شيراز-ايرنا-رئيس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري شيراز گفت: اين سازمان روزانه به صورت ميانگين يك هزار تا يك هزار و 500 تماس تلفني دارد كه تنها 90 مورد آن منجر به عمليات امدادي مي شود و بيش از 60 درصد اين تماس ها مزاحمت تلفني است.

به گزارش ايرنا محمد هادي قانع، دوشنبه در نشست خبري در جمع خبرنگاران افزود: اقدامات قضايي در مورد رسيدگي به مزاحمت هاي تلفني براي آتش نشاني شيراز در حال انجام است اما ضروري است كه شهروندان با توجه به اينكه ثانيه ها در امدادرساني موضوعي بسيار مهم است و لحظه ها در آتش نشاني مي تواند منجر به نجات جان انسان ها شود، از اين معضل پيشگيري كنند.
وي، فرصت نجات در حوادث شهري و آتش سوزي را در شيراز بين يك و نيم تا سه دقيقه عنوان كرد و اظهار داشت: متاسفانه ايمني ساختمان ها توسط مردم مورد توجه قرار نمي گيرد و ضروري است كه شهروندان در احداث ساختمان به چهار مورد براي ايمني نظير، طراحي، انتخاب نوع مصالح، نحوه اجرا و نگهداري ساختمان توجه بيشتري داشته باشند.
قانع در پاسخ به پرسشي در مورد اماكن و ساختمان هاي ناايمن شيراز گفت: سازمان آتش نشاني، قدرت اجرايي براي پلمب واحدهاي ساختماني ناايمن ندارد ليكن با كمك دادگستري و معاونت پيشگيري اين نهاد قضايي، فعاليت هايي در اين زمينه انجام، از همه مدارس و ساختمان هاي تجاري اين شهر بازديد و گزارش هاي آن به فرمانداري شيراز و دستگاه هاي ذي ربط ارسال شده است.
او افزود: شهرك صنعتي در محدوده خدمات رساني شهرداري شيراز قرار ندارد اما سازمان آتش نشاني اين شهر به دليل وجود سرمايه هاي شيراز در اين منطقه، خدمات رساني انجام مي دهد.
قانع ادامه داد: متاسفانه شركت شهرك هاي صنعتي فارس به تعهدات ايمني خود در شهرك صنعتي شيراز عمل نمي كند و بسياري از واحدهاي اين مجموعه به صورت بسيار ناايمن از تجهيزات خود بهره برداري مي كنند.
وي اظهار داشت: براي ساماندهي ساختمان هاي ناايمن در شيراز بايد تمام نهادهاي مربوطه به اين موضوع ورود پيدا كنند چون تنها با تلاش سازمان آتش نشاني و شهرداري، اين مهم محقق نخواهد شد.
قانع در مورد تعداد ساختمان ها و مدارس ناايمن در شيراز آماري ارايه نكرد.
رئيس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري شيراز با اشاره به طراحي يك اپليكيشن در حوزه ايمني شهري، گفت: اين سامانه اكنون در مرحله طراحي قرار دارد و به زودي بين شهروندان شيراز توزيع مي شود تا آنها موارد ناايمن در شيراز را از طريق اين اپليكيشن با هدف برطرف كردن آن به سازمان آتش نشاني شيراز ارسال كنند.
قانع همچنين بيان كرد: به صورت استاندارد بايد 32 ايستگاه آتش نشاني در اين كلانشهر وجود داشته باشد اما هم اينك تنها 20 ايستگاه موجود است و 2 ايستگاه جديد نيز در حال ساخت است كه تا پايان سال 97 عمليات احداث آن به اتمام مي رسد.
وي، كمبود پرسنل را يكي از مشكلات فراروي اين سازمان دانست و گفت: هم اينك 450 نيروي عملياتي و آتش نشان در شيراز مشغول كار هستند كه 50 نفر از آنان تا پايان سال 97 بازنشسته خواهند شد و اين شهر نيازمند 400 نيروي متخصص آتش نشان است.
رئيس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري در بخش ديگري از سخنانخود با اشاره به گراميداشت هفته ايمني و آتش نشاني كه از يكم مهرماه جاري آغاز شده، اظهار داشت: در اين هفته، برنامه هاي ويژه اي با هدف آموزش و پيشگيري از اتفاقات در قالب طرحي با نام 'هفت در هفت' براي آموزش شهروندان و دانش آموزان اجرا مي شود.
قانع ادامه داد: همچنين طرح خاطره نويسي شهروندان از اتفاقات و ماموران آتش نشاني نيز در حال برگزاري است و شهروندان شيرازي تا پنجم مهرماه مي توانند خاطرات خود را براي اين سازمان ارسال كنند.
به گفته وي، برپايي نمايشگاه ايمني و آتش نشاني از چهارم تا هفتم مهرماه جاري در بلوار چمران شيراز با مشاركت اورژانس و هلال احمر، از ديگر برنامه هايي است كه براي گراميداشت هفته ايمني و آتش نشاني تدارك ديده شده است.
او بيان كرد: انجام پياده روي خانوادگي روز ششم مهرماه جاري، نواخته شدن زنگ ايمني در مدارس روز هفتم مهر و
رژه ناوگان موتوري و خودرويي سازمان آتش نشاني از ديگر برنامه هايي است كه به همين مناسبت در شيراز برگزار خواهد شد.
9873 /6118