به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تامین لاستیك مورد نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی یكی از خواسته های رانندگان خودروهای سنگین بود و دولت تصمیم گرفت با هدف حمایت از این قشر تعرفه واردات این نوع لاستیك ها را از 26 درصد به پنج درصد كاهش دهد.
بر این اساس دوشنبه گذشته (دوم مهرماه) «علی معقولی» مدیركل مركز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرك در بخشنامه ای به گمركات اجرایی «كاهش تعرفه واردات لاستیك به پنج درصد» را ابلاغ كرد.
در این پیوند، «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: این سیاست به طور قطع ضد تولید است و انگیزه های سرمایه گذاری در این صنعت را كاهش می دهد.
به گفته این مقام صنفی، بیش از 2 دهه است كه سرمایه گذار بخش خصوصی وارد صنعت تایرهای سنگین نشده و آخرین بار كارخانه های «آرتاویل تایر» و «كویر تایر» در دهه 70 راه اندازی شدند.
«سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بتازگی سرمایه گذاری هایی در شهرستان هایی نظیر زابل داشت اما حتی بانك ها حاضر نشدند مشاركت كنند.»
وی تاكید كرد كاهش تعرفه واردات لاستیك، هرچند در كوتاه مدت همانند یك مسكّن عمل می كند، اما در بلندمدت انگیزه های سرمایه گذاری را كاهش داده و به صنعت ضربه می زند؛ به عبارتی صدمات آن بیش از فواید آن ارزیابی می شود.
** شبكه توزیع سنتی
تنها اضافه كرد: مشكل كشور در بخش تایرهای سنگین، بیش از آنكه در تولید باشد در شبكه توزیع نهفته است؛ زیرا ساختار شبكه توزیع سنتی باقی مانده است.
وی بیان داشت: این شبكه توزیع وقتی با مشكلاتی مواجه می شود (بطور مثال انتظارات تورمی كنونی جامعه)، به صورت احتكار به آن واكنش نشان می دهد و بر این اساس نمی توان انتظار داشت كاهش 21 درصدی تعرفه ها مشكل گشا باشد و بیشتر طفره رفتن از حل مشكلات است.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درخصوص شیوه توزیع فعلی تایرهای سنگین در كشور توضیح داد: این انجمن تایرها را برپایه سهمیه ای كه ستاد تنظیم بازار و سازمان راهداری تعیین كرده اند، به نقاط مختلف كشور می فرستند تا به دست نمایندگی ها در هر شهرستان برسد.
وی ادامه داد: نمایندگی ها مطابق بخشنامه، مجاز نیستند تایرها را به «افراد» بفروشند، مگر اینكه از اداره راهداری منطقه حواله آورده باشند. حتی ستاد تنظیم بازار طی بخشنامه ای به این انجمن اعلام كرد كه تایر به خودروسازان هم داده نشود، بلكه همه چیز تحت نظارت سازمان راهداری باشد.
تنها اظهار داشت: قیمت تایرها كه از سال 93 تغییر نداشته، با چراغ سبز سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان بهار امسال با افزایش هشت تا 9 درصدی همراه شد و از خردادماه تاكنون نیز تغییری نداشته است.
وی تاكید كرد: با این اوصاف، مسئول افزایش قیمت های كنونی بازار تولیدكنندگان نیستند، بلكه ضعف اصلی در شبكه توزیع است.
این مقام صنفی خاطرنشان كرد: بسیاری از تولیدكنندگان تایر كشور در بورس حضور دارند و فعالیت هایشان شفاف است، در خوشبینانه ترین حالت در پایان سال مالی سود و زیانشان سر به سر می شود.
وی گفت: این در حالی است كه تولیدكنندگان برای تامین مواد اولیه و بدهی های ارزی خود به شركت های بین المللی با مشكل مواجه اند اما كسی به داد تولیدكنندگان نمی رسد.
تنها تاكید كرد: باید برای بهبود نظام توزیع كشور چاره اندیشی و نظام توزیع سنتی فعلی، مدرن شود.
وی ادامه داد: یكی از راهكارهای این مهم، تجهیز واحدهای توزیع كننده به صندوق مكانیزه فروش است، تا هم خیال دولت از پرداخت مالیات این واحدها راحت باشد و هم نظارت بیشتری بر نحوه توزیع تایر اعمال شود.
** واردات 25 درصدی تایر سنگین
به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران ، مصرف سالیانه لاستیك سنگین باری و اتوبوسی كشور نزدیك به 2 میلیون حلقه است كه در 2 نوع بایاس و رادیال تمام سیمی عرضه می شود و هر یك از آنها سهم حدود 50 درصدی در بازار دارد.
وی اضافه كرد: در تولید تایر بایاس هیچ مشكلی وجود ندارد، بلكه بیش از نیاز كشور نیز تولید می شود، اما فقط یك شركت داخلی به تولید لاستیك تمام سیمی می پردازد كه آن هم پاسخگوی یك سوم نیاز كشور به این تایر است.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران یادآوری كرد: برخی شركت ها در این زمینه به دنبال سرمایه گذرای و توسعه خطوط تولید بودند، اما كاهش تعرفه یاد شده برنامه های آنها را با مشكل مواجه می كند.
«كمبود ارز مشكل دیگر تایرسازان داخلی برای توسعه فعالیت هاست».
وی افزود: پارسال 483 هزار حلقه تایر وارد كشور و بقیه نیاز مصرف كنندگان از تولیدات داخلی تامین شد.
** حمایت دولت از تایرسازان داخلی
مدیرعامل یك گروه صنعتی تولیدكننده لاستیك نیز به ایرنا گفت: چنانچه دولت از تایرسازان حمایت لازم را به عمل آورد، شركت های داخلی می توانند سالیانه بخش عمده نیاز به تایرهای سنگین و تجاری كشور را تامین كنند.
«پرویز اخوان» مهمترین معضل كنونی تایرسازان داخلی را آزاد شدن واردات تایرهای سنگین به كشور و كاهش تعرفه ورودی آنها از 26 به پنج درصد ذكر كرد.
مدیرعامل گروه صنعتی لاستیك بارز اضافه كرد: این شركت تامین كننده سالیانه 350 هزار حلقه تایر است و چنانچه حمایت دولت از تولیدات داخلی تداوم یابد، این گروه صنعتی قادر به اجرای طرح های توسعه ای است و با افزایش 50 هزار تنی در ظرفیت توسعه، قادر به تولید سالیانه 600 هزار حلقه تایر سنگین می شود.
** افزایش قیمت مواد اولیه
مدیرعامل گروه صنعتی لاستیك بارز گفت: افزایش قیمت مواد اولیه در ماه های گذشته، فشار زیادی به تولید كنندگان وارد ساخت و در نتیجه عرضه در بازار كم شد كه مقدمه ای بر افزایش قیمت ها بود.
به گفته وی سودجویی و فرصت طلبی عده ای در این صنعت موجب شد تا فاصله قیمتی كنونی در بازار رقم بخورد، درحالی كه سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان افزایش قیمت 9 درصدی را در ابتدای امسال نسبت به پارسال تعیین كرده بود.
به گزارش ایرنا، لاستیك های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمتی ثابت عرضه شده بود، اما در ماه گذشته و با توجه به افزایش قیمت دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت لاستیك نیز افزایش یافت.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد، سالیانه 350 هزار تن تایر در كشور مصرف می شود كه 250 هزار تن آن تولید داخل است، عمده واردات تایر از چین، هند، اندونزی و كره جنوبی انجام می شود.
اقتصام*3065*1961*
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
تهران- ایرنا- دولت در حالی این روزها برای تامین نیاز داخلی تعرفه واردات لاستیك خودروهای سنگین باری و اتوبوسی را از 26 به پنج درصد كاهش داده است كه از نگاه فعالان صنعت تایر، با حمایت دولت، دستیابی به خودكفایی در این صنعت دور از دسترس نیست.