سنندج - ايرنا - بهار امسال سخاوت آسمان سبب شد كه گندمكاران كردستاني با لب هاي خندان محصول خود را برداشت كنند و دولت نيز با خوش قولي در پرداخت 50 درصدي مطالبات آنان، زحمت هاي بهره برداران را بدون پاداش نگذاشت.

به گزارش ايرنا، گندم محصولي مهم در كردستان است به گونه اي كه عمده محصول كشاورزي اين استان را شامل مي شود كه هر سال به صورت ميانگين به گواه داده هاي آماري سازمان جهاد كشاورزي حدود 14 هزار ميليارد ريال از اين محل عايد بهره برداران مي شود.
گشاده رويي آسمان باعث شد كشتزارها و گندمزارهاي كردستان پربارتر از سال هاي گذشته به ثمر بنشيند، به طوري كه ميزان برداشت اين محصول در همسنجي با سال زراعي گذشته از رشد 30 درصدي و در بحث خريد تضميني نيز از افزايش 100 درصدي برخوردار شده است.
از طرفي دولت به منظور تشويق مردم و كشاورزان در تحقق اهداف تامين امنيت غذايي، وعده پرداخت 50 درصد بهاي محصول حداكثر تا دو هفته پس از تحويل گندم به انبارها داد،؛ از اين رو گندمكاران كردستان، تير ماه سال جاري كار خود را با اميدي بيشتر براي درآمدي فزون تر آغاز كردند.
در مدت سه ماه از آغاز برداشت گندم حدود يك ميليون و 26 هزار تن محصول به ارزش 13 هزار 600 ميليون ريال به انبارها و مراكز خريد تحويل داده شده و به گفته نماينده شركت بازرگاني دولتي در كردستان، دولت نيز تاكنون حدود 50 درصد از اين ميزان شامل 6 هزار و 747 ميليارد ريال را پرداخت كرده است.
جمال صالحي اظهار داشت: استان كردستان در سال جاري توانست با خريد تضميني يك ميليون و 26 هزار تني افزون بر رشد دو برابري نسبت به سال گذشته در خريد، رتبه دوم كشوري را نيز از آن خود كند.
وي يادآور شد: پرداخت نيمي از بهاي گندم خريداري شده در مهلت مقرر نشان از خوش قولي دولت به گندمكاران اين استان است و با توجه به نزديكي فصل برداشت و كاشت گندم در كردستان به علت شرايط جغرافيايي مي تواند مهمترين اقدام در تشويق كشاورزان در ادامه كار باشد.
صالحي پيش بيني كرد كه 50 درصد باقي مانده مطالبات گندمكاران استان به زودي از سوي وزارت جهاد كشاورزي تامين اعتبار و به حساب آنان واريز شود كه در صورت خوش قولي در اين مورد نيز مي توان لبخند شادي بيشتري بر چهره بهره برداران نشاند.
براي تحقق اين هدف، 86 مركز خريد تضميني محصولات كشاورزي شامل 66 مركز خريد سازمان تعاون روستايي به عنوان مباشر و 20 مركز نيز از سوي بخش خصوصي راه اندازي شده است.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي كردستان نيز در اين زمينه با بيان اينكه سالانه 75 تا 80 هزار بهره بردار از حوزه زراعت به ويژه كشت گندم ارتزاق مي كنند، گفت: اين بهره برداران تنها از كشت محصول گندم حدود 11 هزار ميليارد ريال درآمد دارند.
محمدصالح احمدي اظهار داشت: افزون بر بهره برداران، فعالان مرتبط با حوزه گندم از جمله كمباين داران، كاميون داران و كارخانه هاي آرد از ناحيه فعاليت هاي خود سالانه حدود سه هزار ميليارد ريال درآمد كسب مي كنند.
وي تاكيد كرد: به منظور ساماندهي اين ميزان درآمد و تحقق كامل آن به سود بهره برداران، سازمان جهاد كشاورزي هر سال اقدام به خريد تضميني محصولات مي كند كه در سال جاري پيش بيني مي شد حداكثر 900 هزار تن گندم خريداري شود اما با توجه به وضعيت مناسب بارش ها ميزان خريد حدود 12 درصد از اين پيش بيني ها فراتر رفت.
احمدي گفت: علاوه بر فراتر رفتن خريد از ميزان پيش بيني ها، امسال ميزان توليد گندم نيز حدود 30 درصد در همسنجي با مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.
به گزارش ايرنا، در سال زراعي جاري، 556 هزار هكتار شامل 522 هزار هكتار زمين ديم و 34 هزار هكتار مزارع آبي به كشت گندم اختصاص يافته است.
در سال جاري 94 مركز خريد گندم، شامل 73 مركز خريد سازمان تعاون روستايي و 21 مركز خريد بخش خصوصي شامل سيلو و كارخانه هاي آرد، كار خريد گندم را از كشاورزان به قيمت مصوبه 13 هزار و 520 ريال با لحاظ درجه پاكي گندم شروع كرده اند و اين روند تا مهر 97 ادامه دارد.
كردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است كه اين ميزان شامل 400 هزار تُن در سيلوها و مراكز دولتي به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نيز در كارخانه هاي آرد بخش خصوصي است.
استان كردستان به سبب داشتن زمين هاي مرغوب و حاصلخيز، يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي به ويژه غلات در غرب كشور به شمار مي رود و جايگاه چهارم كشوري در توليد گندم را به خود اختصاص داده است.
3034/9102