مسكو - ايرنا - نخست وزير ژاپن بار ديگر بر مالكيت كشورش بر چهار جزيره كوريل جنوبي واقع در خاور دور روسيه كه دو كشور بر سر آن اختلاف دارند، تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، شينزو آبه روز يكشنبه در سخناني كه بخشي از آن از شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه پخش شد، گفت: موضع توكيو در مساله ارضي (با روسيه) تغييري نكرده است.
وي افزود: اختلاف ارضي با روسيه را بايد تا عقد موافقت نامه صلح با روسيه به پايان رساند.
وي ادامه داد: موضع اصولي ما به اين گونه است كه ابتدا مساله اختلاف ارضي را حل و سپس توافقنامه صلح را امضا خواهيم كرد.
آبه افزود: در اين مورد با رئيس جمهوري روسيه گفت وگو كرديم و اين موضع توكيو را به وي اعلام كردم.
به گزارش ايرنا، موضوع عقد موافقت نامه صلح ميان روسيه و ژاپن هفته گذشته در جريان ديدار سران دو كشور در حاشيه همايش بين المللي اقتصادي شرق روسيه در بندر ولادي وستوك، مطرح و دو طرف درباره آن گفت وگو كردند.
رئيس جمهوري روسيه در پايان ديدار با نخست وزير ژاپن گفت كه موافقتنامه صلح بين روسيه و ژاپن بايد بدون هرگونه شرطي امضا شود و ما در اين باره به طرف ژاپني پيشنهاداتي ارايه كرده ايم.
ولاديمير پوتين خاطرنشان كرد: ما 70 سال است كه با ژاپن براي عقد موافقتنامه صلح مذاكره مي كنيم و ديروز نيز به نخست وزير ژاپن گفتم كه رويكردها (در مورد موافقتنامه صلح) بايد تغيير كند.
وي افزود:« روسيه براي تغيير رويكرد آماده است، من ايده اي دارم موافقتنامه صلح با ژاپن را نه هم اينك بلكه تا پايان امسال بدون هرگونه شرطي امضا كنيم.»
شينزو آبه نخست وزير ژاپن نيز در واكنش به پيشنهاد پوتين در اين نشست گفت كه فعاليت هاي مشترك اقتصادي در جزاير كوريل جنوبي، مي تواند زمينه عقد موافقتنامه صلح بين روسيه و ژاپن فراهم كند.
وي با اشاره به مذاكرات خود با پوتين افزود: ما توافق كرديم رويكردهاي خود را تغيير دهيم تا ملت دو كشور اهميت و ماهيت تصميم هاي ما براي حل مسائل و عقد موافقتنامه صلح را درك كنند.
نخست وزير ژاپن با تاكيد بر اهميت همكاري اقتصادي كشورش با روسيه در جزاير كوريل جنوبي اظهار داشت: ما به دنبال برقراري روابط دوستانه تر با روس ها هستيم و براساس اين رويكرد حركت مي كنيم.
روسيه و ژاپن با گذشت بيش از 70 سال از جنگ جهاني دوم، هنوز موافقتنامه صلح امضا نكرده اند، زيرا توكيو امضاي موافقتنامه را مشروط به واگذاري جزاير كوريل جنوبي كرده است كه در پايان جنگ به تصرف نيروهاي شوروي درآمد و روسيه نيز وضعيت كنوني را به عنوان پيامدهاي جنگ جهاني دوم تمام شده و غيرقابل بازگشت مي داند.
سايه مالكيت چهار جزيره جنوبي كوريل بر روابط اقتصادي و سياسي توكيو و مسكو سنگيني مي كند و مسكو بارها اعلام كرده است كه حاكميت روسيه بر جزاير كوريل جنوبي قابل ترديد نيست و نتايج كنفرانس يالتا، بيانيه پتسدام و برخي ديگر از اسناد در اين باره را تاييدي بر ادعاي خود مي داند.
جزاير كوريل جنوبي شامل كوناشير، ايتوروپ، هابوماي و شيكوتان از يك سو به دليل برخورداري از منابع نفت و گاز و نيز ذخاير آبزيان و از سوي ديگر واقع شدن در اقيانوس آرام از موقعيت راهبردي براي روسيه و ژاپن برخوردار است.
جزاير كوريل، همچنين دروازه ورود زيردريايي هاي روسيه به اقيانوس آرام است و اهميت راهبردي نظامي براي اين كشور دارد، ادامه استقرار نظاميان روسي در اين جزاير كه پنج هزار نفر جمعيت دارد، سبب شده است دو كشور قرارداد صلح امضا نكنند.
از نوامبر سال 2010 كه «دميتري مدودف»رئيس جمهوري وقت روسيه از جزاير كوريل بازديد كرد، مناقشه توكيو و مسكو بر سر اين جزاير وارد مرحله اي جديد شد.
پس از اينكه نائوتو كان نخست وزير وقت ژاپن اين اقدام را وقيحانه خواند، روسيه دستور استقرار تجهيزات مدرن نظامي در جزاير مورد مناقشه را صادر كرد.
تاكنون چند دور مذاكره در مورد جزاير كوريل ميان روسيه و ژاپن صورت گرفته است.
اروپام**391*1346