مشهد- ايرنا- عضو هيات علمي گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: نيمي از سكته هاي قلبي قبل از بروز علائم داشته اند كه فرد يا به آن بي توجه بوده يا به پزشك مراجعه نكرده است.

دكتر محسن موهبتي روز يكشنبه به مناسبت روز جهاني قلب با شعار 'هم پيمان براي سلامت قلب' در جمع خبرنگاران افزود: بيش فشاري خون، چربي زياد خون، چاقي و بي تحركي، استعمال دخانيات و سيگار، افسردگي و استرس از مهم ترين عوامل خطر در ابتلا به بيماريهاي قلبي به شمار مي روند.
وي با بيان اينكه بيش فشاري خون يكي از فاكتورهاي مهم در ايجاد بيماريهاي قلبي و عروقي است اظهار داشت: بسياري از مبتلايان به بيش فشاري خون از بيماري خود اطلاع ندارند لذا همه افراد بيش از 30 سال بايد نسبت به كنترل فشار خون خود به صورت مستمر اقدام كنند.
اين پزشك متخصص قلب و عروق گفت: كنترل فشار خون كه از علائم حياتي مهم بدن به شمار مي رود، مي تواند مطالبه هر بيمار از پزشك خود باشد.
موهبيتي افزود: تنش هاي روزانه و استرس هاي شغلي نيز در ايجاد فاكتورهاي خطر بروز بيماريهاي قلبي مانند بيش فشاري خون، افزايش قند و چربي خون نقش دارد و مي تواند فرد را براي سكته قلبي آماده كند.

* بيش فشاري خون قاتل خاموش است
قائم مقام بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز گفت: بيماريهاي قلبي و عروقي مهم ترين عوامل مرگ و مير در خراسان رضوي و كشور به شمار مي روند.
دكتر كاظم فرهمند افزود: بيش از 50 درصد مبتلايان به بيش فشاري خون از بيماري خود خبر ندارند چرا كه اين بيماري علائمي ندارد و از آن به عنوان قاتل خاموش ياد مي شود.
وي با بيان اينكه سبك زندگي سالم از مهم ترين راهكارهاي پيشگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي است اظهار داشت: تغذيه درست، پرهيز از غذاهاي پرچرب، پرهيز از استعمال سيگار و دخانيات و داشتن فعاليت هاي بدني لازم نقش مهمي در كاهش و پيشگيري از بيماريهاي قلبي دارد.
وي ادامه داد: بررسي ها نشان مي دهد 54 درصد مردم استان خراسان رضوي از فعاليت لازم بدني برخوردار نيستند.

* اثرات مثبت فعاليت هاي بدني بعد از چهار ماه پديدار مي شود
عضو كميته فني برنامه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: فعاليت هاي ورزشي به 2 گروه هوازي و بي هوازي تقسيم مي شوند كه براي پيشگيري از بيماريهاي قلبي فعاليت هاي هوازي توصيه مي شود.
دكتر رضا رضواني افزود: فعاليت هاي ورزشي بي هوازي مخصوص ورزشكاران و قهرمانان است و از نشانه هاي اين فعاليت ها اين است كه هنگام انجام آن فرد نمي تواند صحبت كند و مرتب نفس نفس مي زند.
وي اظهار داشت: بهترين فعاليت هاي بدني براي كنترل وزن و پيشگيري از چاقي و بيماريها به ترتيب شنا، دوچرخه سواري، دويدن و پياده روي است.
وي گفت: فعاليت هاي بدني بايد سه بار در هفته تكرار شود و در هر نوبت 20 تا 30 دقيقه طول بكشد كه بعد از چهار ماه اثر خود را نشان مي دهد.
29 سپتامبر برابر با هفتم مهر روز جهاني قلب نامگذاري شده است.
شعار امسال اين روز 'هم پيمان براي سلامت قلب' مي باشد.
3027 / 6053