بندرعباس - ايرنا - مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي كشور گفت: تاب آوري صنعت فرودگاهي و ناوبري هوايي ايران ظرف سه و نيم سال گذشته در برابر تهديدهاي دشمن و جنگ اقتصادي به اندازه قابل ملاحظه اي افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا، رحمت اله مه آبادي روز شنبه در آيين بهره برداري از سامانه راداري فرودگاه بين المللي بندرعباس، با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در فرصت محدود برجام توانست تجهيزات مدرن ناوبري و فرودگاهي را با سرمايه گذاري 10 هزار ميليارد ريال خريداري كند.
وي ادامه داد: اين شركت توانست با اقدام هاي خود در زمان قبل از افزايش نرخ تسهيل اَرز، به جاي تحميل هزينه سنگين فرصت از دست رفته به كشور، سرمايه فرصتي به ميزان 40 هزار ميليارد ريال ايجاد كند.
رييس هيات مديره و مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران تاكيد كرد: مسوولان عالي كشور با اقدام هاي انجام شده در 2 دهه آينده هيچ دغدغه و نگراني مهمي در اين حوزه نخواهند داشت.
مه آبادي ابراز داشت: هم اكنون تمام فرودگاه هاي كشور و 152 ايستگاه كمك ناوبري، ارتباطي و راداري به كارگاه هاي پر نشاط سازندگي تبديل شده است.
وي اضافه كرد: سامانه هاي راداري بندرعباس تنها 2 طرح راهبردي از ميان ده ها مجموعه طرح هاي خريد تجهيزات مهم است.
مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران خاطر نشان كرد: با بهره برداري از اين 2 سامانه راداري ضمن پوشش محدوده استراتژيك تنگه هرمز و درياي عمان، حجم بسيار بالايي از پهنه خليج فارس زير پوشش اين سامانه راداري و سامانه پشتيبان (بك آب) نصب شده در فرودگاه بين المللي بندرعباس قرار مي گيرد.
مه آبادي افزود: بهره برداري از اين 2 سامانه راداري علاوه بر تسهيل تبادل ترافيك هوايي ما بين ايران و كشورهاي امارات و عمان و ارتقاء ايمني پروازهاي منطقه، بهبود كيفيت كنترل جريان ترافيك پروازهاي عبوري و افزايش ظرفيت كريدورهاي بين المللي كشور، تسهيل پروازهاي بين المللي و داخلي در فضاي سرزميني را به دنبال دارد.
وي گفت: در سطح استاني هم اجراي اين 2 طرح به تسهيل كيفيت ناوبري، ايمني پروازها و نشست و برخاست هواپيماها در فرودگاه ها اين استان كمك مي كند.
وي ابراز داشت: با نصب و راه اندازي اين 2 سامانه راداري تعداد ايستگاه هاي راداري كشور از 16 به 17 ايستگاه فعال، تعداد سامانه هاي رادارهاي عملياتي از 22 به 24 سامانه و ايستگاه هاي كمك ناوبري، ارتباطي و راداري از 151 به 152 ايستگاه افزايش يافت.
مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: تنها در فرودگاه هاي هرمزگان و شهرهاي بندرعباس، ميناب، بستك و پارسيان، ابوموسي و بندرلنگه افزون بر 900 ميليارد ريال اعتبار به اجراي طرح هاي توسعه فرودگاهي و ناوبري هوايي، از محل منابع داخلي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران اختصاص يافته است.
مه آبادي اظهار داشت: اين طرح ها شامل 4 پروژه عمراني از جمله 8 طرح معطوف به احداث و توسعه ترمينال هاي مسافري، باند و عوامل ميدان پروازي و محوطه سازي، 5 طرح بهسازي، 5 طرح تاسيساتي و تجهيزاتي و بيش از 6 طرح نوسازي تجهيزات ناوبري هوايي مي شود.
وي ياد آور شد: شماري از طرح هاي فرودگاهي به اتمام رسيده در گستره كشور در صف بهره برداري رسمي قرار دارد.
مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران اظهار داشت: اميد مي رود مهرماه سال جاري چند طرح عظيم زيرساختي و ايمني در پايتخت و ترمينال هوايي مهرآباد با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان استان تهران بهر برداري شود.
سامانه راداري تقرب فرودگاه بين المللي بندرعباس به عنوان بزرگترين سامانه راداري كشور شامل رادارهاي اس اس ار (SSR) و پي اس ار (PSR) است كه با هزينه يك هزار ميليارد ريال امروز به بهره برداري رسيد.
رادار تقرب با هزينه 800 هزار يورو نصب شد كه صرفه جويي قابل توجهي با استفاده از نيروهاي متخصصان داخلي و شركت هاي دانش بنيان داشته است.
مديركل ارتباطات و ناوبري هوايي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي كشور دراين زمينه گفت:450 هزار يورو قيمت دكل رادار بوده كه براي نصب آن 10 ميليارد ريال بودجه به شركت هاي داخلي پرداخت شد، دكل آنتن رادار تقرب داراي فناوري خاصي است و بايد 2 هزار كيلوگرم وزن را تحمل كند.
محمد حبيب اللهي در خصوص رادارهاي اين سامانه افزود: رادارهاي اس اس ار (SSR) براي پوشش پروازهاي عبوري منطقه تا شعاع حدود 400 كيلومتري و رادار پي اس ار (PSR) حدود 120 كيلومتري فرودگاه بين المللي بندرعباس را پوشش مي دهد.
وي ادامه داد: با بهره برداري از رادار پي اس ار، پوشش فضاي كشور در منطقه جنوب كشور و كشورهاي حوزه خليج فارس تكميل مي شود و اين رادار پشتيباني براي رادارهاي كيش، شيراز و لار خواهد شد.
3219 /6048