تهران- ایرنا- معاون فنی اورژانس كشور گفت: مسمومیت با الكل در روزهای اخیر در چندین استان گزارش شده، تاكنون 263 فرد مسموم شده با الكل در بیمارستان ها پذیرش شده اند، از این تعداد 24 نفر فوت شدند (سه نفر مرگ مغزی) و 217 نفر هنوز بستری هستند كه 15 نفرشان در بخش مراقبت ویژه هستند.

حسن نوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: این مسمومیت ها در استان های هرمزگان، استان های خراسان شمالی، البرز، كهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.
در سه روز گزارش مواردی از مسمومیت با الكل در تعدادی از استان های كشور گزارش شده است، اخبار واصله حاكی از ورود یك محموله مشروبات الكلی به كشور است كه به علت داشتن الكل متانول افراد مصرف كننده را دچار مسمومیت شدید، نابینایی، تخریب كلیه و در مواردی مرگ كرده است.
وی ادامه داد: افراد مسموم با الكل باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند تا از مرگ یا نابینایی نجات پیدا كنند، آغاز درمان و دیالیز به موقع مبتلایان به مسمومیت های الكلی می تواند از وقوع مرگ و نابینایی فرد جلوگیری كند.
وی گفت: با توجه به قانون، ممنوعیت مصرف الكل در ایران آمار درستی از مصرف كنندگان و معتادان این مواد نداریم، اما در برخی از روزهای سال میزان مصرف الكل افراد به دلیل شركت در میهمانی ها افزایش پیدا می كند.
وی درباره دلیل فوت 19 نفر از مصرف كنندگان الكل در روزهای اخیر در جنوب كشور گفت: این الكل ها كه حاوی متانول است موجب مرگ و نابینایی تعدادی از مردم شد.
نوری درباره آغاز نشانه های مسمومیت با این نوع الكل گفت: نشانه های جدی این مسمومیت می تواند تا 24 ساعت بعد از مصرف به وجود آید و به همین دلیل مصرف كنندگان باید به نشانه ها توجه زیادی داشته باشند و با آغاز نشانه های مسمومیت به بیمارستان ها و مراكز درمانی مراجعه كنند.
این متخصص اورژانس افزود: هم اكنون 178 نفر به دلیل مسمومیت با الكل در بیمارستان ها بستری هستند و 11 نفر از آنها در بخش ویژه قرار دارند.
وی افزود: اگر فردی كه دچار مسومیت با متانول شده، به موقع برای درمان مراجعه كند و مراحل درمان از جمله دیالیز خون انجام بشود فرد كاملا سلامتی اش را باز می یابد ولی اگر درمان به موقع آغاز نشود می تواند سبب مرگ شود یا به آسیب های مغزی برگشت ناپذیر منجر شود.
نوری درباره درمان مسمومان الكل در روزهای اخیر گفت: با توجه به تعداد زیاد این افراد، برای درمان به موقع این بیماران دستگاه دیالیز از طریق بالگرد و زمینی به مراكزی كه این افراد بستری شده، بودند منتقل شد و درمان آنها اغاز شد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا افرادی كه دچار مسمومیت الكل شدند و در مراكز درمانی بستری می شوند به مراجع قانونی معرفی خواهند شد، گفت: فردی برای درمان مسمومیت الكل به مراكز درمانی مراجعه كرده اگر جرمی همچون درگیری و تصادف نداشته باشد از طرف مسئولان بیمارستانی به مراجع قضایی معرفی نمی شود و بیماران نباید از این جهت نگرانی داشته باشند و خیلی سریع به مراكز درمانی مراجعه كنند زیرا درمان شدنش منوط به مراجعه زودهنگام است و هرچقدر مراحل درمان دیرتر آغاز شود، آسیب های بیشتری در بیمار باقی می ماند.
اجتمام *3377 * 3063