همدان-ایرنا- یكی از اقدامات اجرایی مهم در خصوص تولید كلزا افزایش سطح زیر كشت و عملكرد این محصول با استفاده از فناوری روز دنیا و بهره ‌مندی از بذرهای هیبرید كشورهای پیشرفته به خصوص فرانسه است كه سازمان جهاد كشاورزی استان همدان نیز در این مسیر حركت كرده است.

به گزارش ایرنا با اجرای این طرح (بهره ‌مندی از بذرهای هیبرید) در مصرف آب، كود، بذر و سایر نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود و در همین راستا و با هدف خودكفایی در تولید دانه های روغنی سال گذشته طرح 10 ساله كشت كلزا در كشور تدوین شد.
در این طرح برای كاهش نیاز ایران به واردات روغن، كشت محصول كلزا انجام می شود كه با اجرای آن نزدیك به 70 درصد نیاز كشور به كلزا در داخل تولید خواهد شد.
از سوی دیگر به گفته محققان و كارشناسان رشته كشاورزی ریشه گیاه كلزا خاك را احیا می كند و باید از كشت این گونه محصولاتی كه كشاورزی را پایدار، خاك را غنی و به تولید استاندارد مناسب كمك می كند، حمایت شود.
یكی از كارشناسان كشاورزی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای تولید پایدار گندم، كشت دانه روغنی كلزا ضروری است زیرا این دانه روغنی در تناوب كشت با گندم سبب تقویت خاك، كاهش آفات و بیماری ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می شود.
كامران بهاری افزود: كشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب كاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می شود كه برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب گندم برای كشت جایگزین در نظر داشت كه بررسی های علمی نشان می دهد دانه روغنی كلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.
وی ادامه داد: كلزا یكی از گیاهان روغنی است كه دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است كه به دلیل تركیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندك اسیدهای چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش ترین روغن ‌های خوراكی است و پروتئین موجود در كنجاله كلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌ شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی همدان نیز گفت: امسال طبق برنامه ریزی های انجام شده باید بیش از هشت هزار هكتار از اراضی همدان زیر كشت كلزا قرار گیرد تا 15 هزار تن بهره وری دانه روغنی داشته باشیم.
منصور رضوانی جلال افزود: كشت كلزا یكی از محصولات راهبردی و مورد تاكید رهبر معظم انقلاب برای افزایش ضریب خوداتكایی است و در سال گذشته در كل كشور 180 هزار تن دانه روغنی كلزا خریداری شده است.
وی با بیان اینكه سال گذشته در استان همدان پنج هزار و 690 تن كلزا تولید و خریداری شد افزود: هشت هزار و 131 تن كلزا در سال جاری در این استان خریداری شد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی همدان ادامه داد: در حوزه تولیدات گیاهی میزان تولیدات چهار میلیون تن است كه بیش از سه میلیون و 500 هزار تن از تولیدات گیاهی استان به گیاهان زراعی اختصاص دارد.
رضوانی جلال ادامه داد: 630 هزار هكتار از اراضی استان زیر كشت محصولات زراعی آبی و دیم است و تا 3.5 میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی را داریم.
وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از 100 درصد اهداف بخش گندم و دانه های روغنی و حوزه های زیرساختی آب محقق شد و امسال سطح زیركشت دانه های روغنی در سطح استان افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان همدان گفت: بیش از 80 درصد اراضی مستعد كشاورزی همدان به آبیاری نوین مجهز شده است و اجرای این طرح برای 20 درصد مابقی، دشوار است و در این زمین ها باید با ایجاد زیرساخت ها، یكپارچه سازی اراضی انجام شود.
استان همدان یك هزار و 950 هكتار وسعت دارد كه 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش كشاورزی 117 هزار بهره بردار دارد كه با داشتن 26 درصد اشتغال استان، 29 درصد ارزش افزوده ، سالانه حدود 4.55 میلیون تن محصول كشاورزی را تولید می كند.
2087/7523