تهران - ایرنا - رئیس جمهوری آمریكا روز سه شنبه در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل با حمله به اوپك گفت: آمریكا از برخی كشورهای عضو اوپك مجانی حمایت می كند،اما آنها از ما با افزایش قیمت نفت، سود می جویند، این خوب نیست و از آنها می خواهیم تا افزایش قیمت ها را متوقف كنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریكا همچنین ادعا كرد: كشورهای عضو اوپك دیگر كشورهای جهان را غارت می كنند و این خوب نیست.
وی به این نكته اشاره كرد كه آمریكا از كشورهای دیگر انتظار دارد تا سهم منصفانه ای را برای حمایت نظامی(آمریكا) از آنها بپردازند.
ترامپ پیش از این برخی كشورهای عضو اوپك مانند عربستان را گاو شیرده توصیف كرده و خواستار پرداخت هزینه های آمریكا بابت حمایت از این كشورها شده بود.
سی ان ان سخنان امروز رئیس جمهوری آمریكا را پر از تناقض دانست.
وی در حالی به برخی كشورهای عضو اوپك همپیمان واشنگتن حمله كرد كه در جاهای دیگری از سخنان خود به تمجید از آنها پرداخت.

** تمجید ترامپ از خودش
ترامپ در ابتدای سخنرانی خود به مسائل داخلی آمریكا اشاره كرد و ضمن تحسین عملكرد كاری خود گفت:اقتصاد آمریكا برخوردار از رونق بالایی شده است.
رئیس جمهوری آمریكا گفت: معتقدیم كه وقتی كشورها به حقوق همسایگان خود احترام بگذارند و از منافع ملت هایشان دفاع كنند، می توانند همكاری بهتری با هم برای تضمین امنیت، صلح و نیك بختی داشته باشند.
رئیس جمهوری آمریكا مدعی شد كه به لطف عملكرد ارتش آمریكا و همكاری با كشورهای دیگر، تروریست های داعش از قلمروی اشغالی در عراق و سوریه بیرون رانده شده اند.
وی با اشاره به اینكه آمریكا ایدئولوژی جهانی سازی را رد و از دكترین وطن پرستی استقبال می كند، به مساله مهاجرت پرداخت و گفت كه تنها راهكار بلندمدت برای بحران مهاجرت، كمك به مردم برای ساختن آینده ای نویدبخش تر در كشورهای خودشان است.

**لزوم مقابله با سوسیالیسم
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم مقابله همه كشورها با سوسیالیسم و فلاكت حاصل از آن اشاره كرد و در عین حال گفت كه آمریكا تنها به كشورهایی كمك مالی اعطا می كند، كه به ایالات متحده احترام گذارند.
وی افزود:ما در آمریكا به عظمت آزادی و شان فردی معتقدیم و به حكومت قانون و استقلال ایمان داریم.ما باید از حق حاكمیت و استقلال گرانمایه مان محافظت كنیم.

** ادامه مداخله آمریكا در خاورمیانه
رئیس جمهوری آمریكا همچنین به مساله خاورمیانه پرداخت و گفت: آمریكا با شورای همكاری خلیج فارس، مصر و اردن برای ایجاد ائتلاف منطقه ای راهبردی برای ایجاد ثبات درخاورمیانه همكاری می كند.وی در قسمتی از سخنان خود به مساله كره شمالی اشاره كرد و از «كیم جونگ اون» رهبر این كشور به دلیل شجاعت نشان دادن در برداشتن گام هایی در جهت خلع سلاح كشورش تقدیر كرد.
وی در عین حال گفت كه كارهای بیشتری باید انجام شود و تحریم ها در مورد كره شمالی تا زمان خلع سلاح هسته ای این كشور برقرار باشد. ترامپ یادآور شد كه دیگر موشكی از كره شمالی پرتاب نمی شود، آزمایش های هسته ای این كشور متوقف شده و بخشی از تاسیسات نظامی پیونگ یانگ برچیده شده است.
سخنان امسال ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد كره شمالی، متفاوت از سخنان سال گذشته وی در همین اجلاس در مورد این كشور بود. ترامپ سال گذشته ضمن یاد كردن از رهبر كره شمالی به عنوان «مرد موشكی»، این كشور را به نابودی تهدید كرد.

**ادامه حمله به رقبای تجاری
ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل از رفتارهای تجاری دولت خود دفاع كرد و گفت كه آمریكا هر زمان احساس كند مورد تقلب قرار گرفته است، بر اساس منافع ملی اش عمل می كند. وی در جریان سخنرانی خود در نیویورك گفت: دیگر چنین موارد سواستفاده ای را تاب نخواهیم آورد و اجازه نخواهیم داد كارگران ما قربانی شوند، شركت های ما مورد تقلب واقع شوند و ثروتمان چپاول شود یا انتقال یابد.
وی خشم خود را متوجه كشورهایی كرد كه به گفته او سال ها از كارگران آمریكایی سوءاستفاده كرده اند. وی از پذیرش كشورهایی در سازمان تجارت جهانی انتقاد كرد كه طبق ادعای او، اصولی را زیر پا گذاشته اند كه این سازمان براساس آن پایه گذاری شده است.
ترامپ در عین حال بیشترین ضربه را به چین وارد كرد و از دامپینگ (قیمت شكنی یا بازار شكنی)، اخلال ارزی و سرقت دارایی فكری كه چین از سوی دولت آمریكا به آن متهم شده است، انتقاد كرد.
وی با اشاره به اینكه عدم توازن تجاری آمریكا با چین، قابل قبول نیست، یادآور شد كه هر گونه اقدامی از سوی پكن برای تقلب در بازار تحمل نمی شود. رئیس جمهوری آمریكا همچنین از موفقیت دولتش در زمینه همكاری با مكزیك و كره جنوبی در زمینه بررسی مجدد توافق های تجاری خبر داد و گفت كه كار در زمینه بازبینی و اصلاح توافق های تجاری، آغاز ماجراست.

**دادگاه بین المللی كیفری مشروعیت ندارد
ترامپ همچنین با اشاره به دادگاه بین المللی كیفری و شورای حقوق بشر سازمان ملل كه دولت متبوعش درصدد تضعیف عملكرد آن برآمده است، گفت: تا آنجا كه به آمریكا مربوط می شود، دادگاه بین المللی كیفری، صلاحیت، مشروعیت و اختیار ندارد.
وی همچنین در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل، آلمان را بی نصیب نگذاشت و از عزم برلین برای احداث خط لوله مستقیم انرژی از روسیه انتقاد كرد.
اروپام**9109**1302**2040