مشهد- ایرنا- چند روزی است زمزمه های افزایش بهای خدمات توقفگاههای حاشیه خیابانها برای خودروهای شهروندان در مشهد توسط شركت الیت مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، شركت الیت به عنوان متولی ساماندهی توقفگاههای حاشیه ای خیابنهای مشهد از سال 1389 در این كلانشهر فعالیت خود را آغاز كرد و از ابتدای فعالیت گلایه هایی از نحوه دریافت خدمات و رفتار پاركبانان بین مردم ایجاد نمود.
سال 1394 در پی نارضایتی شهروندان از عملكرد شركت الیت و ادعای زیانده بودن این شركت توسط بخش خصوصی، سهام آن از سرمایه گذار خریداری شد و بطور كامل در اختیار شهرداری قرار گرفت.
گرچه گلایه های مردم از عملكرد این شركت همچنان ادامه دارد اما مدیرت شهری و شورای شهر مشهد با اقداماتی سعی كردند با هوشمندسازی شركت الیت و ممنوعیت دریافت وجوه نقدی توسط پاركبانان تا حدودی نارضایتی مردم را كاهش دهند. اما طی روزهای اخیر موضوع تدوین لایحه افزایش بهای خدمات این شركت توسط شهرداری و ارسال آن به شورای شهر مشهد خبرساز شده است.

* عدم بازدارندگی الیت
رئیس كمیسیون حمل و نقل و ترافیك شورای اسلامی شهر مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: فلسفه فعالیت شركت الیت ساماندهی توقفگاههای حاشیه ای، برقراری عدالت برای بهره مندی همه از این توقفگاهها و ساخت توقفگاه از محل درآمد همین شركت است.
مجتبی بهاروند افزود: با توجه به نارضایتیهای مردم از الیت در گذشته، هوشمندسازی این شركت در دستور كار قرار گرفت و با تغییر مدیریت آن شركت الیت تا حدودی به سوی هوشمندسازی حركت كرد.
وی اظهار داشت: این شركت در ساماندهی توقفگاههای حاشیه ای 90 درصد موفق بوده است. پارسال حدود 71 درصد خودروها با توقف كمتر از نیم ساعت به صورت رایگان از این توقفگاهها استفاده كردند و برای 15 درصد نیز حدود یك ساعت توقف ثبت شد.
عضو شورای شهر مشهد گفت: لایحه ای كه قرار است در جلسه علنی شورای بررسی شود افزایش بهای خدمات الیت در تمام معابر نیست. طبق این لایحه بهای توقف در خیابانهای پرتردد و شلوغ در مناطق برخوردار و در ساعت اوج تردد حداكثر تا 25 درصد افزایش می یابد و این افزایش به صورت یكنواخت در تمام مناطق و تمام ساعتها نخواهد بود.
وی اظهار داشت: یكی از اهداف تاسیس الیت، كاهش مدت توقف خودروها در خیابان ها و معابر حاشیه ای و برقراری عدالت برای استفاده همگان از این توقفگاههاست اما این شركت در برخی خیابان ها بازدارنده نیست و صاحبان كسب و كار در برخی مناطق پرتردد نظیر بولوار احمد آباد ممكن است ساعت ها در مقابل واحدهای شغلی خود از این توقفگاه ها استفاده كنند.
عضور شورای شهر مشهد گفت: اینك تعرفه الیت در تمام نقاط شهر یكسان است اما با اجرای تعرفه های جدید در خیابان های پرتردد و خلوت شاهد وضعیت متفاوت خواهیم بود.
مدیرعامل شركت ترافیك هوشمند الیت شهرداری مشهد نیز چندی پیش در نشست خبری گفت: تبادل مالی بین پاركبانان و شهروندان مشهد سبب بروز نارضایتی ‌هایی شده لذا در آینده نزدیك این تبادلات مالی از حاشیه خیابان ‌های شهر حذف می شود.
محمد مهدی اسدی افزود: پارسال حدود 4.5 میلیون خودرو از توقفگاه های غیر حاشیه ‌ای و 35 میلیون و 800 هزار خودرو نیز از توقفگاه های حاشیه‌ خیابانهای مشهد استفاده كردند.
وی با بیان اینكه توقف حاشیه ای در نیم ساعت اول رایگان است اظهار داشت: ضریب نیم ساعت رایگان توقف در سال گذشته 73 درصد بود و 27 درصد توقف خودروها به نیم ساعت دوم رسید.

* اخذ هزینه برای كدامین خدمت؟
عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در باره لایحه افزایش بهای خدمات شركت الیت به خبرنگار ایرنا گفت: مردم همیشه هزینه دریافت خدمات را به شهرداری پرداخت كرده اند اما در زمینه خدمات شركت الیت باید بهای چه خدمتی را بپردازند؟
امیر شهلا افزود: در شرایطی كه مردم هنوز نمی‌ دانند شهرداری بهای كدام خدمت‌ را از آنها می گیرد، افزایش نرخ الیت غیرمنطقی است.
وی اظهار داشت: مهمترین فاكتور در مصوبه مجلس در باره توقفگاه های حاشیه ای، واریز تمام درآمد حاصل از این محل به حساب خزانه و هزینه آن پس از واریز درحساب شهرداری ها برای ساخت توقفگاه است كه این مهم در باره شركت الیت تاكنون محقق نشده است.
وی ادامه داد: به گفته مدیر این شركت حدود 90 درصد درآمد آن صرف پرداخت حقوق و مزایای كاركنان می شود لذا شركتی كه با زیان اداره ‌می ‌شود باید به دنبال بهره ‌وری باشد نه اینكه هزینه خود را از جیب مردم تامین كند.
شهلا گفت: در توقفگاه های حاشیه ای خدمتی ارائه نمی شود كه بخواهیم بهای خدمات آن را افزایش دهیم.
وی افزود: عدم هوشمند سازی و رفتار نامناسب برخی پاركبانان موجب نارضایتی مردم از این شركت شده است و شهروندان از این شركت گلایه دارند.

* لزوم برون سپاری
این عضو شورای شهر مشهد اظهار داشت: به رغم اینكه در شهرداری سیاستهای برون سپاری در بخش های مختلف نظیر فضای سبز و حمل و نقل عمومی دنبال می شود، تصدیگری در حوزه الیت و توقفگاه های حاشیه ای را خود شهرداری عهده دار است.
وی گفت: اگر شهرداری قائل به سیاست رقابت پذیر كردن ساماندهی توقفگاه های حاشیه ای است باید مكانیزم قانونی ورود بخش خصوصی در این زمینه را فراهم كند.
وی افزود: با ورود بخش خصوصی شاهد افزایش كیفیت خدمات و كاهش هزینه تمام شده خواهیم بود.
شهلا با بیان اینكه بودجه سالانه این شركت بیش از 200 میلیارد ریال است، اظهار داشت: بخش اعظمی از این بودجه برای حقوق كاركنان هزینه می شود، همچنین این شركت حدود 160 میلیارد ریال از مردم طلبكار است، بنابراین الیت در برقراری عدالت اجتماعی موفق نبوده است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تاكید بر شفاف سازی مدیریت مالی شركت الیت، گفت: مدیریت جدید این شركت این مهم را قبول دارد و اگر شفاف سازی مالی تا پایان سال انجام نشود در تفریغ بودجه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

* هر كار زیان ده نباید تعطیل شود
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در هفته جاری پس از مطرح شدن لایحه افزایش بهای خدمات شركت الیت طی بازدید از این شركت گفت:
ضرورت الیت قانونی و اجتناب ناپذیر است، با این حال نخبگان و كارشناسان برای اصلاح فرآیند فعلی این مجموعه می توانند كارشناسی خود را به مدیریت شهری ارائه كنند.
محمدرضا حیدری افزود: منكر برخی مشكلات در شركت الیت نیستیم و موضوعاتی نظیر مكانیزه كردن و نحوه رفتار پاركبانان با مردم از جمله مسائلی است كه باید از سوی مدیریت این مجموعه اصلاح شود اما منتقدان در ابتدا باید نگاهی به عملكرد مجموعه الیت و بررسی داده های آن و همچنین تاثیرات مثبتی كه این كار در شهر داشته است داشته باشند.
وی با بیان اینكه هر مجموعه ای كه زیان ده باشد را نباید تعطیل كرد، اظهار داشت: بسیاری از مجموعه های زیر نظر مدیریت شهری زیان ده هستند ولی برای خدمت رسانی به مردم باید به فعالیت خود ادامه دهند.
وی گفت: برای بهره برداری قطارشهری سالانه 700 میلیارد ریال و برای بهره برداری اتوبوسرانی سالانه بیش از یكهزار و 400 میلیارد ریال یارانه داده می شود و چند صد میلیارد تومان نیز صرف فضای سبز و خدمات شهری مشهد می شود، آیا باید همه این كارها چون زیان ده هستند تعطیل شوند؟
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هفته گذشته شاهد وجود سه روز هوای ناسالم در این شهر بودیم، باید به مسائل ترافیكی و مدیریت آن توجه كنیم، از مردم مشهد تقاضا داریم برای خروج شركت الیت از زیان ده بودن، هزینه های مربوط به توقف خودروهایشان را به موقع پرداخت كنند.
7505/ 6053