تهران- ايرنا- معاون پارلماني رييس جمهوري گفت: صنعت گردشگري در شرايط كنوني مي تواند در توليد ثروت ملي، اشتغال و عبور از بحران اقتصادي مفيد و موثر باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، حسينعلي اميري در نخستين همايش جامعه هتلداران ايران كه روز چهارشنبه در هتل اسپيناس پالاس تهران برگزار شد، افزود: با كمك صنعت گردشگري به عنوان يكي از مهمترين شاخص هاي توسعه، مي توان از وضعيت كنوني به سلامت عبور كرد و اين موضوع نياز به برنامه ريزي و نگاه دقيق به اين صنعت مهم دارد.
معاون پارلماني رييس جمهوري يادآور شد: طبق گزارش سازمان جهاني گردشگري، ايران رتبه دهم مناطق تاريخي باستاني و رتبه پنجم جاذبه هاي طبيعي را در دنيا داراست كه بايد به توسعه زيرساخت هاي گردشگري توجه ويژه اي شود.
وي با بيان اينكه ما امروز در يك جنگ تمام عيار اقتصادي قرار داريم، اظهار داشت: اگر نگاه خردمند به صنعت گردشگري كشور داشته باشيم، مي توانيم از چالش هاي اقتصادي كه آمريكايي ها و صهيونيست ها براي ما ايجاد كرده اند، عبور كنيم.
اميري گفت: وزارت خزانه‌داري آمريكا اتاق جنگي عليه ايران طراحي كرده و در چند ماه گذشته از هيچ تلاشي دريغ نكرده و تعداد نيروهاي اعزامي خود به كشورهاي منطقه را نيز افزايش داده است. افسران اطلاعاتي اين وزارتخانه در كشورهاي اطراف ايران در نبرد اقتصادي با ما هستند. تعداد اين نيروها به طرز قابل توجهي افزايش يافته است.
وي ادامه داد: آمريكا و صهيونيست‌ها از ارتباط كشورهايي كه با ما مراوده اقتصادي دارند، عبور كرده‌اند و مستقيم با شركت ها و بنگاه‌هاي اقتصادي وارد مذاكره شده‌اند.
معاون پارلماني رييس جمهوري ادامه داد: كارشناسان سازمان جهاني گردشگري معتقدند، بحران‌ها شايد در حوزه‌هاي مختلف باعث ركود شود اما در گردشگري حتي اگر تهديدي هم اتفاق افتد، اين ركود دائمي نخواهد بود. چراكه گردشگر به دنبال پر كردن اوقات فراغت خود است و در شرايط بحران فقط مقصد خود را تغيير مي‌دهد نه اين‌كه يك صنعت را مورد تهديد قرار دهد.
اميري از هتلداران خواست، در چنين شرايطي به ارتقا زيرساخت‌ها، پايين آوردن هزينه‌ها و آموزش نيروهاي انساني بپردازند و روي حمايت دولت در تهيه و تدوين لوايح حساب كنند.

** صنعت هتلداري با چالش دست و پنجه نرم مي كند
رييس جامعه هتلداران ايران نيز گفت: صنعت هتلداري درحال حاضر با چالش‌ها و موانع مختلفي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه افزايش هزينه هاي حامل انرژي از آن جمله است.
جمشيد حمزه زاده اظهار داشت: هزينه ماهانه آب و برق يك هتل ٢ ستاره كه قبلا ١٥ ميليون تومان بود اكنون به ٦٠ ميليون تومان رسيده است كه ناشي از نگاه وزارت نيرو است كه هتل را در مصاديق منازل شخصي مي پندارد درحالي كه يك هتل مصرف ٢٤ ساعته دارد.
وي ديگر موانع هتلداري در ايران را از جمله برخوردهاي ناشي از منافع سازماني و نه ملي دانست و افزود: معافيت مالياتي ٧٠ درصد هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمان پذيرها به خاطر سختگيري مميزي‌هاي ماليات مردود شده است و اين هتل‌ها از ٥٠ درصد معافيت مالياتي برخوردار نشده اند.
حمزه زاده با بيان اينكه بيشتر هتل‌ها به دلايل مختلفي از سوي ماموران بيمه جريمه مي‌شوند، ادامه داد: شهرداري‌ها با برخوردهاي سليقه اي عوارضي را وضع مي كنند كه خلاف قانون و در ماليات بر ارزش افزوده تجميع شده است.
وي با تاكيد بر اينكه در صورت نداشتن چاره و تدبير، خسارت‌هاي بيشتري تحميل خواهد شد، پيشنهادهايي را براي برون رفت از وضعيت فعلي برشمرد.
رييس جامعه هتلداران در ادامه پيشنهادهايي از جمله، تعريف بسته حمايتي، استمرار وام و تسهيلات بدون جريمه در شرايطي كه بانك‌ها به انتظار مصادره هتل‌ها در صورت دير كرد بازپرداخت وام‌ها نشسته‌اند، كاهش هزينه‌هاي حامل انرژي، واگذاري امور تصدي‌گري طبق ماده ١٠٠ برنامه ششم توسعه داد.
وي همچنين، دريافت ارز از گردشگران خارجي، برخورد با مراكز اقامتي غيرمجاز، بازنگري در آيين نامه ايجاد، اصلاح، درجه بندي و نرخ‌گذاري با توجه به رسميت شناختن خانه مسافرها، ايجاد مكانيزم آمارگيري، يكدست شدن قوانين و تدوين و اجراي برنامه جامع گردشگري را از ديگر پيشنهادهاي جامعه هتلداري ذكر كرد.
حمزه زاده با اشاره به موازي كاري هاي دستگاه‌هاي دولتي در هتلداري، توضيح داد: متاسفانه برخي مراكز اقامتي دولتي با دور زدن قوانين، رقابت نابرابري را با بخش خصوصي آغاز كرده در حالي كه قانون آنها را ممنوع كرده است.
وي افزود: در همين راستا وزارتخانه‌اي چون آموزش و پرورش با تجهيز مدارس به جاي خدمات رساني به فرهنگيان براي درآمدزايي، كلاس‌هاي درس را به مسافران آزاد اجاره مي‌دهد.
حمزه‌زاده همچنين از سازمان ميراثِ فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درخواست كرد سامان دهي خانه مسافرها را نيز به جامعه هتلداران واگذار كند و گفت: اين امكان از لحاظ سياسي، امنيتي و اجتماعي مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد. جامعه هتلداران طرفدار سامان دهي است نه به رسميت شناختن. براي نمونه وقتي سامان دهي استعمال مواد مخدر را به نيروي انتظامي سپردند براي برخورد بود نه به رسميت شناختن.
در نخستين همايش سراري جامعه هتلداران ايران، علي اصغر مونسان، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، حسينعلي اميري معاون پارلماني رييس جمهوري و مهدي هاشمي رييس شوراي شهر تهران، جمعي از نمايندگان مجلس و هتلداران كشو، سرمايه گذاران، مديران هتل‌ها و هتل آپارتمان ها حضور داشتند.
فراهنگ**9012**3404