گچساران- ايرنا-مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران گفت: عمليات ضخامت سنجي و عيب يابي 16 هزار نقطه از خطوط لوله اين شركت به روش التراسونيك در سال جاري انجام شده كه تاثير بسزايي در پيشگيري از نشت خطوط لوله و نفت ريزي در حوزه‌ عملياتي اين شركت داشته است.

مهندس هوشنگ صيدالي روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اهميت و ضرورت اجراي اين عمليات افزود: اين عمليات به منظور جلوگيري از حوادث غير مترقبه احتمالي ناشي از كاهش ضخامت بر اثر خوردگي داخلي انجام شد.
وي بيان كرد: اين شركت داراي هشت آزمايشگاه شيميايي، 6 هزار و 964 كيلومتر انواع خطوط لوله و 790 حلقه چاه نفت و گاز است.
صيدالي توليد و صيانت از مخازن نفت و گاز، حفظ منابع و تأسيسات، نگهداري و بهينه سازي و تعمير كليه تأسيسات، اجراي پروژه‌هاي توسعه‌اي در زمينه نگه داشت اوليه، ايمن سازي خطوط لوله، اجراي پروژه‌هاي سرمايه‌اي، جلوگيري از آلودگي محيط زيست و افزايش بهره‌وري را از مهمترين اهداف اين شركت اعلام كرد.
وي بيان كرد: تعمير و تجهيز قطعات اساسي مورد نياز صنعت نفت با هدف مقابله با تحريم‌ها و جلوگيري از كاهش توليد نفت در شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران انجام مي‌شود.
صيدالي نظارت بر360 مورد تعميرات اساسي تجهيزات ايستگاه هاي تقويت فشار گاز شماره-1 و 2 گچساران، كارخانجات نمك زدايي گچساران-2 و بينك و تفكيك گرهاي سرچاهي و بيش از يك هزارو 100 مورد بازرسي كارشناسي از مهمترين اقدامات انجام شده اين شر كت در سالجاري ذكر كرد.
وي اظهار داشت: بررسي وضعيت خوردگي و نظارت بر ايمن سازي خطوط لوله ورودي و خروجي مجتمع گاز و گاز مايع-900 و بخشي از خطوط لوله درون تلمبه خانه حياتي گوره از مهمترين طرح هاي در دست اجراي مديريت فني اين شركت است.
صيدالي تصريح كرد: براي جلوگيري از بروز خوردگي تاسيسات نفتي در سال جاري اين شركت اقدام به رنگ آميزي و تميز كاري تلمبه خانه گوره و واحد بهره برداري بي بي حكيمه-1 و گچساران كرده است.
هم اكنون روزانه 635 هزار بشكه نفت در شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران توليد مي‌شود.
شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران در چهار استان فارس، بوشهر، كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان فعاليت دارد.
اين شركت داراي 10 واحد بهره برداري، 10 واحد تقويت و تزريق فشار گاز، سه پالايشگاه گاز و گاز مايع، پنج واحد نمك زدايي و بيش از 6 هزار و 700 كيلومتر خط لوله انتقال نفت است.
شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران يكي از شركت‌هاي تابعه مناطق نفت خيز جنوب است.
ميدان نفتي گچساران دومين ميدان بزرگ نفتي ايران است كه در محدوده شهرستان گچساران در استان كهگيلويه و بويراحمد و در فاصله 220 كيلومتري جنوب شرقي اهواز قرار دارد.
اين ميدان با ذخيره درجاي 66٫7 ميليارد بشكه و ذخيره نهايي 23٫7 ميليارد بشكه نفت خام، پس از ميدان نفتي اهواز دومين ميدان بزرگ نفتي ايران بشمار مي‌آيد.
شركت بهره‌برداري نفت و گاز گچساران زيرمجموعه‌ شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب، در زمينه استخراج، پالايش و انتقال نفت خام، گاز طبيعي و توليد ميعانات گازي فعاليت مي‌كند.
شهرستان 120 هزار نفري گچساران در جنوب غربي كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
2082/1662