تهران - ایرنا - قائم مقام بین الملل وزارت علوم در دیدار با اعضای سفارت عراق بر ضرورت تدوین نقشه راه همكاری های دوجانبه، ایجاد شعب دانشگاه های ایرانی در عراق و راه اندازی پارك علم و فناوری مشترك تاكید كرد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه روابط عمومی وزارت علوم، در دیدار حسین سالار آملی با اعضای سفارت و رایزن فرهنگی عراق در تهران بر توسعه و تعمیق روابط و تعاملات علمی و دانشگاهی بین دو كشور تاكید شد.
در این نشست با اشاره به ظرفیت ها و مشتركات قابل توجه فرهنگی، مذهبی و حسن همجواری دو كشور، دو طرف خواستار گسترش روابط و همكاری های بیشتر جامعه دانشگاهی و تبادل هیات های علمی و مسئولان سطح بالای دو كشور شدند.
سالار آملی، بر ضرورت تدوین نقشه راه همكاری های دوجانبه، ایجاد شعب دانشگاه های ایرانی در عراق، راه اندازی پارك علم و فناوری مشترك در بغداد و تبادل استاد و دانشجو تاكید كرد.
رایزن فرهنگی سفارت عراق نیز ضمن تاكید بر علاقمندی مسئولان و دانشگاهیان كشور عراق برای بهره مندی از توانمندی های بالای علمی ایران، افزایش جمعیت اشتغال به تحصیل دانشجویان عراقی به ویژه دانشجویان تحصیلات تكمیلی آن كشور را در دانشگاه های ایران بسیار مهم دانست.
یاسر الججاج، خواستار حمایت های علمی و پشتیبانی دانشگاه های ایران از جامعه علمی و دانشگاهی عراق شد.
تمدید یادداشت تفاهم همكاری های علمی دو كشور، ترسیم نقشه راه برای همكاری های دانشگاهی و تحقیقاتی ایران و عراق و همچنین برنامه ریزی برای نشست روسای دانشگاه های برتر دو كشور، از جمله موضوعات مورد گفت وگو در این دیدار بود.

** حمایت از فعالیت های انجمن بین المللی روسای دانشگاه های جهان
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل همچنین در دیدار رییس انجمن بین المللی روسای دانشگاه های جهان(IAUP) بر حمایت از فعالیت های این انجمن بین المللی تاكید كرد.
در این دیدار سالار آملی با ابراز خرسندی از سفردكتر شنگیلیا، رییس انجمن بین المللی روسای دانشگاه های جهان به ایران، به تشریح موقعیت علمی و بین المللی جمهوری اسلامی پرداخت و ابراز امیدواری كرد با كمك انجمن IAUP و ظرفیت های بسیار مناسب علمی تحقیقاتی و فناورانه ایران، تعاملات و زمینه های مناسبی برای همكاری بین روسای دانشگاه های ایران و جوامع علمی بین المللی ایران و جهان صورت پذیرد.
كاخا شنگیلیا نیز در این دیدار با اشاره به آشنایی و شناخت خود از جایگاه ممتاز علمی و دانشگاهی و تحقیقاتی ایران، همكاری انجمن بین المللی دانشگاه ها را با مراكز علمی و دانشگاهی ایران یك ضرورت دانست.
وی همچنین با اذعان به جایگاه ممتاز علمی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان، ابراز امیدواری كرد با حمایت و پشتیبانی مسئولان و دانشگاه های ایران بتوانند در آینده نزدیك شاهد توسعه بیشتر این همكاری ها و برگزاری نشست های علمی بین روسای دانشگاه های ایران و سایر كشورها باشند.
9187** 1200