كابل - ايرنا - نماينده و مشاور ويژه وزارت امور خارجه آمريكا براي افغانستان كه به تازگي مامور پيگيري صلح ميان گروه طالبان و افغانستان شده است، براي ملاقات با مقامات پنج كشور جنوب و جنوب غرب آسيا، سفري 10 روزه را به منطقه آغاز كرد.

به گزارش ايرنا، رسانه هاي افغانستان روز پنجشنبه به نقل از منابع غربي خبر دادند كه «زلمي خليل زاد» نماينده ويژه آمريكا براي انجام ماموريتش، سفر به كشورهاي افغانستان ، پاكستان، قطر، امارات متحده عربي و عربستان سعودي را از امروز آغاز مي‌كند.
وزارت خارجه آمريكا در اين مورد اطلاعيه اي منتشر كرده و اعلام داشته است كه ماموريت خليل زاد، رهبري از تلاش‌هاي واشنگتن براي آوردن طالبان به ميز مذاكره است و اين ماموريت را در هماهنگي نزديك با دولت افغانستان جهت رسيدن به خاتمه جنگ در اين كشور انجام مي‌دهد.
بعد از آن كه « مايك پمپو» وزيرامور خارجه آمريكا در آخرين روزهاي شهريور ماه گذشته و قبل از سفرش به پاكستان از انتصاب خليل زاد به عنوان مامور پيگيري صلح افغانستان در سمت مشاور ويژه خود خبر داد، اين اولين سفر زلمي به عنوان نماينده آمريكا به منطقه است .
خليل زاد كه يك افغان تبار آمريكايي و عضو حزب جمهوري خواه آن كشور است در كارنامه كاريش مسئوليت سفارت آمريكا در كابل و بغداد را نيز دارد.
ملاقات نماينده آمريكا با مقامات كشورهايي كه براي اين سفر10 روزه برنامه ريزي شده از اين منظر قابل توجه است كه همگي اين طرف هاي مذاكره مانند خود آمريكا در تاسيس ، حمايت و تجهيز و هويت گروه طالبان نقش محوري داشته اند.
طالبان بنا به اعتراف «هيلاري كلينتون» وزير امور خارجه اسبق آمريكا به منظور تجميع مبارزان تندرو و افراطي براي مقابله با ارتش سرخ شوروي سابق شكل گرفت با پول نفتي عربستان و امارات تامين مالي و از مسير پاكستان تحت نظارت آمريكا تجهيز شدند .
عربستان و امارات اولين و تنها كشورهايي بودند كه حكومت طالبان را در مقطعي كه كابل را اشغال كردند به رسميت شناختند و بعد از سقوط طالبان در پي حمله آمريكا به افغانستان ، دفتر سياسي اين گروه تروريستي به منظور داشتن آدرس براي مذاكره از سوي آمريكا در قطر راه اندازي شد.
خليل زاد قرار است در سفر 10 روزه خود زمينه ساز شرايطي باشد كه درآن گروه طالبان با همكاري و توصيه اين كشورها راضي به نشستن پشت ميز مذاكره صلح با دولت وحدت ملي افغانستان شود.
اين تلاش ها در حالي انجام مي شود كه طالبان دولت افغانستان را به واسطه آن چه دست نشانده بودن از سوي آمريكا مي خواند ، نامشروع مي داند و همواره خواستار مذاكره مستقيم با خود آمريكايي هستند.
گروه طالبان مهمترين دليل مشروع خود را براي تداوك جنگ حضور نيروهاي خارجي در كشورشان اعلام مي كنند و هر گونه مذاكره صلح را بدون تعيين تكليف اين علت غير منطقي مي دانند و از آن سو آمريكا نيز همواره بر ماندگاري خود در افغانستان بدون تعيين زمان خروج تاكيد دارد و بايد ديد خليل زاد كجا و چگونه اين دو خط موازي را به هم مي رساند.
*آساق*1104*1144