قم - ایرنا - مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: با وضعیت اعتبارات فعلی در پنج سال آینده در صورتی كه تمام مدارس موجود نیز 2 شیفت شود، فضاهای آموزشی و پرورشی پاسخگوی نیاز دانش آموزان استان نخواهد بود.

محسن پورگلیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گزارش كمبود مدرسه به صورت كامل به مسئولان قم ارائه شده است، ولی نحوه تصویب و تخصیص اعتبارات استانی نشان می دهد در حال حاضر اولویت ها مسائل دیگری است.
وی ادامه داد: جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی 97-96 حدود 234 هزار و 285 دانش آموز بود كه 95 درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل بودند.
پورگلیان اضافه كرد: از كل جمعیت دانش آموزی، 89 درصد در مدارس دولتی و 11 درصد در مدارس غیردولتی حضور داشتند كه حدود 122 هزار تن معادل بیش از 50 درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود 50 هزار تن در متوسطه اول و 34 هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند.
وی با بیان این كه در حال حاضر 6 هزار و 200 كلاس درس فعال در قالب 657 مدرسه در استان وجود دارد، گفت: این تعداد شامل 507 مدرسه در شهر و 150مدرسه در روستا می باشد كه مدارس شهری پنج هزار و600 كلاس درس و مدارس روستایی 600 كلاس درس دارند.
پورگلیان با اشاره به این كه هر مدرسه ای به طور متوسط 10 كلاس درس دارد، اضافه كرد: تعداد كلاس در مدرسه شاخص به نسبت بالایی است كه علت آن شهری بودن اكثر مدارس استان می باشد، این شاخص در بسیاری از استان ها بین چهار و پنج كلاس می باشد.
وی با بیان این كه در قم 921 هزار مترمربع فضای آموزشی وجود دارد، بیان كرد: 63 درصد از كلاس ها و مدارس در مقطع ابتدایی، 25 درصد در متوسطه اول و 12 درصد در متوسطه دوم است.
وی با بیان این كه شاخص ملی تعداد مدارس 2 شیفت حدود 15 درصد است، خاطرنشان كرد: این شاخص در استان قم 39 درصد و در شهر قم 48 درصد می باشد كه تراكم دانش آموزی، جمعیت و سرانه آموزشی، 2 شیفت بودن مدارس را تایید می كند.
پورگلیان گفت: سه شاخص شامل سرانه فضای آموزشی موجود، سرانه فضای آموزشی متوسط و سرانه آموزشی استاندارد در سنجش وضعیت سرانه زیربنای آموزشی لحاظ می شود.
وی افزود: سرانه آموزشی متوسط در كشور 5.17 مترمربع فضای آموزشی مسقف برای هر دانش آموز است كه این سرانه در قم 4.32 مترمربع می باشد و حدود 0.9 از سرانه متوسط كشوری پایین تر است.
وی اضافه كرد: سرانه استانداردهای جدید در سطح كشور 8.39 مترمربع است و قم با 4.32 مترمربع جزو استان هایی می باشد كه از سرانه متوسط پایین تر است و رتبه 27 در كشور را داراست و با وجود همه تلاش های خیران و احداث مدارس از سرانه متوسط و استاندارد فاصله داریم.
مدیركل نوسازی مدارس قم ادامه داد: در مدارس مقطع متوسطه دوم به لحاظ سرانه مشكل كمتری وجود دارد و عمده مشكل در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول است.
وی تاكید كرد: برای دستیابی به سرانه متوسط كشوری، جمعیت دانش آموزان مدارس دولتی در نظر گرفته می شود؛ 207 هزار دانش آموز در مدارس دولتی تحصیل می كنند كه اگر بخواهیم به سرانه كشور برسیم باید 176 هزار و 260 مترمربع زیربنا فضای آموزشی ایجاد كنیم.
پورگلیان ادامه داد: با این احتساب كه هر مدرسه 12 كلاسه 2 هزار مترمربع زیربنا نیاز دارد، تعداد 980 كلاس درس معادل 82 مدرسه در استان قم نیاز است تا به سرانه متوسط كشوری برسیم.
وی به اعتبار مورد نیاز برای احداث این مدارس اشاره و بیان كرد: با وضعیت نوسانات اقتصادی، هزینه احداث هر مدرسه بیش از 40 میلیارد ریال شده است و پیمانكاران با عدد و رقم های قبل حاضر به همكاری نیستند.
وی افزود: اگر هزینه احداث هر مدرسه را 40 میلیارد ریال در نظر بگیریم، سه هزار و 400 میلیارد ریال نیاز است تا به سرانه متوسط كشوری برسیم و اگر این مساله را در برنامه پنج ساله در نظر بگیریم برای رسیدن به متوسط سرانه كشوری سالانه حدود 600 تا 650 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
پورگلیان در ادامه با بیان این كه فاصله فضاهای آموزشی موجود در قم از سرانه استاندارد ملی زیاد است، بیان كرد: برای رسیدن به استاندارد ملی باید حدود 840 هزار مترمربع كه برابر با 391 مدرسه است به فضای آموزشی قم افزوده شود كه برای دستیابی به این تعداد مدرسه، در قالب برنامه پنج ساله باید سالانه 2 هزار و 400 میلیارد ریال هزینه شود.
وی تاكید كرد: احتساب این تعداد مدرسه و اعتبار برای رسیدن به متوسط و استاندارد كشوری با فرض این است كه متوسط كشوری و جمعیت دانش آموزی قم در پنج سال آینده ثابت بماند.
به گفته پورگلیان ، بر اساس اعلام مركز آمار ایران، نرخ افزایش جمعیت در قم 2.33 درصد و 90 درصد بالاتر از نرخ متوسط رشد جمعیت در كشور كه 1.24 درصد است، می باشد و این میزان شامل زاد و ولد و مهاجرت می باشد.
وی با بیان این كه متوسط زاد و ولد استان 25 هزار تن در سال است، گفت: متوسط سالانه خروج از سیستم آموزشی یعنی پایه دوازدهم حدود 15 هزار دانش آموز در سال است كه افزایش سالانه جمعیت دانش آموزشی در قم، حدود 10 هزار تَن می باشد.
وی تصریح كرد: 10 هزار دانش آموز جدید سالانه به 333 كلاس درس و به عبارت دیگر 28 مدرسه 12 كلاسه نیاز دارند.
پورگلیان خاطرنشان كرد: امسال اعتبار مصوب برای اداره نوسازی مدارس در قم 220 میلیارد ریال و تخصیص نهایی حدود 100 میلیارد ریال است كه 400 میلیارد ریال آن نیز صرف تعمیر، تجهیز و انشعابات مدارس می شود و فقط 60 میلیارد ریال برای مدرسه سازی می ماند.
وی افزود: در مجموع برای پاسخ به ورودی ها و رسیدن به سرانه متوسط كشوری سالی یك هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: با توجه به این كه خیران سهمی 30 درصدی در ساخت مدارس دارند، اگر سهم خیران از این اعتبار كم شود، دولت باید سالی 930 میلیارد ریال برای احداث مدرسه در قم هزینه كند كه تحقق این امر نیازمند اراده استانی است.
پورگلیان همچنین افزود: مدارس روستایی قم به لحاظ سرانه فضای آموزشی از استاندارد نیز بالاتر است و در حال حاضر باید كیفیت فضاهای آموزشی در این مناطق افزایش یابد.
/2085/ 1175/