به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، منصور كبگانیان سه شنبه شب در پایان جلسه یكصد و نهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور در جمع خبرنگاران در مورد دستورهای این جلسه اظهار داشت: در این جلسه به موضوع اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها به عنوان موضوعی مهم پرداخته شد.
وی ادامه داد: دستور دیگر نشست آمار بیكاری میان دانش آموختگان دانشگاه ها بود كه تقریبا دو برابر نرخ بیكاری عمومی در جامعه و حدود 25 درصد است.
عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر افزود: گزارشی از این موضوع ارائه شد تا سیاست هایی متناسب با آن تدوین شود.
وی با تاكید بر تسریع در روند آماده سازی گزارش آمایش آموزش عالی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه آزاد اسلامی گزارش هایی ارائه داده اند ولی هنوز گزارش مكتوب و موثقی از وزارت علوم دریافت نكرده ایم.
كبگانیان تاكید كرد: به همین دلیل بررسی پیشرفت سند آمایش آموزش عالی را در دستور كار گذاشته ایم؛ ولی هنوز پاسخی از وزارت علوم دریافت نكرده ایم، امیدواریم وزارت علوم بحث پیشرفت سند را جدی بگیرند كه چند نكته دارد.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور موضوعات مهم در این سند را بیان كرد و گفت: رتبه بندی دانشگاه ها و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها در این سند مطرح و بسیار مهم است؛ زیرا به این شكل هر دانشگاهی می داند در كشور و منطقه خود چه ماموریت هایی دارد.
*** بهبود 12 درصدی شاخص جهانی نوآوری
وی در مورد دستور جلسه دیگر اظهار داشت: گزارش خوبی از رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری ارائه شد، این شاخص اركان هفتگانه ای دارد كه بر اساس گزارش ارائه شده ایران طی سال 2017 تا 2018 ارتقای 12 درصدی و 10 پله ای داشته و از رتبه 75 به 65 صعود كرده است.
كبگانیان ادامه داد: رتبه بندی دانشگاه های كشور در بین دانشگاه های جهان در گزارش دیگری به صورت كلی مطرح شد.
وی در پایان تاكید كرد: امیدواریم وزارت علوم نیز هر چه سریع تر گزارش آمایش آموزش عالی را در بخش خود ارائه دهد؛ زیرا بخش های آموزش پزشكی و بخش دانشگاه های غیردولتی نیز گزارش داده اند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد بررسی تغییر در آزمون سراسری نیز گفت: در این زمینه كار كارشناسی زیادی انجام داده ایم و انتظار داریم این تغییرات و ساماندهی آزمون سراسری تا سال آینده اجرا شود.
نقشه جامع علمی كشور از دی ماه 1389 (زمان تصویب در شورای عالی نقلاب فرهنگی) و خرداد 1390 زمان انتشار رسمی به عنوان مهمترین سند مرتبط با حوزه علم و فناوری در چشم انداز 1404 در راستای طراحی راهبردهای مشخص برای اهداف علمی و فناوری، اقتصاد و صنعت در افق چشم انداز 20 ساله كشور ابلاغ شد؛ تدوین این سند به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشگاهیان در سال های 84 و 85 آغاز شده بود.
ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور مسئولیت اصلی پیگیری اجرای این نقشه، نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری و وضعیت كلی آموزش عالی و عمومی را برعهده دارد.
علمی** 9157**1440
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲
تهران- ایرنا-دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور گفت:بررسی پیشرفت سند آمایش آموزش عالی در دستور كار این ستاد قرار دارد اما هنوز گزارشی از وزارت علوم دریافت نكرده ایم.