سنندج - ایرنا - مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری كردستان گفت: تمام مبادی مرزی استان كردستان با كشور عراق بر اساس مصوبه داخلی منطقه اقلیم كردستان روز یكشنبه هشتم مهرماه بسته است.

رضا میرزایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بسته شدن مرز بر اساس مصوبه داخلی كردستان عراق و به منظور برگزاری انتخابات محلی در این منطقه و شامل تمامی مرزهای این اقلیم با جمهوری اسلامی ایران می شود.
وی افزود: مبادی مرزی باشماق در شهرستان مریوان و سیرانبند در شهرستان بانه از ساعت 12 امشب (شنبه) به مدت 24 ساعت مسدود خواهد بود و فعالان اقتصادی و مسافران می توانند از ساعت 24 روز یكشنبه از مبادی مرزی عبور كنند.
میرزایی اضافه كرد: در این مدت با هماهنگی های بین مسئولان مرزی می توان در موارد ضروری كالاهای قابل فساد و اشتعال را از مرز عبور داده می شود.
به گزارش ایرنا، مرز رسمی باشماق مریوان در كردستان یكی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم كردستان عراق به شمار می‌آید.
گمركات استان كردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمركی ارائه می كند.
گمرك سیرانبند و باشماق از مرزهای گمركی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرك مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوری كه روزانه 12 میلیون دلار كالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود و 90 درصد مبادلات از این مرز است.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیك ترین مرز مشترك استان كردستان با منطقه شمال عراق است كه از حیث حجم صادرات كالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
6108/9102