الجزیره-ایرنا- رسانه های رژیم صهیونیستی طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر اینكه «اشرف مروان » داماد «جمال عبدالناصر » جاسوس این رژیم بوده و خبر یك حمله بزرگ از سوی مصر و سوریه را به آن ها داده است ، منتشر كردند كه این باعث جنجال زیادی شده و با واكنش مصر مواجه شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه «هاآرتص» نوشت: سازمان اطلاعات ارتش به تازگی یك سند جدید را منتشر كرده كه مربوط به جنگ ماه اكتبر سال 1973 است و از جمله اسناد كاملا محرمانه محسوب می شد .
بر اساس این سند، اشرف مروان همسر «منا » دختر جمال عبدالناصر، زمان دقیق حمله جنگ اكتبر را به اطلاع اسراییلی ها رسانده بود.
این روزنامه صهیونیستی افزود، «تسفی زمیر » رئیس وقت موساد آن زمان به «گولدا مایر» نخست وزیر این رژیم پیامی به نقل از یك منبع عالی رتبه مصری (اشرف مروان)مبنی بر تصمیم ارتش سوریه و مصر برای حمله به اراضی اشغالی فلسطین در شنبه شب ششم اكتبر 1973ارسال می كند و نخست وزیر صبح روز برنامه ریزی شده برای حمله از آن مطلع می شود.
رسانه های رژیم صهیونیستی نوشته اند كه پیش از رسیدن این خبر، تحلیل های كارشناسان نظامی اسراییل حاكی از آن بود كه احتمال حمله بسیار ضعیف است اما بر اساس پیام موساد، مروان احتمال حمله را 99درصد دانسته و تاكید كرده بود مصر با این اقدام می خواهد 'اسراییل' را غافلگیر كند .
بر اساس روایت صهیونیست ها، اشرف مروان گفته بود اگر اطلاعات این حمله از طریق رسانه های مصری منتشر شود و مصری ها بدانند اسراییل از نقشه حمله مطلع شده، احتمال دارد مصر حمله را متوقف كند و به همین دلیل او توصیه كرده بود این خبر در رسانه های محلی منتشر شود زیرا این اقدام بر مصر تاثیر می گذارد.
بر اساس گزارش رسانه های رژیم صهیونیستی ، گزارش مروان باعث بسیج نیروهای این رژیم و آمادگی برای حمله احتمالی شد و مانع این شد این رژیم جولان و برخی مناطق دیگر را از دست بدهد.
«رونین برگمن » تحلیلگر سیاسی در فلسطین اشغالی سال 2002 در گزارش در روزنامه «یدیعوت احرونوت» نوشت، مروان چندین دهه جاسوس اسراییل بودو حتی پیش از جنگ 1973 به اسراییل در این مورد هشدار داده بود.
چند روز پیش نیز شركت فیلمسازی مشهور آمریكایی«نتفلیكس » فیلمی را اكران كرد كه در آن تاكید شده است اشرف مروان یكی از مهم ترین جاسوس های رژیم صهیونیستی در قرن بیستم بوده و او بود كه تصمیم مصر و سوریه در خصوص جنگ اكتبر سال 1973 به اطلاع صهیونیست ها رساند.
از سوی دیگر اداره كل اطلاع رسانی مصر وابسته به ریاست جمهوری این اتهام را رد كرده و در صفحه خود در فیس بوك نوشت، نخست وزیر' اسراییل' در چهلمین سالروز امضای توافقنامه كمپ دیوید در توییتر به شكست اطلاعاتی در خصوص جنگ اكتبر و اینكه اسراییل در این جنگ متحمل خسارت های زیادی شد، اعتراف كرد.
این اداره افزود، این اعتراف ها نشان می دهد شكی در وطن پرستی شخصیت های مصری و از جمله اشرف مروان وجود ندارد ، او آخرین شهید جنگ اكتبر بود و موساد تلاش می كند در خصوص عشق او به وطنش تردید ایجاد كند .
اشرف مروان مدتی در مجتمع مركزی صنابع نظامی مصر كار می كرد و سپس معاون جمال عبدالناصر شد و پس از مرگ او مشاور سیاسی و امنیتی انور سادات شد .جسد او سال 2007 بیرون از خانه اش در لندن پیدا و گفته شد از بالكن خانه اش كه در طبقه پنجم یك ساختمان بود، به پایین پرتاب شده بود.با اینكه منطقه محل زندگی او مجهز به دوربین های مداربسته بود اما تحقیقات پلیس انگلیس نشان داد دوربین ها قبل از این حادثه از كار افتاده بود.
كشته شدن مرموز مروان باعث ایجاد سوالات و جنجال زیادی شده و از سوی دیگر روایت های متعدد صهیونیست ها در مورد جاسوسی او و نسبت فامیلی او با جمال عبدالناصر شخصیت مشهور جهان عرب ، به این مساله دامن زده است .برخی رسانه ها او را جاسوس دوجانبه دانسته اند .
خاورم **2041**1144