آنكارا - ايرنا - 'رجب طيب اردوغان' رئيس جمهوري تركيه گفت كه در ادامه عمليات 'سپر فرات' و 'شاخه زيتون' در شمال سوريه، در شرق رود فرات نيز عمليات نظامي مشابهي را انجام خواهيم داد.

به گزارش ايرنا، تركيه دو سال پيش عمليات سپر فرات را به بهانه مبارزه با گروه تروريستي 'داعش' در شمال سوريه آغاز كرد و در جريان آن با اشغال دو هزار كيلومتر مربع از خاك اين كشور، شهرهاي 'اعزاز، الباب و جرابلس' را به تصرف خود در آورد.
ارتش تركيه همچنين در اوايل بهمن ماه سال 1396 با هدف مبارزه با نيروهاي 'حزب كارگران كردستان تركيه'(پ.ك.ك)، عناصر 'حزب اتحاد دمكراتيك سوريه'(پ.ي.د) و 'نيروهاي يگان هاي مدافع خلق سوريه'(ي.پ.گ) عملياتي را تحت عنوان شاخه زيتون در شمال سوريه آغاز كرد و با تصرف دو هزار كيلومتر مربع ديگر از مناطق شمالي سوريه، شهر 'عفرين' را اشغال كرد.
خبرگزاري 'آناتولي' روز دوشنبه به نقل از اردوغان گزارش داد كه رييس جمهوري تركيه كه براي شركت در هفتاد و سومين مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك حضور دارد، در يك سخنراني در ضيافت شام 'بنياد تركيه' از احتمال انجام عمليات جديد در شمال سوريه و در مناطق شرقي رود فرات با هدف ايجاد مناطق امن در ادامه عمليات سپر فرات و شاخه زيتون خبر داده است.
به گزارش اين رسانه، اردوغان در اين سخنراني مدعي شد كه تركيه با پاكسازي منطقه اي به وسعت چهار هزار كيلومتر از مناطق شمالي سوريه از وجود عناصر گروه هاي تروريستي داعش و 'پ.ك.ك'، آن مناطق را به مكاني امن و قابل سكونت براي مردم سوريه تبديل كرده است.
رييس جمهوري تركيه در اين سخنراني با بيان اين كه 'براي خارج كردن شمال سوريه از موقعيت كريدور تروريستي وارد جرابلس، الباب و عفرين شديم'، اضافه كرد: شركاي استراتژيك تركيه (آمريكا) در اين مناطق دوگانه عمل مي كنند و امكانات، تسليحات و پول را در اختيار گروه هايي مانند 'پ.ي.د' و 'ي.پ.گ' يعني شاخه هاي گروه تروريستي پ.ك.ك قرار مي دهند.
وي به صورت تلويحي مدعي تحويل 18 هزار كاميون و سه هزار فروند هواپيماي ترابري حامل تسليحات و مهمات به گروه هاي پ.ك.ك، پ.ي.د و ي.پ.گ از سوي آمريكا شد و گفت: اين موضوع را به آنها گفته ايم و از شريك استراتژيك خود انتظار چنين كاري را نداشتيم.
اردوغان افزود: اگر تلاشهاي تركيه نبود، در 'ادلب' نيز مانند شهر 'سربرنيتسا' شاهد قتل عام مي شديم، ولي پس از نشست تهران، در سوچي روند جديدي را آغاز كرديم كه از وقوع يك قتل عام بزرگ جلوگيري كرد.
وي همچنين با اشاره به ارائه كمك هاي انساني تركيه به پناهجويان سوري و پذيرش 3.5 ميليون نفر از آنها در خاك تركيه اضافه كرد: در كنار اين اقدامات از راه ديپلماسي سعي كرديم كه به جنگ خاتمه دهيم و با وجود برخي اختلافات جدي با ايران و روسيه، روندي كه با اين كشورها در آستانه شروع كرديم، هر چند اندك، اما موجب كاهش رنج ها و آلام مردم سوريه شد.
رييس جمهوري تركيه با ادعاي كشته شدن يك ميليون انسان بي گناه سوري و آواره شدن 13 ميليون نفر از مردم اين كشور در جريان درگيري هاي داخلي هشت ساله بيان كرد: تركيه ميزبان نزديك به 3.5 سوريه اي بوده و تاكنون حدود 35 ميليارد دلار براي آنان هزينه كرده، ولي كمكي از ديگر كشورهاي جهان دريافت نشده و وعده سه ميليارد يورويي اتحاديه اروپا نيز به طور كامل عملي نشده است.
وي ادامه داد: كشورهاي اروپايي از تركيه خواستند كه درهاي كشور را به روي پناهجويان باز نكنيم، چرا كه از حركت آنها به اروپا هراسان بودند، ولي به رغم اعتراف به سنگين بودن بار تركيه در خدمات رساني به پناهجويان، سكوت كرده و اقدامي انجام ندادند.
اردوغان درگيري و جنگ داخلي و مذهبي در سرزمين هاي اسلامي را ناراحت كننده دانست و گفت: شهرهايي كه صدها سال مركز علم و معرفت بود، اكنون شاهد صحنه خون و اشك هستند و مناطقي مانند حلب، شام، حما، طرابلس و صنعا با صحنه درگيري و قتل عام در صدر اخبار قرار مي گيرند و اين بسيار ناراحت كننده است.
وي قدس را نماد صلح صدها ساله عنوان كرد و ادامه داد: امروز اين شهر براي سر پا ماندن مبارزه مي كند و گروه‌هاي تندرو صهيونيستي بافت تاريخي اين شهر را تخريب مي كنند و اسرائيل از ضعف و تفرقه مسلمانان بهره برداري كرده و تلاش دارد كه قبله اول مسلمانان را از يادها حذف كند.
رييس جمهوري تركيه همچنين با اشاره به ساختار معيوب سازمان ملل و ناديده گرفته شدن حقوق ملت ها در شوراي امنيت سازمان ملل، خواستار انجام اصلاحات در ساختار اين نهاد بين المللي شد و افزود: اگر خواهان عدالت در سازمان ملل هستيم، بايد 194 عضو اين سازمان به شكل مساوي و دوره اي در شوراي امنيت سازمان ملل حق راي داشته باشند.
وي با انتقاد از خودداري آمريكا از استرداد 'فتح‌الله گولن' متهم كودتاي دو سال قبل تركيه گفت: گولن در آمريكا پرونده قضايي ندارد، ولي دو كشور قانون استرداد محكومان را امضا كرده اند و او در كشور تركيه محكوم اعلام شده و حال با اين وضعيت خودداري از استرداد وي سوال برانگيز و معني دار است.
اردوغان بار ديگر از اقدام آمريكا در انتقال سفارتخانه خود به قدس و تاييد قانون 'كشور(جعلي) يهود' انتقاد كرد و افزود: قدس، خط قرمز ماست و مبارزه ديپلماتيك خود در قبال اقدامات غيرقانوني آمريكا و اسرائيل عليه موقعيت قانوني قدس را با حمايت و پشتيباني برخي از كشورهاي دوست و برادر آغاز كرده ايم و ادامه خواهيم داد.
رييس جمهوري تركيه با اشاره به برگزاري اجلاس سازمان همكاري اسلامي در استانبول با محوريت قدس در سال جاري ميلادي، گردهمايي سران كشورهاي اسلامي را گواه اهميت قدس براي جهان اسلام عنوان كرد و گفت: قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل نيز كه به رغم تهديد آمريكا و اسرائيل به تصويب رسيد، نشان داد كه جامعه جهاني نسبت به اين موضوع حساسيت دارد.
خاورم/1905**1651