به گزارش ایرنا، قبل از اسلام، آموزش و پرورش در ایران به شدت طبقاتی بود و فقط عده محدود و خاصی از درباریان و اشراف زادگان از آن بهره مند بودند، اما با ورود اسلام و گسترش فرهنگ اسلامی در ایران، محدودیت های طبقاتی و سنی برای سوادآموزی از میان رفت و با توجه به فرمایش پیامبر اكرم (ص) مبنی بر «ز گهواره تا گور دانش بجوی» و واجب شدن آموختن علم آموزی برای هر فرد مسلمان، سوادآموزی از اهمیتی مضاعف برخوردار شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز، امام خمینی، بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، با درك عمیق از مشكلاتی كه در اثر بی سوادی مردم در جامعه بروز و ظهور می یابد، طی فرمانی بسیج سوادآموزی را صادر كردند.
بر این اساس سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد كردن خیل عظیم بیسوادان كشور تشكیل شد.
به تدریج با گسترش روزافزون فناوری ها و نیاز مبرم به آموختن علوم، آموختن مهارت های زندگی و تكنولوژیك در كنار سوادآموزی نه تنها افتخارآمیز بود، بلكه امری اجتناب ناپذیر می نمود، زیرا فناوری جزئی از زندگی روزمره بوده و بدون داشتن دانش آن رفع حوایج روزمره سخت ناممكن شده است.
داشتن مهارت در بهبود شرایط زندگی دنیای امروز نقش مهمی دارد كه می توان از مراكز یادگیری به عنوان یك فرصت مناسب برای مهارت آموزی افراد در جامعه نام برد.
بر این اساس با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، طرح راه اندازی «مراكز یادگیری محلی» به منظور توانمند سازی افراد برای رسیدن به یك زندگی عالمانه و هدفمند در دستور كار سازمان نهضت سوادآموزی در چند سال اخیر قرار گرفته است.
**تلفیق سواد با مهارت آموزی
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه «مراكز یادگیری محلی» منجر به توسعه مهارت ارتباط اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها می شود، اظهار داشت: راه اندازی مركز یادگیری محلی، زمینه ای برای فراگیری مهارت های زندگی ، مهارت ارتباط با جامعه و یادگیری حقوق شهروندی است.
محمدحسین اشرفی با بیان اینكه گروه سنی هدف سوادآموزی در این مراكز 10 تا 49 سال است، افزود: در این طرح فقط آموزش خواندن و نوشتن هدف نیست، بلكه مقصد اصلی بالا بردن و ارتقای سطح آگاهی های فردی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: مراكز یادگیری محلی علاوه بر آموزش می توانند بستر فراگیری مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی باشند كه با مشاركت دادن مردم و سایر دستگاه ها محقق شود.
اشرفی با بیان اینكه میانگین جذب سوادآموز در آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین كشوری است، گفت: «مراكز یادگیری محلی» یك تجربه موفق در سواد آموزی بوده و به توسعه مهارت ارتباط اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها از طریق یادگیری مهارت منجر می شود.
وی با بیان اینكه اگر سواد با اقدام عملی همراه باشد، فراموش نخواهد شد، خاطرنشان كرد: در «مراكز یادگیری محلی» با آموزش سواد و حرفه آموزی، سواد از حالت معمول خارج شده و با آموزش مهارت های مختلف كیفیت زندگی افراد ارتقا می یابد.
اشرفی با بیان اینكه یكی از اولویت های سوادآموزی، شناسایی اولیای بی سواد و كم سواد دانش آموزان است، افزود: هر اندازه سطح سواد خانواده افزایش یابد نقش مشاركتی آنها با مدارس بیشتر شده و برنامه های پرورشی و آموزشی بهتری ارائه می شود.
وی با تاكید براینكه برای شتاب بخشی به ریشه كنی بیسوادی نیازمند مشاركت تمامی نهادها هستیم، گفت: سال گذشته 200 نفر آموزش های مهارتی و به خصوص مهارت های هفت گانه رایانه ای را در «مراكز یادگیری محلی» گذرانده اند و امسال هم برای آموزش 400 نفر برنامه ریزی شده است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان كرد: طرح توسعه یادگیری محلی بعنوان طرح تلفیق سواد با مهارت محسوب می شود و یكی از رویكردهای اساسی معاونت سواد آموزی است.
** آموزش برای همه
رئیس اداره دوره های سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، هدف از تاسیس مراكز یادگیری را در راستای شعار «آموزش برای همه» با رویكرد تقویت مشاركت و مدیریت محلی اعلام كرد و گفت: در این طرح علاوه بر آموزش سواد پایه، دوره انتقال و تحكیم، مهارت های اساسی زندگی ،حقوق شهروندی، مهارت های فردی و اجتماعی و برنامه های فرهنگی و تربیتی نیز ارایه می شود.
فیروز ابراهیمی، مراكز آموزشی را سه مركز دولتی، مشاركتی و غیردولتی نام برد و افزود: در این مراكز زنان بیسواد علاوه بر یادگیری سواد خواندن و نوشتن، آموزش هایی از قبیل خیاطی و گلدوزی را نیز می بینند.
وی در توضیح هر كدام از مراكز یادگیری خاطرنشان كرد: مركز یادگیری محلی دولتی یك واحد آموزشی است كه مدیر آن از بین كاركنان شاغل فرهنگی با ابلاغ از سوی رئیس آموزش و پرورش منطقه این مسئولیت را بر عهده دارد و محل تشكیل این گونه مرا كز یكی از واحدهای آموزشی، آموزش و پروش است.
ابراهیمی اظهار داشت: مركز یادگیری محلی مشاركتی با درنظر گرفتن اهداف مشترك سوادآموزی و توافق با سایر دستگاه ها مانند جهاد كشاورزی، كمیته امداد و بهزیستی به صورت مشترك ایجاد می شود.
وی در توضیح مركز یادگیری محلی غیردولتی نیز گفت: این نوع مركز با مجوز سازمان توسط مؤسسات و تشكل های غیر دولتی واجد شرایط تأسیس و زیر نظر آموزش و پرورش منطقه اداره می شود.
ابراهیمی ادامه داد: مدیریت، تأمین نیروی انسانی، فضا و تجهیزا ت این مراكز برابر قراردادی كه تنظیم و به امضاء می رسد، به عهده مؤسسات مذكور می باشد.
رئیس اداره دوره های سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، با بیان اینكه در این طرح سن مطرح نبوده و حتی فردی كه سواد دارد می تواند مهارت بیاموزد، گفت: امسال حداقل 300 نفر در این مراكز آموزش سواد توام با مهارت می آموزند.
** از آموزش همزمان سواد و مهارت خرسندم
بتول امینی كه در یكی از «مراكز یادگیری محلی سواد و مهارت» را به طور همزمان آموزش دیده است، به خبرنگار ایرنا گفت: من برای آموزش خیاطی و در واقع آموزش مهارت برای گذران زندگی به این مركز مراجعه كرده بودم، كه متوجه آموزش همزمان سواد نیز در این محل شدم.
وی با بیان اینكه از وجود چنین مركزی در شهرمان خوشحالم و به نوعی غافلگیر هم شدم، اظهار داشت: من از بیسوادی هم به شدت رنج می بردم و فرزندم كه كلاس دوم ابتدایی است همواره مرا بخاطر نداشتن سواد مسخره می كرد.
خانم امینی كه دوره مقدماتی را سپری كرده و در حال دوره انتقال است، گفت: یادگیری بسیاری از الگوهای خیاطی بدون سواد میسر نیست بنابراین با ذوق و شوق تمام هر دو (سواد و مهارت) را می آموزم.
به گزارش ایرنا، بر اساس سرشماری سال 1395 در آذربایجان شرقی، سطح باسوادی گروه سنی 10 تا 49 ساله استان 93.3 درصد و سطح بی سوادی 5.7 درصد است.
گزارش از: نعمت مرادپور
6132/518
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
تبریز- ایرنا - «مراكز یادگیری محلی سواد» كه از سه سال پیش به همت سازمان نهضت سواد آموزی در كشور فعال و راه اندازی شده، محملی برای ارایه تلفیقی از آموزش سواد همراه با مهارت است.