تهران- ايرنا- تيم شداِكس(Shadx) از دانشكده مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف موفق شد در مسابقات بين‌المللي و معتبر انستيتو هوانوردي و فضانوردي آمريكا (AIAA) رتبه سوم را به خود اختصاص دهد.

به گزارش ايرنا، انستيتو هوانوردي و فضانوردي آمريكا (AIAA: American Institute of Aeronautics and Astronautics) سازماني پيشرو در عرصه هوافضا و بزرگترين انجمن تخصصي مرتبط با هوانوري و فضانوردي است كه در سال 1963 از ادغام جامعه موشكي آمريكا (تاسيس شده در 1930) و جامعه دانش هوافضايي آمريكا (ايجاد شده در سال 1933)، تشكيل شد.
اين موسسه در حال حاضر بيش از 30 هزار عضو در 88 كشور دنيا، 95 عضو شركتي و در بسياري از دانشگاه هاي آمريكا و جهان شاخه هاي دانشجويي دارد.
اين انستيتو (AIAA) براي تشويق دانشجويان به تجربه فضاي صنعتي و واقعي، هرساله مسابقات طراحي را در رده كارشناسي و تحصيلات تكميلي در موضوعات مختلف به صورت گروهي و انفرادي برگزار مي‌كند و همه ساله از دانشگاه‌هايي چون DELFT، Georgia Tech ، Virginia Tech، University of Kansas و Toronto تيم هايي براي شركت در آن به رقابت مي‌ پردازند.
امسال دو تيم از دانشكده مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف با نام هاي شداِكس (ShadX: Sharif Aircraft Design Experts) و هايفايند (Hyfind) به ترتيب در مسابقات طراحي هواپيما با موضوع 'طراحي هواپيماي جت آموزشي پيشرفته' در رده تحصيلات تكميلي و 'طراحي هواپيماي هوانوردي عمومي هيبريدي-الكتريكي' در رده كارشناسي شركت كردند و پس از 8 ماه تلاش بي وقفه، براي سومين بار در تاريخ دانشكده مهندسي هوافضا هر دو تيم موفق به ثبت به موقع پروپوزال طراحي خود شدند كه در سه سال سابقه شركت در اين مسابقات، به نوبه خود حائز اهميت است.
پس از بررسي و داوري پروپوزال هاي تمام تيم ها، تيم شداكس (ShadX) كه اكثريت اعضاي آن از دانشجويان مقطع كارشناسي بودند، موفق شد از بين 9 تيم از 7 دانشگاه مختلف در سراسر دنيا كه موفق به ارائه يا submit طرح خود شده بودند، مقام سوم را كسب كند.
**9103**1601**