تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷

تهران-ايرنا- دبير شبكه هپاتيت ايران با اشاره به اينكه سرطان كبد قابل پيشگيري است، گفت: هپاتيت هاي ويروسي B و C مهمترين عامل ابتلا به سرطان كبد هستند.

دكتر حيدر شرفي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: سرطان كبد جزو سرطان هاي شايع نيست اما بيماري تهاجمي است كه اگر خوب كنترل نشود، معمولا سبب مرگ و مير بيماران مي شود.
وي ادامه داد: معمولا سالانه بين يك تا 2 درصد مبتلايان به سيروز كبدي مي توانند دچار سرطان كبد شوند.
دبير شبكه هپاتيت ايران اظهار داشت كه بيشتر موارد ابتلا به اين بيماري در سنين بالا بوده و ابتلا به سرطان كبد در سنين پايين، خيلي كم مشاهده مي شود.
رييس شبكه هپاتيت ايران نيز گفت: درمان به موقع بيماري هاي مزمن كبدي از جمله هپاتيت ويروسي B و C ، پرهيز از مصرف الكل و دخانيات، پرهيز از مصرف مواد غذايي مانده و آلوده به سم آفلاتوكسين، استفاده بيشتر از غذاهاي دريايي و پرهيز چاقي مي تواند از عوامل موثر در پيشگيري از ابتلا به سرطان كبد باشد.
دكتر سيد مويد علويان اظهار داشت: سرطان كبد بيماري خطرناكي است كه به دنبال بيماري هاي مزمن كبدي ايجاد مي شود و در اكثر موارد با پيشگيري از هپاتيت هاي ويروسي يا درمان آنها مي توان از ابتلا به آن جلوگيري كرد.
وي بيان داشت: از اين رو ارتقا آگاهي و اطلاعات افراد جامعه نسبت به عوامل موثر در ايجاد و كنترل اين بيماري از اهميت بسزايي برخوردار است.
رييس شبكه هپاتيت ايران اظهار داشت: ماه اكتبر از سوي سازمان بهداشت جهاني ماه افزايش اطلاع رساني در خصوص سرطان كبد نام گرفته كه فرصت مناسبي براي ارتقا آگاهي مردم در اين زمينه است.
وي از اصحاب رسانه تقاضا كرد تا با انعكاس اخبار، تازه هاي درمان، لزوم پيشگيري از اين بيماري را در جامعه فراهم آورند تا در كاهش آمار مبتلايان و ارتقا سطح جامعه گام بردارند.

** سرطان كبد در حال افزايش است
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز به خبرنگار علمي ايرنا گفت: هرچند بيماري هاي هپاتيت هاي B و C در كشور كنترل شده اما باتوجه به افزايش كبد چرب و نارسايي كبد ناشي از آن، سرطان كبد در كشور هم نسبت به گذشته در حال افزايش است.
دكتر محمد اماني ادامه داد: با توجه به كنترل بيماري هپاتيت B و C در ايران به نظر مي رسد كه افزايش سرطان كبد بيشتر به علت افزايش كبد چرب كنترل نشده باشد.
وي با اشاره به اينكه سرطان كبد معمولا در سنين بالا رخ مي دهد، اظهار داشت: پروسه نارسايي كبد معمولا طولاني است و فردي كه به صور مثال در 30 سالگي دچار كبد چرب شده، انتظار داريم 30 سال بعد دچار سرطان كبد شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران تاكيد كرد: سن ابتلا به سرطان كبد مانند سرطان روده پايين نيست و معمولا افراد در سنين بالا دچار اين بيماري مي شوند.
وي بيان داشت كه ورزش و استفاده از آنتي اكسيدن ها ، ميوه و سبزي مي تواند از ابتلا به كبد چرب و نارسايي كبد جلوگيري كند و اين افراد كمتر به اين بيماري مبتلا شوند.
اماني به مردم توصيه كرد كه بهداشت فردي مانند استفاده نكردن از مسواك مشترك را كاملا رعايت و از وسايل آرايشگري به صورت فردي استفاده كنند تا از انتقال هپاتيت ها پيشگيري كنند.
علمي (1) ** 1201 **1440