تهران- ایرنا- رئیس كمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی با تأكید بر تخصیص ارز برای تأمین 15 قلم قطعات ضروری كامیون ها، گفت: در نشست امروز مقرر شد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گام نخست نسبت به ثبت سفارش و خرید 500 هزار حلقه لاستیك اقدام كند.

به گزارش ایرنا، شادمهر كاظم زاده در تشریح نشست امروز سه شنبه كمیته حمل و نقل كمیسیون عمران مجلس افزود: نشست امروز با هدف بررسی مشكلات كامیون داران و با حضور معاون صنعت و بازرگانی وزارت صنعت، مسئولان نیروی انتظامی، سازمان راهداری، انجمن كامیون داران، تعزیرات حكومتی، شركت ملی پخش و پالایش نفت و سازمان حمایت از مصرف كننده برگزار شد.
نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نشست امروز نماینده كامیون داران توضیحاتی را درباره مشكلات این صنف ارائه كردند، آنها معتقد بودند كه دستگاه‌های متولی به وعده ها و قول های خود به هیچ وجه عمل نكرده اند، در نهایت كامیون داران در میان چندین درخواست خود، دو مطالبه مهم و اساسی دارند.
كاظم زاده اظهار داشت: كامیون‌داران خواستار تأمین لاستیك و 15 قلم قطعات یدكی پرمصرف كامیون هستند، از این رو اگر این مقوله برای آن ها محقق شود، بخش اعظمی از مشكلاتشان حل خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین مقرر شد كه وزرات صمت و بانك مركزی هرچه سریع تر نسبت تخصیص ارز دولتی برای واردات و تأمین 15 قلم قطعات یدكی پرمصرف كامیون ها اقدام كند، از این رو امیدوارم دولت با هماهنگی مجلس در جهت تحقق وعده ها و اجرای برنامه های مذكور اقدام كند.
به گزارش ایرنا، اعتراض های صنفی رانندگان بخش حمل و نقل كالای كشور و طرح مطالبات آنها در خردادماه امسال به برگزاری جلسه های متعدد مسئولان دستگاه های ذیربط منجر شد. در همین رابطه پنجم خردادماه امسال نشست هم‌اندیشی وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان رانندگان بخش حمل‌ و نقل بار و مسافر جاده‌ای (كامیون و اتوبوس) با هدف چاره‌اندیشی برای رفع مشكلات این صنف برگزار و تصمیم هایی اتخاذ شد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این نشست تاكید كرد «برای رانندگان ممكن است تأمین حداكثری منافع شخصی از بیشترین اهمیت برخورداری باشد اما باید منافع دیگران را نیز دید و مدلی كه منافع همه ذی‌نفعان را در بر می‌گیرد انتخاب شود.»
دولت اقداماتی برای پیاده سازی 22 خواسته مهم فعالان این صنف انجام داده كه مهمترین آن نهایی شدن «شاخص‌های محاسبه اولیه تعیین نرخ حمل جاده‌ای كالا براساس تُن - كیلومتر» بوده است.
مقدمات اولیه این خواسته مهم اوایل شهریورماه امسال در سیزدهمین جلسه كارگروه اصلاح فرایندها و مطالبات رانندگان به سرانجام رسید.
عضو هیات مدیره سازمان راهداری اعلام كرد كه محاسبه شاخص‌های اولیه تُن - كیلومتر براساس عوامل هزینه‌ای (قیمت تمام شده) و نرخ تن كیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تك ‌تك هزینه‌ها در واحد تن كیلومتر و تجمیع آنها انجام شده است.
دوم مهرماه دبیر كانون انجمن های صنفی كامیونداران كشور در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد: سخت و زیان آور بودن شغل رانندگان برون شهری نیازمند مصوبه مجلس است؛ ضمن آنكه هنوز تعیین نرخ كرایه حمل بر مبنای «تن-كیلومتر» در شورای عالی ترابری كشور تصویب نشده است.
«احمد كریمی» ادامه داد: بسیاری از رانندگان به علت كمبود قطعات یدكی، لاستیك و روغن تمایلی به حمل بار در مسیرهای طولانی ندارند زیرا مسیرهای برون شهری طولانی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
به گفته وی، گرانی و افزایش قیمت ها در تامین لاستیك و قطعات یدكی، از دغدغه های مهم كامیونداران است؛ زیرا فرسوده بودن لاستیك باعث بروز سوانح رانندگی می شود.
سیام*3061*1535