تهران-ایرنا- كارپوشه ملی ایرانیان زیرساختی امن برای ارسال همه اعلان ها و پاسخ درخواست های مردم است و به گفته سرپرست معاونت دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات، اكنون 35 هزاركاربر فعال و 13 دستگاه متصل دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سامانه كارپوشه ملی ایرانیان دهم مردادماه پارسال با حضور محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با هدف دسترسی آزاد به اطلاعات و ارسال الكترونیكی بدون واسطه اعلان های رسمی دستگاه های اجرایی كشور بـه آحاد مـردم و موسسه های حقوقی كه تقاضای دریافت خدمات دولتی و عمومی را دارند، ایجاد شد.
در این سامانه هر یك از مردم یا كسب و كارها، كارپوشه های الكترونیكی واحد (كارتابل) با عنوان «ایران پوشه» دارند و همه اقلام تحویل گرفتنی الكترونیكی خود را شامل اعلان ها و ابلاغیه های دولتی و عمومی از همه دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی به صورت یكپارچه و اختصاصی دریافت می كنند و از هر جایی به آن دسترسی دارند.
در همین پیوند بر اساس گزارش یكشنبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرپرست معاونت دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات گفت: كارپوشه ملی ایرانیان بستری امن و قابل اعتماد برای ارسال همه اعلان ها و پاسخ به درخواست ها به صورت یكپارچه و اختصاصی از طرف دستگاه های ارائه كننده خدمات است كه به طور انحصاری برای هر فرد ایرانی ایجاد می شود.
«حمیدرضا هادی پور» ادامه داد: اكنون این سامانه 35 هزار كاربر و 13 دستگاه فعال دارد و برای ارائه در كل كشور با چند میلیون كاربر نیز قابلیت دارد.

* 37 میلیون استعلام در مركز ملی تبادل داده ها
هادی پور درباره مركز ملی تبادل اطلاعات گفت: مركز ملی تبادل به صورت مستقیم به شهروندان خدمت ارائه نمی كند بلكه در این مركز با اشتراك گذاری اطلاعات و داده ها توسط دستگاه های ارائه كننده خدمت، شهروندان در مراجعه به دستگاه ها برای دریافت مجوزها و استعلام ها به رفت و آمد بین دستگاه ها نیاز ندارند و داده ها به صورت الكترونیكی بین دستگاه ها تبادل و به سرعت پاسخ داده می شود.
به گفته وی، پارسال بیش 103 میلیون تراكنش در مركز ملی تبادل انجام شد و اكنون نیز با اتصال 190 دستگاه به مركز ملی تبادل، ماهانه به 10 میلیون تراكنش رسیده ایم كه در صورت حضور همه دستگاه ها در این مركز، پیش بینی می شود شمار تراكنش های ماهانه به 100 میلیون برسد.
«در پنج ماهه نخست امسال بیش از 37 میلیون استعلام از طریق مركز تبادل انجام شد.
سرپرست معاونت دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات افزود: تاكنون 359 خدمت در این مركز پیاده سازی شده است كه امسال ثبت احوال، سازمان تنظیم مقررات، وزارت اموراقتصادی و دارایی و شركت ملی پست، بیشترین خدمات را از طریق مركز ملی تبادل داده ها ارائه كرده اند.
هادی پور ارتقای 20 رتبه ای ایران در شاخص دولت الكترونیك در جهان را یادآوری كرد و خاطرنشان ساخت: باید در طول برنامه ششم توسعه 30 رتبه در شاخص دولت الكترونیك ارتقا داشته باشیم؛ البته فقط در 2 سال نخست این برنامه 20 رتبه ارتقا یافته ایم.

*اتصال 452 دستگاه به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
به گفته این مسوول، از یك هزار و 247 دستگاه شناسایی شده در قوای سه گانه كشور، 452 دستگاه به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده اند.
تا پایان مردادماه پنج هزار و 596 نفر از شهروندان در این سامانه عضو و 2 هزار و 918 درخواست ثبت شد كه از این تعداد 2 هزار و 445 پاسخ ارائه شده است.
هادی پور افزود: به طور متوسط در ماه 300 تا 400 نفر عضو سامانه انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات می شوند.

*سامانه ملی كاتالوگ با بیش از 273 ركورد اطلاعاتی
سرپرست معاونت دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات، سامانه ملی كاتالوگ و داده های باز را یكی دیگر از اقدام های وزارت ارتباطات در زمینه گسترش دولت الكترونیك برشمرد و گفت: داده های باز، داده های قابل انتشار است كه برای شهروندان و كسب و كارها می تواند ارزش افزوده ایجاد كند.
«هدف ما ایجاد یك زیرساخت مشترك برای به اشتراك گذاری داده های باز و تولید شده از سوی سازمان های متولی است، البته داده های باز به معنی رایگان بودن این داده ها نیست».
وی افزود: تاكنون 170 كاربر از 21 دستگاه اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری و بیش از 273 ركورد اطلاعاتی دریافت كرده اند.

*درگاه ملی دولت هوشمند با بیش از یك میلیون بازدید
هادی پور اعلام كرد: درگاه ملی خدمات دولت هوشمند كه با هدف استانداردسازی و مدیریت یكپارچه ارائه خدمات دولت در دولت دوازدهم اجرایی شد، امسال بیش از یك میلیون و 800 هزار مورد بازدید داشت و 718 خدمت ارایه كرد.
وی ابراز امیدواری كرد درگاه ملی خدمات دولت هوشمند تا پایان امسال یك هزار و 700خدمت و 150 سرویس ارایه كند و به میانگین 300 هزار كاربر در ماه برسد.

*دولت همراه با بیش از یك میلیون خدمت
سرپرست معاونت دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: به دنبال تحقق شعار «خدمات دولت؛ همه وقت و همه جا در دستان مردم» هر فرد در گوشی همراه خود در هر مكان و زمان امكان دریافت خدمات را دارد.
از اردیبهشت امسال تاكنون بیش از 90 هزار مورد نرم افزار دولت همراه نصب شده است و 35 هزار كاربر فعال، 61 خدمت را دریافت می كنند.
در مردادماه یك میلیون و 140 هزار مورد استفاده از خدمات به ثبت رسید.

*راه اندازی سامانه جمع نویسی
هادی پور، سامانه جمع نویسی را یكی از برنامه های دولت الكترونیك برشمرد تا شهروندان در تصمیم گیری و تصمیم سازی از طریق دریافت نظر و اشتراك گذاری آنها، در تدوین طرح ها و لوایح مشاركت كنند.
تدوین لایحه صیانت و حفاظت از داده ها در فضای مجازی از طریق همین سامانه به جمع بندی رسید.

* راه اندازی سامانه مصفا؛ به زودی
سرپرست معاونت دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات از راه اندازی رسمی سامانه مصوبات فناوری اطلاعات و ارتباطات (مصفا) در آینده نزدیك به عنوان یكی دیگر از برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش خبر داد.
وی افزود: با هدف شفاف سازی قوانین و مقررات فناوری اطلاعات و در دسترس بودن برای همگان، همه مصوبات و مقررات مربوط به این بخش در این سامانه ارایه می شود.
هادی پور راه اندازی پیشخوان مجوزهای كسب و كار را یكی از برنامه های حوزه دولت الكترونیك معرفی كرد و گفت: پیشخوان مجوزهای كسب و كار در قالب سامانه هایی با عنوان های سامانه «دادور» برای دریافت شكایت ها در این حوزه و سامانه نما كه نقشه ملی استعلامات مجوزهای كسب و كار است، در كنار مركز ملی تبادل داده ها با هدف ایجاد پنجره واحد صدور مجوز كسب و كارها و با همكاری وزارت اقتصاد به زودی راه اندازی می شود.
اقتصام**2078*1961*