تهران-ايرنا- كارشناسان تغذيه با تاكيد بر اهميت همراهي اولياي خانه و مدرسه براي پيروي دانش آموزان از الگوي غذايي سالم، معتقدند: تغذيه مناسب توجه و تمركز دانش آموزان را افزايش مي دهد و به افزايش بازدهي تحصيلي آنان كمك مي كند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، با شروع سال تحصيلي دور جديدي از دانش اندوزي آغاز شد و در اين ميان، توجه به تغذيه مناسب و هدفمند توصيه مكرر كارشناسان به اولياي مدارس و والدين است. «خديجه رحماني» متخصص تغذيه و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران معتقد است همراهي اولياي خانه و مدرسه، زمينه ساز فرهنگ تغذيه سالم در ميان دانش آموزان و به تبع آن رشد و شكوفايي تحصيلي آنان خواهد بود.

**بهينه شدن يادگيري و گريز از تنبلي با تغذيه مناسب
اين متخصص تغذيه روز شنبه در گفت و گو با ايرنا يادآور شد: تامين انرژي و مواد لازم مغذي براي فعاليت هاي ذهني دانش آموزان علاوه بر اينكه سلامت جسم آنها را حفظ مي كند، به آنها كمك مي كند از ساعات حضور در كلاس ها بهترين بهره را ببرند و تمركز حواس و يادگيري مطالب درسي به بالاترين حد ممكن برسد.
وي افزود: سوء تغذيه به معناي دريافت ناكافي يا نامتعادل مواد غذايي ضروري، فرد را دچار كم خوني و فقر آهن مي كند و در مورد دانش آموزان موجب اختلال در يادگيري مي شود.
به گفته رحماني، حتي دانش آموزاني كه اغلب تغذيه خوب دارند، در صورت حذف وعده صبحانه از برنامه غذايي، بر ميزان يادگيري و حافظه كوتاه مدت آنان اثر گذاشته و دچار اختلال مي شوند.

**برنامه تغذيه سالم دانش آموزان چيست
رحماني در ادامه گفت و گو، به وعده هاي غذايي مناسب حال دانش آموزان اشاره كرد و گفت: تغذيه بي ترديد روي سلامت جسمي و يادگيري تاثير مي گذارد و سوتغذيه و حذف وعده هاي غذايي، توانايي جسمي را كاهش مي دهد. بنابراين توصيه مي شود دانش آموزان حتما روزانه سه وعده غذايي اصلي شامل صبحانه، ناهار و شام داشته باشند و نيز از 2 ميان وعده كه مي تواند شامل انواع ميوه، آجيل و خشكبار باشد، استفاده كنند. در مورد بچه هايي كه دچار سوتغذيه هستند، مصرف ساندويچ كوچك يا شير و كيك به عنوان ميان وعده مي تواند مفيد باشد.
وي با انتقاد از اين كه اقلام خوراكي عرضه شده در برخي مدارس ارزش غذايي چنداني ندارد، اما برخي مدارس دانش آموزان خود را به مصرف اين مواد غذايي محدود مي كنند و والدين هم به دليل مشغله اعتراض نمي كنند، گفت: اين مساله بايد با نظارت جدي تر بر كيفيت مواد غذايي در مدارس برطرف شود.

**ضرورت مصرف همه گروه هاي غذايي
اين متخصص تغذيه و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، ضمن برشمردن گروه هاي غذايي، گفت: در برنامه غذايي روزانه دانش آموزان، بايد از گروه نان و غلات به عنوان منبع انرژي، گروه شير و لبنيات براي ارتقاي رشدي و سلامت و استحكام اسكلت استخواني، گروه گوشت و پروتئين براي سلامت عضلات، ماهيچه ها و تامين منابع پروتئيني بدن و گروه سبزي ها و ميوه ها به عنوان مهمترين منبع ويتامين ها و مينرال ها استفاده شود.
وي ادامه داد: در كنار اين ها، آب و مايعات فراوان و تازه هم بايد گنجانده شود.

**همياري والدين و اولياي مدرسه، تنظيم كننده عادات غذايي دانش آموزان
رحماني با اشاره به اين كه نخستين الگو و محيط آموزش پيروي از تغذيه مناسب، خانواده است اضافه كرد: دانش آموزان نخستين الگوي غذايي خود را از خانواده مي گيرند اما با ورود به مدرسه، يافته هاي قبلي را كنار مي گذارند و بيشتر تحت تاثير يافته هايي از دوستان و معلمان قرار مي گيرند. پس اگر والدين نتوانند تاثير پذيري خود را حفظ كنند، بايد با مدد جستن از همراهي و همكاري اولياي مدرسه، فرزندان را از تغذيه نامناسب برهانند. پس در اين ارتباط نيز رابطه تنگاتنگ ميان اوليا و مدارس اهميت دارد.
فضا و بوفه هاي اغذيه فروشي درون مدارس هم نقش برجسته اي در كميت و كيفيت تغذيه دانش آموزان دارد، موضوعي كه رحماني هم بر آن تاكيد كرد و گفت: بوفه هاي مدارس بايد از مواد غذايي سالم و تازه استفاده كنند و فست فود يا غذاهاي پرحجم با ارزش غذايي بسيار ضعيف نبايد عرضه شود و نيز لازم است از سوي مسوولان بهداشت و تغذيه مدارس نظارت جدي شود تا در بوفه ها محصولات لبني مانند شير، دوغ و نان تازه هم كه از گروه غلات كامل تهيه شده اند، به فروش برسد.
علمي**9294**1440