سمنان - ايرنا - مهارت آموزي كليد حل مشكل بيكاري است و شعار «هر سمناني يك مهارت» راهبردي عملياتي از سوي مسوولان استان سمنان به منظور ايجاد فرصت اشتغال به ويژه براي دانش آموختگان بر شمرده مي شود.

به گزارش ايرنا، به طور معمول فرصت هاي شغلي براي نيروي كار فاقد تحصيلات دانشگاهي در واحدهاي صنعتي تا مرز نياز وجود دارد، اما مشكل ترين بخش اشتغال آفريني ايجاد بازار كار براي دانش آموختگان دانشگاهي است.
معضل بيكاري و دغدغه برنامه ريزان براي اشتغال جوانان مربوط به يكي دو سال اخير نيست، بيكاري يكي از معضل هاي اصلي اقتصاد ايران است، جمعيت ايران در 28 سال گذشته دو برابر شده و اكثر كساني كه در سال هاي بعد از انقلاب متولد شده ‌اند به سرعت به جمع متقاضيان كار پيوسته اند.
نرخ بيكاري در ميان دانش آموختگان دانشگاه‌هاي كشور نيز كم نيست و بخش عمده اي از دليل بيكاري جوانان، به ويژه دانش آموختگان دانشگاهي نداشتن مهارت شغلي است كه ورود آن ها را به بازار كار روز به روز دشوار تر كرده است.
در حال حاضر حدود چهار ميليون و 700 هزار دانشجو در مراكز آموزش عالي كشور مشغول به تحصيل هستند.
به گفته كارشناسان آمار اشتغالزايي كشور در 9 ماه ابتدايي سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 3.6 درصدي داشته است و اين آمار در سال 95 رشد 2.8 درصدي و در سال هاي پس انقلاب به طور متوسط رشد 2.5 درصدي ثبت شده است.
مديركل ارتباط با صنعت در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفته است: براساس آخرين آمارهاي موجود، 35 درصد از بيكاران جامعه را دانش آموختگان دانشگاهي تشكيل مي دهند.
محمد سعيد سيف افزوده است: حدود 18.5 درصد از دانش آموختگان بيكار كشور داراي مدرك كارشناسي هستند.
به اعتقاد صاحب نظران، كسب آموزش هاي مهارتي لازمه اشتغالزايي افراد به ويژه دانش آموختگان دانشگاهي است.
آن ها معتقدند با توجه به محدوديت هاي سيستم اداري نمي توان براي تمام دانش آموختگان دانشگاهي در بخش هاي دولتي اشتغال ايجاد كرد و ورود بخش خصوصي براي اشتغالزايي در عرصه هاي مختلف اعم از صنعت، كشاورزي و خدمات را مهم ارزيابي كردند.
آن ها اقدام هاي انجام شده از سوي سازمان آموزش فني و حرفه اي براي ارايه آموزش هاي مهارتي را قابل توجه و بسيار اثر گذار خواندند و بر لزوم ارايه آموزش هاي مهارتي و ايجاد درآمد ثابت تاكيد كردند.
به گفته كارشناسان، بيكاري در ميان دانش آموختگان دانشگاهي در مقطع دكتري نيز مشاهده مي شود و برنامه ريزي براي حل اين مشكل ضرورتي اجتناب ناپذير است.
مركزهاي مهارت آموزي اكنون به كانون هدايت تدريجي و هدفمند دانشجويان به سمت بازار كار، ارتباط بين مراكز دانشگاهي، صنايع و بازار و كاهش آمار بيكاري تبديل شده اند.
پيش بيني و تدارك ورود گسترده بخش خصوصي به بحث مهارت آموزي و مهارت افزايي و ارائه مشوق ها و محدوديت ها براي جوانان جوياي كار در بحث مهارت آموزي از جمله راهكارها براي افزايش مهارت آموزي جوانان و كاهش آمار بيكاري است.
بر اساس آمار حدود 22 درصد از جمعيت 702 هزار نفري استان سمنان را جوانان تشكيل مي دهند و نسبت دانشجو به جمعيت در اين استان يك به 9 است و بيش از يكصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي استان سمنان تحصيل مي كنند و به گفته كارشناسان بيش از 40 درصد از جمعيت بيكار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
سمنان با نرخ بيكاري 7.1 درصد پس از استان مركزي پايين ترين نرخ بيكاري كشور را دارد و تعهد اشتغال سال 96 دستگاه هاي اجرايي استان سمنان 10 هزار و 400 شغل بود كه موفق به ايجاد 10 هزار و 700 شغل شدند.

** كلاف سردرگم اشتغال يابي
يكي از دانش آموختگان رشته مهندسي مكانيك گفت: با هزاران برنامه و به عنوان دانشجوي ممتاز از دانشگاه سراسري دانش آموخته شدم و اكنون سه سال است در پي كار هستم.
مهران صفايي افزود: سه سال در پي كار بودم و در حالي كه در ابتدا بهانه كارفرما براي اشتغال سابقه كار بود اما اكنون شرايط سني هم سدي براي اشتغال شده است.
وي اظهار داشت: با وجود شرايط سني، تقريبا پيدا كردن شغل برايم غير ممكن شده است.
اين دانش آموخته دانشگاه اضافه كرد: با نداشتن شغل و بيكاري چگونه مي توان ازدواج كرد و چگونه مي توان از عهده خرج زندگي برآمد؟

** آسيب هاي اجتماعي بيكاري
يكي از دانش آموختگان در مقطع كارشناسي ارشد رشته مديريت نيز گفت: اكنون با احتساب دوران تحصيل عمومي، 18 سال از عمر خود را مشغول به تحصيل بودم تا پس از دانش آموختگي بتوانم در جامعه حرفي براي گفتن داشته و موجب سربلندي و افتخار پدر و مادر خود باشم ولي اكنون يك جوان بيكار هستم كه تمام نقشه هايم نقش بر آب شده است.
سعيد رييسي با بيان اين كه براي پيدا كردن شغل و فرار از بيكاري تمام مهارت ها و نرم افزارهاي مربوط به رشته خود را فرا گرفته تا ديگر بهانه اي براي بيكاري اش نباشد، ادامه داد: با وجود كسب اين مهارت ها باز هم شغلي پيدا نكرده ام.
وي افزود: در زمان حاضر كارمندي و شغل دولتي كه هيچ، در بخش خصوصي هم كار نيست.
وي اضافه كرد: در بخش خصوصي داشتن حداقل 5 سال سابقه كاري براي استخدام ضروري است و در شرايط كنوني جواني چون من كه مشغول به تحصيل بوده چگونه مي تواند پنج سال سابقه كار داشته باشد.

** قوا در مسير اشتغالزايي حركت كنند
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه سمنان نيز همكاري قواي سه گانه براي افزايش اشتغال و رفاه اجتماعي در كشور رضايت بخش دانست.
آيت الله سيد محمد شاهچراغي در گفت و گو با ايرنا افزود: بيكاري جوانان اكنون در جامعه به عنوان يك چالش مهم مطرح است و بايد با راهبردي منسجم و اتخاذ تدابيري ارزشمند با افزايش اشتغال براي كاهش آسيب هاي اجتماعي تلاش كنيم.
وي خاطرنشان كرد: كم شدن اعتقادهاي ديني و افزايش بزهكاري اجتماعي با افزايش نرخ بيكاري رابطه مستقيم دارد و بايد با اتحاد و برادري بيش از پيش مسوولان نظام جمهوري اسلامي با افزايش اشتغال براي ترويج ارزش هاي ديني تلاش كرد.

** دولت تدبير و اميد، سربلند در رفع بيكاري
استاندار سمنان در گفت و گو با ايرنا با اشاره به كاهش آمار بيكاري در اين استان طي چهار سال گذشته، گفت: در دولت تدبير و اميد شاخص هاي اقتصادي مانند ايجاد اشتغال پايدار و بازگشت واحدهاي صنعتي و توليدي به چرخه توليد با وجود موانع زيرساختي سرمايه گذاري در سمنان مثبت شده است.
سيد شهاب الدين چاوشي اظهارداشت: با اقدام هاي مثبت دولت تدبير و اميد شاخص رشد اقتصادي در سمنان از منفي پنج درصد در سال 92 به رشد مثبت در سال گذشته رسيده و اين امر در كاهش آمار بيكاري در استان تاثير قابل توجهي داشته است.
وي يادآور شد: حدود ١٩٣هزار نفر از جمعيت بيش از 700 هزار نفري استان سمنان جوان هستند و بيش از نيمي از جمعيت حدود 200 هزار نفري جوان استان را آقايان تشكيل مي‌دهند.
وي ادامه داد: مشكل اصلي بيكاري در استان سمنان مرتبط نبودن تحصيلات جوانان با نياز بازار كار اين استان است.
استاندار سمنان با اشاره به شعار «هر جوان يك مهارت» خاطر نشان كرد: محور برنامه ريزي تمامي مسوولان تحقق اين شعار و ايجاد شغل براي جوانان اين استان در مدت 2 سال آينده است.

** شعار «هر سمناني يك مهارت» اساس برنامه هاي اشتغال
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري سمنان گفت: ميانگين نرخ بيكاري در استان سمنان در سه ماهه ابتدايي امسال به 7.1 درصد رسيد و اين نرخ در مقايسه با سال گذشته بالغ ‌بر 1.6 درصد كاهش يافته است‌.
حشمت الله عسگري اظهار داشت: نرخ بيكاري سال گذشته در اين استان 8.8 درصد بود.
وي تصريح كرد: كاهش نرخ بيكاري يكي از مهم‌ترين رويكردهاي دولت در چند سال گذشته است و در اين راستا طرح ‌هاي مهمي در دست اجرا است.
وي با بيان اينكه كاهش نرخ بيكاري در كشور نسبت سال گذشته بالغ ‌بر نيم درصد بوده است، يادآور شد: اكنون نرخ بيكاري در ايران به 12.1 درصد رسيده است و بايد براي كاهش اين آمار تا پايان سال تلاش مضاعف شود.
عسگري با تاكيد بر اين كه ايجاد اشتغال براي دانش آموختگان دانشگاهي يكي از مهم ‌ترين رويكردهاي دولت در استان سمنان است، يادآور شد: طرح‌هاي مهارت ‌آموزي با شعار هر سمناني يك مهارت در دست اجرا است.
به گفته وي با اجراي طرح‌ هاي مهارت ‌آموزي بيش از 10 هزار شغل جديد در استان سمنان ايجاد مي‌ شود.

** طرح كارورزي، فرصتي براي اشتغال دانش آموختگان
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان سمنان گفت: طرح كارورزي فرصت مناسب اشتغالزايي براي دانش آموختگان جوياي كار است.
اسماعيل غنيان در گفت و گو با ايرنا افزود: با توجه به شمار زياد دانش آموختگان متقاضي كار، اين طرح راهكار دولت تدبير و اميد براي اشتغالزايي است.
وي اظهار داشت: استقبال دانش آموختگان از اين طرح در حد انتظار نيست و سهم استان از طرح كارورزي يكهزار و 890 نفر بود كه در حدود يكهزار و 331 واجد شرايط براي طرح ثبت نام كرده اند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سمنان به تحقق 18.1 درصدي اشتغال سال 97 در استان اشاره كرد و گفت: تعهد نهادهاي اجرايي براي اشتغالزايي امسال 10 هزار و 648 نفر است كه تاكنون براي يكهزار و 922 نفر محقق شده است.
غنيان خاطرنشان كرد: حضور جوانان دانش آموخته در طرح كارورزي، فاصله ميان دانشگاه و صنعت را كاهش داده و احتمال شاغل شدن اين دانش آموختگان را بسيار افزايش مي دهد و آن ها پس از گذشت مدت ياد شده گواهينامه فني و حرفه اي دريافت مي كنند.

** مدرك گرايي آفتي براي جامعه
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد استان سمنان در گفت و گو با ايرنا با بيان اين كه مدرك گرايي وضعيت دردناكي براي اقتصاد كشور رقم زده است، افزود: در ايران 2 هزار و 640 دانشگاه وجود دارد كه از اين تعداد سهم وزارت علوم از جمعيت دانشجويي 68 درصد و سهم دانشگاه آزاد 32 درصد است.
علي جهان اظهار داشت: اين تعداد دانشگاه حدود 50 هزار ميليارد ريال از بودجه كل كشور را مي بلعد و اين در حالي است كه نتيجه اين سرمايه گذاري توليد 50 درصد جمعيت بيكار كشور است.
وي با بيان اين مهارت آموزي نياز اشتغال در كشور است، گفت: بايد بررسي شود در زمان حاضر مشكل صنعت كمبود نيروي انساني است يا مولفه هاي ديگر دچار ضعف هستند.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد سمنان خاطر نشان كرد: بيكاري در قشر تحصيل كرده گوياي آن است كه مشكل صنعت كمبود نيروي انساني نيست و بايد چالش هاي صنعت بررسي شود.
وي دانشگاه، صنعت ، دولت و فني و حرفه اي در كنار هم را يك زنجيره ارتباطي برشمرد و اضافه كرد: براي ارتباط هر چه بهتر دانشگاه با صنعت دولت به عنوان حلقه ارتباط بين زنجيره ها بايد سياست گذاري كرد.

** ريشه بيكاري در فرهنگ پشت ميز نشيني است
مديركل فني و حرفه اي استان سمنان در گفت و گو با ايرنا ابراز داشت: براي رفع معضل بيكاري بايد فرهنگ پشت ميزنشيني به فرهنگ مهارت آموزي از دوران مدرسه تغيير يابد.
فاطمه منصوري، نبود ارتباط بين رشته هاي دانشگاهي با صنعت را بزرگترين چالش و علت بيكاري برشمرد و اظهار داشت: يكي از راهكارهاي برقراري ارتباط بين صنعت و دانشگاه ايجاد رشته هاي دانشگاهي مرتبط با صنعت است.
وي، مهارت آموزي و آموزش عملي به صورت تكميلي را لازمه ورود دانش آموختگان پس از تحصيل به صنعت دانست.
وي ادامه داد: به منظور آموزش هر چه بهتر افراد و تربيت نيروي مهارت ديده و تامين نياز صنعت، توسعه مهارت آموزي در دستور كار اداره كل فني و حرفه است.
مديركل فني و حرفه اي استان سمنان با بيان اين كه مهارت آموزي راه بي بديل توسعه است، افزود: راهكار فرار از بيكاري و كسب شغل مهارت آموزي و اصلاح فرهنگ غلط پشت ميز نشيني است.

** دانش آموختگان دانشگاه هم نيازمند مهارت هستند
مدير شركت صنعتي عقاب افشان سمنان گفت: شناسايي نيازهاي جامعه، صنعت و دانشگاه لازمه ايجاد ارتباط بين اين صنعت و دانشگاه است.
محمود براتي خاطر نشان كرد : نابودي تصورهاي يك فرد تحصيل كرده و بيكاري، ايجاد آسيب هاي اجتماعي و بي اعتمادي فرد به دانشگاه و صنعت تنها برخي از پيامدهاي تلخ نبود ارتباط بين صنعت و دانشگاه و بيكاري است.
وي خاطر نشان كرد: در زمان حاضر براي تامين نيروي مهارت آموخته بازار كار بايد اين نگرش و فرهنگ كه مهارت آموزي فقط براي بازماندگان از تحصيل است تغيير كند و آموزش هاي فني و حرفه اي در طول دوران تحصيل جايگاه اصلي خود را پيدا كند.
وي اظهارداشت: يكي از رمزهاي موفقيت كشورهاي پيشرفته در ايجاد ارتباط بين دانشگاه و صنعت، الزام دانشجو براي گذراندن دوره هاي عملي در كنار دروس تئوري در دوران تحصيل است و براي ايجاد ارتباط صنعت و دانشگاه در كشور بازنگري در نظام آموزشي ضرورت دارد.
به گزارش ايرنا، در شرايطي كه روز به روز بر تعداد جوانان جوياي كار افزوده مي شود، اين گونه تحليل مي شود كه مراكز مهارت آموزي نظير دانشگاه علمي كاربردي و سازمان آموزش فني و حرفه اي با وجود تجهيزات كارگاهي مناسب و رشته هاي متنوع متناسب با نياز بازار كار، در جذب جوانان جوياي كار براي مهارت آموزي موفق نبوده و بايد تدابيري هوشمندانه براي سوق دادن جوانان به سوي مهارت آموزي اتخاذ كنند.
7342/6103/7408