سنندج - ايرنا - مديركل دامپزشكي استان كردستان گفت: با آغاز مرحله دوم مايه كوبي تب برفكي ميزان واكسيناسيون دام ها عليه اين بيماري در اين استان به يك ميليون و 661 هزار راس مي رسد.

مجتبي ورمقاني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در مرحله دوم اين مايه كوبي كه ويژه دام هاي سنگين است 60 هزار راس از دام هاي استان به مدت 30 روز كاري عليه اين بيماري مايه كوبي مي شوند.
وي اضافه كرد: در نخستين مرحله از مايه كوبي تب برفكي در استان كه خرداد سال جاري اجرا شد با مراجعه اكيپ هاي سيار به يك هزار و 477 روستا و مراكز پرورش دام، يك ميليون و 510 هزار راس دام سبك و 91 هزار راس دام سنگين عليه اين بيماري واكسينه شدند.
ورمقاني با بيان اينكه تنها براي تامين واكسن مورد نياز اين مرحله حدود پنج ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است، افزود: اين مرحله واكسيناسيون توسط 30 گروه از نيروهاي دولتي دامپزشكي استان شامل 20 گروه اجرايي و 10 گروه نظارتي اجرا مي شود.
مديركل دامپزشكي كردستان تاكيد كرد: در ساير استان هاي همجوار اين مايه كوبي با هزينه دامداران انجام مي شود اما در كردستان با توجه به اهميت موضوع و نظر مساعد مسئولان بدون بها و به صورت رايگان صورت مي گيرد.
ورمقاني يادآور شد: در اين راستا با صرف 15 ميليارد ريال از اعتبارات دولتي واكسن مورد نياز اين طرح خريداري شده و به همين علت با وجود بروز مشكلات متعدد تب برفكي در كشور هم اكنون اين بيماري در كردستان بشدن تحت كنترل است.
مديركل دامپزشكي كردستان از همكاري خوب و مستمر دامداران استان با ماموران مايه كوبي تحت نظارت اين اداره كل قدرداني كرد و از آنها خواست در صورت مشاهده مواردي از اين بيماري و ساير بيماري هاي دامي با شماره تلفن گوياي 1512 تماس بگيرند.
به گزارش ايرنا، بيماري تب برفكي يك بيماري مخصوص دام و احتمال سرايت آن به انسان بسيار كم است، ايجاد تب شديد، آبريزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حيوان از علايم بيماري تب برفكي است.
كاهش شير در دام ها، كاهش توليد فرآورده هاي گوشتي، كاهش باروري و بروز تلفات در دام هاي جوان از جمله خسارت هاي اقتصادي ناشي از بيماري تب برفكي است.
واكسيناسيون تب برفكي اهميت زيادي در تغذيه و سيستم ايمني بدن دام ها داشته و تب برفكي يك بيماري عفوني و به شدت واگيردار دامي است كه بايد از شيوع و بروز آن در بين دام ها به وسيله مايه كوبي جلوگيري كرد.
استان كردستان يكي از مناطق دام خيز و دامپرور كشور محسوب مي شود كه سالانه نزديك به 24 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شير از اين تعداد دام توليد مي شود.
جمعيت دامي استان كردستان حدود 2 ميليون و 210 هزار راس دام سبك (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگين (گاو و گوساله) است.
3034/9102