محمدرضا رضایی كوچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، درباره وضعیت جاده ها و رقم بالای تصادفات در كشور افزود: ما در سال های قبل نزدیك به 20 هزار نفر كشته در جاده ها داشته یم كه این رقم را اكنون به 16 هزار نفر رسانده ایم، اما با این وضعیت دوباره سیر صعودی پیدا كرده و احتمالا در سال های آینده افزایش پیدا خواهد كرد.
وی ادامه داد: دلیل آن این است كه تعداد خودروها در حال افزایش است و متناسب با افزایش خودروها و جمعیت كشور جاده ها را نتوانستیم توسعه دهیم.
رییس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه 3 هزار نقطه حادثه خیر داریم، گفت: با اعتبارات موجود جوابگوی برطرف كردن آنها نیستیم.
رضایی كوچی با یادآوری این مطلب كه بالای 200 هزار كیلومتر جاده داریم، سهم كم شبكه ریلی در حمل و نقل را از دیگر عوامل تصادفات جاده ای عنوان كرد و گفت: امروز قسمت عمده ای از جابجایی بار از جاده ها صورت می گیرد، سهم شبكه ریلی هم یازده درصد است در حالی كه باید سهم ریلی 50 درصد باشد.
وی افزود: وقتی این میزان بار در جاده جا به جا شود، هم جاده مستهلك می شود و هم تصادفات افزایش پیدا می كند و هر روز شاهد سوانح مختلف جاده ای هستیم.
رضایی كوچی ادامه داد: البته برای بحث كنترل جاده ها و كاهش آمار باید هماهنگی بین دستگاهی مانند هلال احمر، پلیس راه ، وزارت صنعت و راه و شهرسازی صورت بگیرد.
رییس كمیسیون عمران مجلس تاكید كرد:با این وضعیت اعتبارات، نقاط حادثه خیر و كیفیت پایین خودروها احتمالا در سال آینده افزایش تصادفات را شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه عملكرد وزارت راه و شهرسازی را نسبت به بودجه ای كه به آن تخصیص داده شده مثبت ارزیابی كرد و گفت: در حوزه حمل و نقل متناسب با پولی كه به حوزه راه و شهرسازی داده شده، خوب كار كرده اما نیاز كشور بیشتر است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینكه باید خیلی از پروژه های حمل و نقل به بخش خصوصی داده شود، گفت: خیلی از بزرگراه ها و آزاد راه ها و فرودگاه های ما قابلیت این كه به بخش خصوصی داده شود را دارند، اما انگیزه جدی برای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی وجود ندارد.
رضایی كوچی افزود: اگر همه بار به روی دوش دولت باشد طبیعی است كه منابع دولت هم محدود است، بنابراین كار می ماند، دولت باید در واگذاری پروژه ها به سمت بخش خصوصی تلاش كند كه این روند انجام نمی شود.
رییس كمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ما با مركز پژوهش های مجلس برای انگیزه دادن به بخش خصوصی در واگذاری پروژه ها جلساتی را برگزار كردیم كه بتوانیم برای پروژه ها جاذبه ایجاد كنیم تا انگیزه ای برای بخش خصوصی باشد، در واقع باید ظرفیت هایی را برای پروژه ها تعریف كنیم كه برای بخش خصوصی ارزش ورود داشته باشد.
وی اضافه كرد: یه عنوان مثال در بخش شبكه ریلی در بودجه سال 97 تعیین كردیم آنجایی كه فایناس داریم 15 درصدآورده دولت كه نمی تواند آن را تامین كند از صندوق توسعه ملی برداشت كنیم، یا این كه مركز پژوهش ها را مكلف كردیم كه پیشنهادات خود را برای جذابیت پروژه ها ارایه كند، یعنی این كه از همه ظرفیت های موجود استفاده می كنیم.
رضایی كوچی با بیان این كه اراده دولت و مخصوصا مدیران برای واگذاری پروژه ها وجود ندارد، گفت: تا این اراده نباشد و یك امتیاز مثبت برای كسی كه پروژه را واگذار كند یا امتیاز منفی برای كسی كه واگذار نمی كند، در نظر نگیریم همچنان این رویه ادامه خواهد داشت .
سیام**1058**1535
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
تهران-ایرنا- رییس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مبلغی كه امسال برای نگهداری راه های موجود كشور تخصیص داده شده 5 هزار و پانصد میلیارد تومان است كه این پول صرفا برای نگهداری وضع موجود است، یعنی پولی برای توسعه راه ها نداریم.