تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶

ايرنا- همدان- با گذشت چند روز از بازگشايي مدارس، تعداد خيلي كمي از كلاس هاي درس در برخي از نقاط استان همدان هنوز بدون معلم اداره مي شود.

به گزارش ايرنا، با بازگشايي مدارس دوباره شور و نشاط به جمع دانش آموزان آمد و راه پر پيچ و خم يك سال تحصيلي پرهياهو براي آنها آغاز شد اما هر ساله در روزهاي نخست آغاز سال تحصيلي مشكل كمبود معلم در برخي از مدارس ديده مي شود و امسال نيز در روزهاي نخست، برخي از كلاس هاي درس، روز خود را بدون معلم سپري كردند كه با جابجايي نيرو مشكل برخي از مدارس حل شده است.
گرچه براي جبران كمبود معلم در مقطع ابتدايي برخي از مديران و معاونان علاوه بر مديريت، به عنوان معلم هم بر سر كلاس هاي درس حاضر مي شوند تا اين مشكلات برطرف شود اما هنوز هستند كلاس هاي درسي كه همچنان بدون معلم اداره مي شوند.
دانش آموزان اين كلاس ها با شوق زيادي وارد مدرسه شده اند و تاپايان كلاس بايد انتظار بكشند تا زنگ به پايان برسد و بدون آموختن درس راهي منازل خود شوند كه اين موضوع انتقاد برخي از والدين را به همراه داشته است.
خانم مرتضايي كه فرزندش در مدرسه «سكينه امامي» واقع در فاز سه شهرك مدني همدان تحصيل مي كند مي گويد: هنوز كلاس درس فرزندش، معلم ندارد.
وي با اشاره به اينكه فرزندش تازه وارد مدرسه شده و در كلاس اول درس مي خواند به خبرنگار ايرنا گفت: در كلاس فرزندش 22 دانش آموز وجود دارد كه تا پايان ساعت مدرسه آنها بايد بدون معلم باشند.
اين مادر با اشاره به اينكه اين دبستان چهار كلاس اول دارد، كه تنها يكي از آنها بدون معلم است افزود: مدير مدرسه مي تواند اين كلاس را با ساير كلاس ها ادغام كند تا زماني كه معلم براي آنها بيايد تا دانش آموزان نسبت به درس و مدرسه بي رغبت نشوند.
وي گفت: مسئولان مدرسه گفته اند ممكن است تا پايان هفته آينده نيز معلمي براي كلاس درس دانش آموزان معرفي نشود.
علي يكي ديگر از والدين دانش آموزي از نهاوند نيز گفت: در دبستان طاها هنوز برخي از كلاس هاي درس معلم ندارند و فرزندش از اين وضعيت احساس خستگي كرده و ممكن است از علاقه اش به مدرسه كاسته شود.
وي با اشاره به اينكه دبستان شهيد بهشتي نيز اين مشكل را دارد افزود: كلاس اول بسيار مهم است و از مسئولان درخواست دارم كه بهترين معلم ها را براي كلاس اول انتخاب كنند و از انتخاب معلمان كم تجربه و تازه كار براي كلاس اولي ها خودداري كنند.

** مشكل كمبود نيرو نداريم
معاون پژوهش، برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني اداره كل آموزش و پرورش همدان در اين باره مي گويد: در حال حاضر آموزش و پرورش استان مشكل كمبود نيروي آموزشي ندارد.
كاوه برخورداري در گفت و گو با ايرنا گفت: اين روساي اداره هاي مناطق هستند كه بايد با برنامه ريزي درست نيروها را متناسب با شرايط در مدارس معرفي كنند.
وي افزود: در سال تحصيلي 98-97 بيش از 14 هزار معلم، وظيفه آموزش را در مدارس استان به عهده دارند.
برخورداري با بيان اينكه 19 منطقه آموزش و پرورش در همدان وجود دارد اظهار داشت: در اكثر مناطق كلاس بندي ها آغاز شده و معلمان تدريس خود را آغاز كرده اند.

** كلاس هاي بي معلم، معلم دار مي شوند
معاون پژوهش، برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني اداره كل آموزش و پرورش همدان ادامه داد: مجوز جذب نيروي آموزشي براي مدارس استان صادر شده است و با جذب نيرو مشكل كلاس هاي بدون معلم حل مي شود.
برخورداري افزود: در ابلاغ صادر شده، روساي مناطق آموزش و پرورش استان مي توانند با جذب نيرو مشكل كمبود نيروي آموزگاران ابتدايي را حل كنند.
وي اظهار داشت: تعداد خيلي كمي از كلاس هاي درس از ابتداي سال تحصيلي بدون معلم بوده اند و بيشتر در مناطق كبودرآهنگ و نهاوند مشكل كمبود نيرو وجود دارد.
برخورداري افزود: روساي اداره هاي آموزش و پرورش استان مي توانند با استفاده از نيروهاي بازنشسته، حق التدريس، سرباز معلم، دانشجويان دانشگاه فرهنگيان و همكاراني كه از گذشته داراي كد پرسنلي هستند، از بي معلم بودن كلاس هاي درس جلوگيري كنند.
گفتني است؛ در سال تحصيلي 98-97 حدود 287 هزار دانش آموز در استان تحصيل مي كنند، كه از اين تعداد 157 هزار دانش آموز در مقطع ابتدايي هستند و 29 هزار نفر از آنها به عنوان كلاس اولي به تازگي وارد مدرسه شده اند.
9904/2087