اسلام آباد- ايرنا -سفير چين در پاكستان گفت كه پكن، آماده قبول پيشنهاد دولت جديد پاكستان براي ايجاد تغيير در طرح مشترك كريدور اقتصادي چين و پاكستان موسوم به «سي - پك»است.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روزنامه نيوز پاكستان، «ياو جينگ»گفت:پكن و اسلام آباد درباره طرح هاي مختلف و نقشه راه هاي اجراي كريدور اقتصادي چين - پاكستان با يكديگر به تبادل نظر پرداخته اند و چين، طرح هايي را كه مورد قبول دولت جديد پاكستان باشد عملياتي مي كند.
سفير چين افزود:پاكستان مي تواند بر اساس امنيت و فوايد اقتصادي خود درباره طرح 'سي پك' تصميم گيري كند.
پيش از اين دولت جديد پاكستان به رهبري عمران خان با اعلام اينكه به طرح 'سي پك' پايبند مي ماند، بررسي مجدد طرح كريدور اقتصادي چين و پاكستان را خواستار شده بود.
منابع دولتي پاكستان اعلام كردند كه دولت چين با پيشنهاد پاكستان براي بازنگري در اين طرح موافقت كرده است.
چين قرار است، يك خط راه آهن از درياي عرب در جنوب اين كشور تا منطقه كوهستاني هندوكوش در شمال اين كشور با هزينه 8 ميليارد و 200 ميليون دلار احداث كند.
با اين حال دولت پاكستان نسبت به شرايط مالي و چشم انداز هزينه آن نگراني هايي دارد زيرا كه شرايط ذكر شده در اين طرح باعث بدهكار شدن طولاني مدت پاكستان به چين خواهد شد كه اين مي تواند به اقتصاد پاكستان در دراز مدت لطمه وارد كند.
بدهكار بودن پاكستان در درازمدت با شعارهاي عمران خان مبني بر رهايي از بدهي هاي خارجي در تضاد است.
خسرو بختيار وزير طرح و برنامه ريزي پاكستان گفت:به دنبال مدلي هستيم كه طرح 'سي پك' براي پاكستان در آينده ريسكي به دنبال نداشته باشد.
منابع دولتي مي گويند:دولت پاكستان خواهان بازنگري در همه پروژه هاي زيرساختي و غير زيرساختي سي پك است.
يك خط ريلي شهر كراچي مركز ايالت سند را به پيشاور مركز ايالت خيبرپختون خواه وصل مي كند كه به گفته مقامات چيني اين پروژه ريلي بزرگترين پروژه خط ريلي كل جاده ابريشم در سراسر جهان است.
اما پاكستان نگراني هايي در قبال شرايط ذكر شده در اين پروژه دارد. مقامات دولتي پاكستان مي گويند بناي سي پك در راستاي فوايد كلي اين كشور نيست.
اين طرح هر چند بسياري از منافع چين را تامين كرده است، فوايد اقتصادي پاكستان تا حدودي ناديده گرفته شده است.
صندوق بين المللي پول نيز درباره اين طرح به پاكستان هشدارهاي لازم را داده بود.
يكي از وزيران پاكستاني مي گويد ما در قبال اين طرح نگراني هايي داريم اما به غير از چين هيچ كشوري حاضر به سرمايه گذاري در پاكستان نيست، بنابراين شايد اين سرمايه گذاري از سوي چين براي ما امري اجبار باشد.
بسياري از خطوط ريلي پاكستان كه در زمان حكومت انگليسيها ساخته شده است تا كنون مرمت و بازسازي نشده است.
دولت عمران خان گفته است كه احداث خط ريلي يك هزار و 872 كيلومتري سي پك در اين كشور از اولويت هاي اصلي برنامه دولت است زيرا كه اين خط مي تواند جايگزين مناسبي براي خط ريلي قديمي باشد.
آساق**6125**1337