اهواز - ايرنا - استاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: يكي از مشكلاتي كه در حوزه خشكسالي همچنان پا برجا است اين است كه هنوز خشكسالي را پديده اي موقت مي‌دانيم و پس از مدتي به فراموشي سپرده مي‌شود.

به گزارش ايرنا سعيد مريد روز چهارشنبه در همايش ملي يك روزه مديريت منابع آب و سازگاري با خشكسالي در اهواز، افزود: خشكسالي بيشتر از اينكه نيازمند بايدها باشد نيازمند نبايد‌هاست؛ يعني در دوران خشكسالي نياز به كارهايي است كه نبايد انجام شود.
وي با اشاره به موضوع نگاه دولت‌ها و چالش‌هاي موجود در مديريت خشكسالي ادامه داد: دولت‌ها علاقه دارند در خصوص خشكسالي اقداماتي انجام دهند كه در دوره چهار ساله خود نمود داشته باشد اما اين مساله براي خشكسالي كارآمد و جوابگو نيست چرا كه خشكسالي نيازمند برنامه‌اي بلند مدت و مستمر است.
وي مشكلات حوضه آب را به سه دسته آسان، سخت و پيچيده تقسيم كرد و بر چگونگي مصرف بهينه آب در حوضه هاي مختلف تاكيد كرد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: ميزان كارآيي كه در مديريت خشكسالي و مديريت آب به دست مي آيد از ميزان هزينه اي كه براي آن مي‌شود كمتر است، در واقع به اندازه اي كه اعتبارات هزينه مي‌شود نتيجه حاصل نمي‌شود.
مريد، در ادامه بهره برداري سياسي از اعتبارات در حوزه خشكسالي را از ديگر معضلات اين حوزه دانست و گفت: وابسته شدن كشاورزان به دولت، تضعيف خوداتكايي و خلاقيت آنها از چالش هاي حوزه مديريت خشكسالي است.
وي ادامه داد: در حوزه مديريت خشكسالي اقداماتي براي پيش، حين و پس از خشكسالي بايد تعريف شود و سيستم پايش و پيش بيني خشكسالي ايجاد شود.

*** نيمي از كارون صرف نيشكر مي شود
يكي ديگر از مدرسان دانشگاه تربيت مدرس نيز در اين همايش گفت: نيمي از مصارف آب كارون به صنعت نيشكر در استان خوزستان اختصاص داده شده است.
داود رضا عرب افزود:معضل خشكسالي از حالت زيست محيطي به معضل اجتماعي تبديل شده، به طوري كه مهاجرت اجباري ناشي از مسايل كم آبي و زيست محيطي را در خوزستان شاهديم.
وي با بيان اينكه موضوع تامين آب در اولويت بندي ها، جزو نخستين مسايل مطرح در ايران است گفت: در خشكسالي نقش نيروي انساني و مديريت آن بسيار مي تواند موثر باشد.
اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: در خوزستان خشكسالي از خشكسالي هواشناسي و هيدرولوژيكي، به خشكسالي اقتصادي و اجتماعي تبديل شده و همين موضوع موجب شده اين استان در حوزه مهاجرت دومين استان كشور و در حوزه مهاجرت فرستي نختستين استان كشور باشد و لرستان و كرمانشاه دومين و سومين استان هاي مهاجر فرست هستند.
به گفته معاون مطالعات پايه و طرح هاي جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ورود آب به مخازن سدهاي خوزستان در سال آبي گذشته 61 درصد كاهش داشت و به دنبال آن ذخاير آبي مخازن سدهاي اين استان نيز 58 درصد كاهش پيدا كرد.
7164/ 6037