قم- ایرنا- معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: هفت میلیون و 400 هزار سالمند در كشور وجود دارد كه از این تعداد، یك میلیون و 400 هزار تَن از آنان تحت پوشش این نهاد می باشند.

به گزارش ایرنا، فاطمه رهبر روز سه شنبه در آیین تجلیل از سالمندان در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) قم، افزود: افراد بالای 60 سال سن را سالمند گویند و این قشر به اقتضای سن و شرایط جسمی، هزینه بیشتری نسبت به سایر اقشار دارند.
وی با تاكید بر اینكه قوانین كشوری و كمیته امداد در راستای حمایت از سالمندان است، خاطرنشان كرد: مجلس شورای اسلامی با مشاركت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی باید قوانینی را تصویب نماید تا شرایط زندگی سالمندان بهبود یابد.
وی با اشاره به كاهش زاد و ولد در كشور، بیان كرد: همانطور كه رهبر معظم انقلاب تاكید نموده اند، دولت ها باید فكری برای این مساله داشته باشند، وگرنه در چند سال آینده ایران جزو كشورهای سالمند محسوب خواهد شد.
رهبر گفت: اشتغال، تحصیل، مسكن و ازدواج از جمله مواردی است كه باید برای جوانان مهیا تا رشد و بالندگی كشور با مشكل مواجه نشود.
وی گفت: بیش از یك میلیون و 600 هزار خانوار در قالب سه میلیون تَن درسراسر كشور مستمری بگیر كمیته امداد می باشند.
وی افزود: حدود 500 هزار خانوار با جمعیت یك میلیون تَن یك یا چند خدمت از كمیته امداد امام خمینی دریافت می كنند و همچنین حدود یك میلیون تَن نیز خدمات موردی می گیرند.
رهبر ادامه داد: درحال حاضر جمعیتی حدود پنج میلیون تَن از كمیته امداد خدمت می گیرند.
وی گفت: كمك معیشت افراد تحت پوشش كمیته امداد درسالجاری سه تا چهار برابر شده است و در حال حاضر خانواده پنج نفره حدود 6 میلیون و 900 هزار ریال مستمری دریافت می كند.
وی افزود: كمك هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، كمك هزینه درمان تكمیلی، هزینه اجازه منزل، خرید منزل، ساخت و ودیعه مسكن از جمله تسهیلاتی است كه به مددجویان پرداخت می شود.
رهبر اضافه كرد: تمام مددجویان بیمه حوادث هستند، مشاوره حقوقی، خانوادگی، قضایی و ارائه وام های كارگشایی، اشتغال، كمك هزینه جهیزیه و معافیت از سربازی در موارد خاص از دیگر خدماتی است كه توسط كمیته امداد ارائه می گردد.
وی با اشاره به محدودیت منابع كمیته امداد، گفت: این نهاد به تنهایی نمی تواند مشكلات قشر تحت پوشش را حل نماید و دستگاه های دیگر باید آن را یاری نمایند تا مشكلات به حداقل برسد.
رهبر همچنین با اشاره به احادیث مختلفی از امامان معصوم پیرامون جایگاه سالمندان، گفت: دین اسلام علاوه بر تاكید نسبت به احسان والدین، جایگاه مهمی نیز برای سالمندان درخانواده قائل است.
آیین تجلیل از سالمندان استان های البرز، اصفهان، مركزی، تهران، سمنان و قم با حضور مسئولان كمیته امداد و استانداری در مجتمع فرهنگی تربیتی حضرت معصومه(س) آغاز و تا سه روز ادامه دارد، برنامه های مختلفی برای
سالمندان دعوت شده به این آیین در نظر گرفته شده است.
** مدیركل كمیته امداد امام خمینی(ره) قم نیز دراین آیین گفت: در این استان 36 هزار تَن تحت پوشش این نهاد هستند كه 14 هزار تَن از آنان سالمندان بالای 60 سال می باشند.
اكبر میرشكار با بیان این كه نباید فعالیت كمیته امداد باعث شود از توجه به سالمند غافل شویم، افزود: مددكاران كمیته امداد هر سه ماه یكبار برای سركشی و مددكاری سالمندان و ارائه خدمات ویژه در حوزه درمان و نشاط و معیشت اقدام می كنند و برنامه ریزی های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
در حال حاضر 20 هزار و 703 خانوار معادل 2.7 درصد جمعیت قم زیر پوشش كمیته امداد هستند كه از این تعداد، 15هزار و 60 خانوار معادل 1.9 درصد جمعیت استان مستمری بگیر بوده و سایر خانوارها نیز از خدمات تك یا چند خدمتی امداد مثل درمان، فرهنگی و اشتغال بهره مند می شوند.
/2085/ 6133/