مهاباد- ايرنا- رييس اداره توليدات دامي جهاد كشاورزي مهاباد گفت: به دليل وجود مراتع غني و مهارت زنبورداران اين شهرستان سالانه بيش از 340 تن عسل مرغوب از زنبورستان هاي اين شهرستان توليد مي شود.

كوروش سعيدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين شهرستان بيش از 44 هزار و 900 كندوي زنبور عسل مدرن و سنتي وجود دارد كه سالانه بيش از 340 تت عسل از آنها توليد و روانه بازار مصرف مي شود.
وي اضافه كرد: 403 نفر در بخش توليد عسل اين شهرستان فعال هستند كه 95 درصد با شيوه مدرن و پنج درصد نيز با شيوه سنتي فعاليت مي كنند.
سعيدي افزود: صدور دفترچه زنبورداري، صدور مجوزهاي كوچ به استان هاي ديگر، معرفي به بانك هاي عامل براي دريافت اعتبارات و برگزاري كارگاه هاي آموزشي به منظور بهره وري بيشتر از خدمات جهاد كشاورزي از جمله اقدامات اين اداره در حمايت از توليد عسل به شمار مي رود.
وي با اشاره به سرشماري سالانه كلني هاي زنبور عسل در اين شهرستان نيز گفت: اين سرشماري سالانه با همكاري تعاوني زنبورداران مهابادي در مهرماه انجام مي شود و در زمان سرشماري، جابجايي كلني هاي زنبور عسل ممنوع است.
بيش از 197 هزار هكتار مراتع روستايي و ييلاقي در مهاباد وجود دارد كه 50 هزار هكتار آن مراتع درجه يك، 70 هزار هكتار آن مراتع درجه 2 و بقيه را مراتع درجه 3 تشكيل مي دهد.
مهاباد يكي از مراكز مهم توليد عسل مرغوب و با كيفيت در استان آذربايجان غربي به شمار مي رود.
3020/6185/3072