یزد - ایرنا - یك متخصص پزشكی قانونی و مسمومیت ها گفت: مشروبات الكلی بر روی مغز، چشم، كلیه و كبد، تاثیرات مخربی دارد و تقریبا هیچ عضوی از بدن را سالم نمی گذارد.

دكتر سید نادر مصطفوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مشروباتی كه به صورت دست ساز و در كارگاه های خانگی تولید می شود، ناخالصی هایی از متانول یا همان الكل چوب دیده می شود، ضمن آنكه به این مشروبات داروهایی مانند ترامادول، دیازپام و متادون نیز اضافه می كنند كه مصرف همزمان الكل با این داروها احتمال مرگ را بالا می برد.
وی با بیان اینكه شاهد بالاترین میزان مسمومیت با الكل چوب (متانول) در كشور هستیم، اضافه كرد: غلظت الكل اتانول (الكل طبی) در خون هرچه بیشتر باشد مسمومیت با آن بیشتر است و در صورتی كه همراه با الكل چوب (متانول) باشد منجر به كوری و در غلظت بالاتر منجر به مرگ خواهد شد.
رییس بخش مسمومیتهای بیمارستان شهید بهشتی تفت یادآور شد: خوردن بیش از حد الكل حتی اگر دست‌ساز نباشد اثرات مخربی به دنبال خواهد داشت و می‌تواند منجر به عدم هوشیاری و حتی كما و در نهایت مرگ شود كه این واكنش‌ها در بدن بستگی به میزان الكل مصرفی دارد.
این متخصص اضافه كرد: تاخیر اثرگذاری مصرف این مشروبات موجب می شود تا فرد تصور كند سردرد معمولی دارد، این سردرد، تشدید شده اما احساس نمی شود كه بخاطر مصرف مشروبات الكلی است و وقتی به پزشك مراجعه می كند، دیگر نمی توان برای او كاری كرد.
وی با اشاره به اینكه بسیاری از عوارض مصرف مشروبات الكلی با وجود درمان فرد، از بین نمی رود تصریح كرد: توصیه می شود به هیچ وجه مشروبات الكلی مصرف نشود زیرا هیچ گونه حفاظتی در زمینه تولید و مصرف آنها وجود ندارد.

***مشروبات الكلی، یكی از پنج عامل تهدید سلامتی
مصطفوی با بیان اینكه مصرف این مایع حرام، یكی از پنج عامل تهدید سلامتی در دنیا محسوب می شود و از معضلات امروز جهان پیشرفته است گفت: مصرف مداوم آن اعتیاد ایجاد می كند و خماری، لرزش دست، بی قراری و دردهای عضلانی را به دنبال دارد.
وی اضافه كرد: مهمترین عوارض مصرف طولانی مدت الكل، بروز سیروز كبدی است كه تنها درمان آن پیوند كبد است.
وی خاطرنشان كرد: منابع تهیه مشروبات الكلی، قاچاق و دست‌ساز است و همین عامل باعث می‌شود درصد الكل فرآورده دست‌ساز مشخص نباشد و در ضمن تولید دستی مشروبات الكلی، با مواد سمی آلوده یا تقلبی تركیب و این عوامل سبب تشدید مسمومیت و مرگ می‌شود.

*** اهمیت آموزش در عدم مصرف مشروبات الكلی
رییس بخش مسمومیتهای بیمارستان شهید بهشتی تفت گفت: یكی از مهمترین راهكارها برای كاهش مصرف مشروبات الكلی در جامعه، آموزش و بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به زیانها و خطرات آن است.

*** گروه سنی 20 تا 30 سال، برای اولین بار مصرف می شود
وی تصریح كرد: گروه سنی كه فرد برای اولین بار مشروبات الكلی مصرف می كند 20 تا 30 سال است و حتی در افراد زیر 20 ساله هم دیده می شود .
دكتر مصطفوی با بیان اینكه بیشتر خانواده ها از مصرف الكل فرزند خود خبر ندارند توصیه كرد: ضمن ممانعت از سوء مصرف این دسته از مواد، فرد مسموم به سرعت به مراكز درمانی اعزام شود تا اقدامات درمانی و تجویز داروهای لازم صورت گیرد.

*** مشروبات الكلی، دروازه ورود به تخلفات
این متخصص پزشكی قانونی و مسمومیتها افزود: اعتیاد به مشروبات الكلی، دروازه ورود به تخلفات دیگر مانند مصرف مواد مخدر است و خانواده ها باید توصیه ها را در این زمینه جدی بگیرند.
وی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد مسمومیت با اتانول و متانول به ویژه در جوانان هستیم كه این نشان می دهد افراد در كنار مصرف مواد مخدر به مصرف مشروبات الكلی نیز روی آورده اند و این موضوع زنگ خطری برای خانواده ها و مسئولان است.

*** مشروبات الكلی، اعتیادآور است
دكتر مصطفوی با بیان اینكه خانواده ها و افراد معتاد، تصور می كنند مشروبات الكلی، اعتیادآور نیست، این برداشت را اشتباه محض دانست و اظهار داشت: مشروبات الكلی اعتیاد و عوارض شدید به دنبال دارد.

*** بیشترین نوع مسمومیت با الكل در یزد، مصرف مشروبات تقلبی است
این متخصص، بیشترین نوع مسمومیت با الكل در استان یزد را مربوط به مصرف مشروبات تقلبی و دست ساز و مصرف بالای آن دانست و افزود: در ماه های اخیر، سه نفر بر اثر مسمومیت شدید با متانول در بخش مسمومیتهای بیمارستان شهید بهشتی تفت بستری شدند كه یك نفر از آنان جان خود را از دست داد.
مصرف مشروبات الكلی در روزهای اخیر باعث مرگ و مسمویت تعدادی از شهروندان برخی از استانهای كشور شده است.
2088/ 6197/