كند اما با وجود دریافت ماهانه سه میلیارد ریال اجاره از شركتهای حمل و نقل قادر به استیفای 82 میلیارد ریال درآمد آنان نیست.

* واگذاری پایانه های مسافربری به بخش خصوصی
معاون اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: واگذاری دو پایانه جدید به شركتهای حمل و نقل مسافر مشهد و همكاری آستان قدس و شهرداری در واگذاری زمین مناسب برای ساخت آنها می تواند مشكل گشا باشد چنانكه با مدیریت و مشاركت بخش خصوصی و اداره غیردولتی پایانه قطعا این پایانه ها با مدیریت بهتر و صرفه جویی اداره خواهند شد.
وی همچنین به ضعف نظارتی شهرداری بر فعالیتها در پایانه مشهد اشاره و بیان كرد: نمی توان با ایجاد محدویت از سوار شدن مسافر در خارج از پایانه جلوگیری كرد هرچند پلیس راه نیز بطور قانونی نمی تواند در این خصوص ورود كند.

* وظایف قانونی راهداری
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری نیز گفت: راهداری باید با توجه به اختیارات قانونی خود نسبت به برخورد با تاخیر اتوبوسها در پایانه برخورد كند تا شاهد مشكلات عدیده برای مسافران نباشیم. آن اداره اگر با یك مالك و یا شركت حمل و نقل مسافر متخلف برخورد مناسب داشته باشد از تكرار تخلفات جلوگیری خواهد شد و مسافران در پایانه سرگردان نمی شوند.
وی شهرداری را یكی از آسیب دیدگان مسافرت بدون خرید بلیت اتوبوس معرفی و بیان كرد: پنج درصد سهم عوارض شهرداری از فروش بلیت اتوبوس حاصل می شود اما فعالیت جارچیها این نهاد را از چنین درآمدی محروم كرده است.

* هزینه های هنگفت شهرداری در پایانه
شریعتی همچنین به هزینه های نگهداری و نظارت امنیتی بر پایانه مشهد اشاره و بیان كرد: اطلاعات ما در خصوص نحوه عملكرد شركتها و امنیت پایانه به دستگاههای مربوطه منعكس می شود اما واقعیت این است كه اجرا و نظارت بر عهده دستگاههای عامل می باشد و شهرداری در این مورد وظیفه ای ندارد.

* حذف جارچیها غیرممكن است
مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری مشهد همچنین گفت: هم اكنون امكانات مناسبی به دستگاههای دخیل در روند حمل و نقل عمومی مسافر جاده ای در پایانه مشهد داده می شود. بر اساس اعلام اتحادیه پایانه های مسافربری طی سالهای گذشته پایانه امام رضا(ع) مشهد مدرنترین مجموعه از این دست در كشور بوده است.
وی به موضوع فعالیت دلالان و جارچیها در پایانه مشهد نیز اشاره و بیان كرد: معتقدیم حذف این قشر از فعالیت پایانه غیرممكن است و تنها باید این افراد با مدیریت واحد ساماندهی شوند.
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد پایانه امام رضا(ع) تابستان امسال روزانه پذیرای 30 هزار تا 50 هزار مسافر ورودی و خروجی بوده است.
3221/1858