تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر همگرایی برنامه ها و باور مدیران و كارشناسان ستادی این وزارتخانه با سند تحول بنیادین گفت: این همگرایی برای تحقق مدرسه محوری به عنوان مهم ترین برنامه فعلی حوزه تعلیم و تربیت لازم است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، «سیدمحمد بطحایی» عصر دوشنبه در آیین رونمایی از برنامه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش زمانی تسریع می شود كه نقشه ذهنی مدیران و كارشناسان ستادی با این چرخش همسو شود.
وی همچنین به پاره ای از اقدامات در آموزش و پرورش طی یك سال گذشته اشاره كرد و گفت: مهارت های زندگی و مهارت های فردی كه آغاز شده باید با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شود. همچنین آموزش های مدرسه باید با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان بیشتر منطبق باشد.
بطحایی با اشاره به ضرورت چابك سازی ساختارها در آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: وجود ساختارهای متمركز و گسترده در آموزش و پرورش باید تغییر كرده و بعد از ابلاغ برنامه اجرایی سند تحول حتی ماموریت های آموزش و پرورش استان ها و منطقه نیز باید تغییر كند.
وی در ادامه، ضمن اشاره به ضرورت بررسی و احصای منابع و استلزامات این برنامه اجرایی گفت: تا یك ماه آینده ستاد بودجه در وزارتخانه مانند دیگر دستگاه ها تشكیل می شود، بنابراین هر بخش باید منابع، نیازها و اختیارات و الزامات مورد نیاز خود را برای اجرای این برنامه مشخص كند تا بتوانیم آن را در بودجه سال 98 بگنجانیم در غیر اینصورت سند تحول در سال 98 نیز قابل اجرا نخواهد بود.
بطحایی با اشاره به برنامه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاكید كرد: این برنامه نقشه راه و مسیر تحول وزارتخانه است و همه ما باید همت و توان خود را صرف اجرای آن كنیم، همچنین همه برنامه های مناطق و استان ها باید ازین پس منبعث از این برنامه باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این برنامه مشخص می كند در چه فواصل زمانی باید به كدام دستاوردهای كیفی و كمی سند تحول بنیادین برسیم و این برنامه به فعالیت های آموزش و پرورش انسجام می دهد.

**مركزی برای رصد انطباق برنامه ها با سند تحول تشكیل می شود
وی گفت: برای اینكه همه برنامه ها با این سند و برنامه اجرایی منطبق باشد، مركزی تشكیل می شود كه وظیفه اش رصد حوزه های مختلف و انطباق برنامه های حوزه ها با سند است.
بطحایی با اشاره به ضرورت تحول و چرخش در نظام آموزش و پرورش گفت: تحول، چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب است و اگر این برنامه اجرایی نشود فقط اسمی تحول را ایجاد كرده ایم و نه واقعی.
وی ادامه داد: مدرسه، امروز ركن اصلی در حوزه تعلیم و تربیت است و تصمیم گیری و تصمیم سازی باید به عهده مدارس باشد و یكی از چرخش ها همین سپردن مسئولیت بیشتر به مدارس است.
به گفته بطحایی این امر باید در حوزه ستادی به گفتمان اصلی تبدیل شود؛ در حالیكه مدرسه امروز با این‌ نقطه فاصله دارد‌.
وی خاطرنشان كرد: مدرسه هنوز كانون اصلی تعلیم و تربیت نیست، برای تحقق مدرسه محوری همگرایی ذهن و باور مدیران و كارشناسان ستادی با سند تحول بنیادین و برنامه اجرایی این سند لازم است‌.
عضو كابینه دوازدهم با اشاره به ضرورت تغییر ماموریت معاونت های مختلف و آموزش و پرورش استان ها و مناطق تاكید كرد: همین امر می تواند با موانعی در حوزه ستادی روبرو شود كه باید آن را رفع كنیم.
وی افزود: باید جلسات كارشناسی و گفت وگوی بیشتر برای رسیدن به نقاط مشترك بین مدیران و كارشناسان به تعامل بهتری در اجرای این برنامه برسیم.
وی در پایان بار دیگر از همه‌ واحدهای ستادی خواست هر چه سریع تر چارچوب تفصیلی برنامه اجرایی سند تحول را در حوزه خود بررسی كرده و نیازهای مالی و اختیارات قانونی مورد نیاز برای اجرای سند را اعلام كنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در این مراسم در گزارشی از روند تدوین برنامه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: زیرنظام سند تحول تدوین، تصویب و برای اجرا به وزارتخانه ابلاغ شد.
رضا مددی افزود: این امر تكلیف وزارتخاته را برای اجرای نظام مند سند معلوم می كند.
وی یادآور شد: مسیر اجرایی كردن ۱۳۱ راهكار عملیاتی سند تحول از طریق تدوین و تصویب زیرنظام ها خواهد بود. مددی تاكید كرد: با توجه به تاكید وزیر آموزش و پرورش از خرداد ماه گذشته شورای هماهنگی و اجرای سند تحول و ۶ كارگروه در آن تشكیل شد و با تلاش و مشاركت ببش از ۴۰۰ كارشناس امروز به نتیجه رسیدیم.
وی یادآور شد: این برنامه اجرایی و شناسنامه های تفصیلی این برنامه ها تدوین شده وزیر آموزش و پرورش سوم مهرماه با بخشنامه ای اجرای این برنامه را به واحدهای ستادی و همه استان ها ابلاغ كردند، بنابراین رسما كار وزارتخانه برای پیگیری هماهنگ این برنامه مشخص است.

علمی**9157**9294**2017