تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با رییس جمهوری اوگاندا بر اهمیت شكل‌گیری فصل جدیدی از همكاری‎‌های مشترك علمی و فناوری بین ایران و آفریقا تاكید كرد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دكتر سورنا ستاری كه در راس هیاتی عالی رتبه و در یك سفر منطقه ای در كامپالا پایتخت اوگاندا به سر می برد، با یوری موسوینی رییس جمهوری این كشور دیدار و گفتگو كرد.
ستاری در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رییس جمهور ایران گفت: توسعه همكاری های دو كشور در زمینه علمی و فناوری بسیار ضروری و مهم است.
وی در ادامه با اشاره به توانایی شركت های دانش بنیان در ایران بیان كرد: در دنیا ایران را به خاطر منابع نفت و گاز می شناسند؛ اما باید بدانید كه در ایران نیروی انسانی متخصص در زمینه های مختلف علمی وجود دارد كه می تواند زمینه رشد و توسعه علمی كشورمان را فراهم كنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: ایران در دنیا به عنوان چهارمین كشور مهندس پرور شناخته شده است كه تلاش می كنیم از توان این نیروی عظیم و ارزشمند ایرانی برای توسعه علمی و فناوری كشورمان استفاده كنیم.
در این سفر نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و بانك توسعه صادرات و همچنین روسای 70 شركت دانش بنیان و فناور فعال در حوزه های صادراتی مطلوب بازار شرق آفریقا ستاری را همراهی می كنند و معاون رئیس جمهوری در این خصوص افزود: در این سفر، 70 شركت دانش بنیان و فناور فعال ایرانی همراه ما هستند كه امیدواریم این دیدارها و مذاكرات فصل مشتركی از همكاری های علمی و فناورانه بین دو كشور را كلید بزند.
وی با اشاره به تنوع اقتصاد ایران در خاورمیانه گفت: ایران شركت های بزرگ و مطرحی در زمینه های مختلف علمی مانند بایوتكنولوژی، نانوتكنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و غیره دارد و در این زمینه محصولات فناورانه زیادی تولید كرده ایم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه تاكید كرد: آمادگی داریم كه تجربیات خود را در حوزه مختلف فناوری به شركت های اوگاندایی منتقل كنیم.
در این دیدار، رییس جمهور اوگاندا نیز ضمن استقبال از مباحث مطرح شده و توسعه همكاری های مشترك بین دو كشور، گفت: ایران كشوری تاثیرگذار در منطقه است و در شرایط تحریم هم به فعالیت های تاثیر گذار خود ادامه می دهد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین با الیودا توموسیجه وزیر علم، فناوری و نوآوری اوگاندا دیدار كرد و در جریان آن، با اشاره به دستاوردهای مختلف متخصصان ایرانی در حوزه های مختلف، گفت: برای رسیدن به اقتصادی پایدار باید اكوسیستم فناوری در كشورها به وجود آید.
ستاری افزود: ما در ایران تلاش می كنیم از اقتصاد متكی بر نفت فاصله بگیریم و در سال های گذشته با تلاش و توان متخصصان ایرانی به نتیجه مطلوب نزدیك شده ایم.
معاون علمی رییس جمهوری پس از اوگاندا راهی كنیا می شود.
علمی ** 1836 *1201*2017