تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷

يزد- ايرنا- شهرستان خاتم، اصلي ترين قطب توليد پسته در استان يزد و از مناطق عمده برداشت اين محصول در كشور است، اما اين روزها حال و روز خوشي ندارد.

به گزارش ايرنا، حوادث، بلاياي طبيعي و شرايط جوي نامناسب در سال گذشته، بر تن رنجور اين محصول، زخمي كاري زده است.
خاتم با سطح زير كشت 20 هزار هكتار پسته، امسال به دليل سرمازدگي، گرمازدگي و ديگر بلاياي طبيعي و از جمله تگرگ، توليد آن 75 درصد كاهش داشته و آنچه موجب نگراني بيشتر اين روزهاي كشاورزان شده نبود قيمت ثابت براي اين محصول در بازار فروش است.
تلاطم بازار فروش، موجب شده تا كشاورزان، نگران فروش محصول خود باشند و نتوانند به قيمت هاي بازار اعتماد كنند.
كشت اين گياه كم آبخواه كه با توجه به نوع اقليم مناسب در خاتم، مورد استقبال كشاورزان است علاوه بر مصرف كم آب و نداشتن نياز به مراقبت هاي ويژه، در صورت وارد نشدن خسارات هاي طبيعي، از عملكرد مناسبي در سطح هكتار برخوردار است و مي تواند از نظر اقتصادي تامين كننده نيازهاي جامعه كشاورزي منطقه باشد.
مسوولان اين بخش از ديگر دلايل كاهش محصول پسته امسال در شهرستان را عدم تلقيح با توجه به شرايط اقليمي نامناسب در فروردين ماه و ريزش جوانه هاي گل بر اثر طغيان شته در سال گذشته اشاره كردند.
كاهش توليد و نوسان قيمت ها، نگراني جامعه كشاورزي و بويژه پسته كاران شهرستان را به دنبال داشته و آنها ضمن دعا براي رفع بلاياي طبيعي، خواستار اتخاذ تصميمات مناسب از سوي مسوولان ذيربط براي بهبود وضعيت بازار اين محصول هستند.
يكي از پسته كاران با سابقه خاتم به ايرنا گفت: تگرگ و سرمازدگي، محصولات كشاورزي امسال را تحت تاثير قرار داده و ميزان توليد آنها به نسبت سال گذشته، بسيار كاهش يافته است.
محمد فلاحتي كه حدود 40 سال است به كشاورزي مشغول است و تنها راه معاش خانواده اش كشاورزي است ،خاطرنشان كرد: تگرگ امسال در 40 سال گذشته، بي سابقه بوده و اين موجب ضرر و زيان به كشاورزان و از جمله پسته كاران شده است.
فلاحتي يادآور شد: كاهش توليد اين محصول و همچنين نداشتن منبع درآمد ديگر براي كشاورزان، موجب بروز مشكلاتي در تامين مخارج زندگيشان شده است.
اين كشاورز پيشكسوت تصريح كرد: مي طلبد تا مسوولان به اين قشر توجه ويژه داشته باشند و با ارائه وام هاي كم سود، به كشاورزان كمك كنند.
ناصر فلاحتي، ديگر كشاورز اهل هرات خاتم هم گفت: پسته به دليل شرايط جوي نامناسب در سال گذشته و جاري و همچنين بلاياي طبيعي با كاهش عملكرد روبرو بوده است.
وي اضافه كرد: اين عوامل موجب استقبال نكردن مشتريان محصول به دليل كاهش كيفيت آن در بازار فروش شده است.
فلاحتي نظارت بيشتر مسوولان جهاد كشاورزي را خواستار شد و خاطرنشان كرد: اين نظارت ها مي تواند موجب ارائه آموزش به كشاورزان و همچنين بازدهي بيشتر اين محصول در سطح هكتار گردد.
مدير جهاد كشاورزي خاتم از اين شهرستان بعنوان قطب اصلي توليد پسته در استان يزد ياد كرد و گفت: توليد اين محصول، امسال در مقايسه با سال گذشته 75 درصد كاهش داشته است.
'مجتبي آغاز' افزود: اين محصول با 16 هزار و 960 هزار هكتار سطح زير كشت، رتبه اول سطح توليد اين محصول را در استان به خود اختصاص داده است.
وي بيان كرد: بيش ار 65 درصد سطح زير كشت باغات پسته خاتم از نوع اكبري، 25 درصد احمد آقايي ، 10 درصد كله قوچي و بقيه ارقام ديگر است.
اين مسوول اضافه كرد: سرمازدگي 28 اسفند و 16 فروردين و گرمازدگي 28 فروردين سال جاري نيز يكي از دلايل كاهش توليد اين محصول است.
آغاز با بيان اينكه پسته اين شهرستان با كيفيت ترين پسته استان و كشور است، تصريح كرد: اين مشخصه در صادرات اين محصول به كشورهاي ديگر و همچنين بازار پسندي آن حائز اهميت است.
مدير جهاد كشاورزي خاتم گفت: اين شهرستان داراي 55 دستگاه فراوري پسته است كه فقط كار پوست كني و خشك كردن را انجام مي دهند.
خاتم با 16 هزار و 700 هكتار سطح زير كشت و 50 هزار تن محصولات باغي و مجموع 21 درصد توليد، جايگاه نخست استان را داراست و در محصول گلخانه اي هم با سطح زير كشت 32 هكتار، جايگاه پنجم را در اختيار دارد.
هرات مركز شهرستان 40 هزار نفري خاتم در فاصله 240 كيلومتري شهر يزد واقع شده است.
7534/ 6197
'صغري حيدري' خبرنگار ايرنا در خاتم