مشهد- ايرنا- رئيس اتحاديه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: در شرايطي كه نرخ سكه افزايش و خريد و فروش آن رونق يافته نمونه سكه هاي بهار آزادي با ضرب غيربانكي در بازار اين شهر ديده شده اند.

محمدباقر معبودي نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ضرب سكه بهار آزادي را در انحصار قانوني بانك مركزي و ضرب توسط افراد غير را جرم اعلام و بيان كرد: ظرف ماههاي اخير نوسان نرخ ارز منجر به افزايش قيمت سكه بهار آزادي و ايجاد حباب يك ميليون توماني در قيمت هر سكه شد لذا عده اي به توليد سكه هايي با ضرب غيربانكي گرايش پيدا كرده اند.
وي ادامه داد: خريداران به دليل شباهت زياد بين سكه بانكي و غيربانكي قادر به تشخيص اصلي از غيراصلي نيستند لذا هنگام فروش سكه غيراصلي دچار مشكل خواهند شد.
رئيس اتحاديه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: كساني كه قصد خريد سكه دارند بايد حتما سكه بهار آزادي را از واحدهاي صنفي داراي پروانه معتبر خريداري كنند.
وي در ادامه همچنين اظهار داشت: از ابتداي هفته جاري پس از اعلام حمايت اروپا از برجام نرخ سكه و طلا در بازار مشهد رو به كاهش چشمگيري نهاده بطوري كه نرخ هر گرم طلا به 485 هزار تومان و نرخ هر سكه كامل بهار آزادي به پنج ميليون تومان رسيده است. نرخ سكه تقريبا رو به تعادل است و حباب آن از يك ميليون تومان به 300 هزار تومان رسيده است.
رئيس اتحاديه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: بازار طلاي مشهد همچنان دچار ركود است و خريد و فروش طلا در آن انجام نمي شود. از ابتداي امسال تاكنون حدود 100 واحد صنفي طلافروشي در اين شهر پروانه كسب خود را باطل كرده اند.
160 كارگاه طلا سازي و يكهزار و 380 طلا و جواهر فروشي داراي جواز كسب در مشهد فعاليت دارد.
7489