تهران- ایرنا- مطالعات پژوهشگران علوم كشاورزی ایالت ویرجینیا در آمریكا نشان می دهد یكی از پروتئین های فعال موجود در بزاق و شیر، قادر به درمان اختلال چشایی و بویایی ناشی از شیمی درمانی است.

به گزارش پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری «ساینس دیلی» آمریكا، شیمی درمانی و دیگر روش های درمان سرطان عوارض جانبی مختلفی از جمله ریزش مو، تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، كم خونی، اسهال، یبوست، ایجاد بثورات پوستی و اختلال خواب به همراه دارد.
یكی از مهمترین عوارض شیمی درمانی، ایجاد اختلال در جوانه های چشایی و حس بویایی است كه نتیجه آن كاهش درك طعم و بوی غذا و افت اشتهاست.
كاهش اشتها توان بدن را برای مقابله با بیماری كاهش می دهد. این عارضه علاوه بر كاهش اشتها، كاهش وزن، افسردگی و سوء تغذیه را به دنبال دارد.
مطالعات جدید نشان می دهد بزاق و شیر حاوی یك پروتین زیستی فعال به نام لاكتوفرین است كه می تواند اختلال بویایی و چشایی را درمان كند.
این مطالعه نشان می دهد با مصرف روزانه مكمل لاكتوفرین می توان پروتئین های بزاق بیماران را به نحوی تغییر داد كه دچار اختلال چشایی و بویایی نشوند و از عطر و طعم غذا لذت ببرند. همچنین این مكمل دارویی با كاهش «استرس اكسیداتیو»* دیگر عوارض شیمی درمانی از جمله عفونت های دهانی را كاهش دهد.
استرس اكسیداتیو به فقدان تعادل میان تولید رادیكال های آزاد و دفاع های آنتی اكسیدانی گفته می شود.
به گزارش ایرنا، فرایند اكسیداسیون هنگامی صورت می‌گیرد كه بدن‌ما اكسیژن را می‌سوزاند (یا فرآوری می‌كند) و سلول‌های‌ما این اكسیژن را كه از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، به انرژی تبدیل می‌كنند. این فرایند همچنین باعث تولید رادیكال‌های آزاد نیز می‌شود – كه با مولكول‌های موجود در سلول‌ها واكنش نشان می‌دهند و این واكنش به ایجاد استرس و آسیب دیدن سلول‌های اطراف، میتوكندری، و دی‌ان‌ای (ژن‌های‌مان) منجر می‌شود.
هنگامی كه میزان رادیكال‌های آزادِ تولید شده از میزان فرایندهای ترمیمی‌شان بیش‌تر می‌شوند، مشكل بروز می‌كند. این همان مشكلی است كه آن را استرس اكسیداتیو می‌نامیم.
نتایج این مطالعه در نشریه Food & Function منتشر شده است.
.................................
* oxidative stress

علمی (6)**9259*1961*