قم- ايرنا- مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس قم گفت: از مجموع مدارس موجود در اين استان، 31 درصد از لحاظ بنا در وضعيت نامناسبي است كه بايد تخريب و بازسازي شود.

محسن پورگليان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: با بررسي هاي صورت گرفته در زمينه وضعيت فيزيكي مدارس به لحاظ بنا و استانداردهاي سازه اي، از ميان 657 مدرسه موجود در قم، 149 مدرسه بايد تخريب و بازسازي شود.
وي اضافه كرد: اگر تخريب و بازسازي 149 مدرسه در قالب برنامه پنج ساله صورت گيرد، سالي حدود يك هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.
پورگليان با اشاره به اين كه طرح تخريب و بازسازي مدارس از سال 85 در كشور آغاز شده است، گفت: استان قم 90 درصد از سهم اعتباري خود را در اين زمينه دريافت نموده و تاكنون حدود 100 مدرسه در اين استان تخريب و بازسازي شده است.
به گفته مديركل نوسازي مدارس قم، 25 درصد مدارس استان حداقل هاي سازه اي را دارا مي باشد و نيازمند مقاوم سازي است و 44 درصد مدارس موجود در قم نيز كاملا مقاوم است.
وي افزود: در مقاوم سازي مدارس نيز استان قم 35 درصد از سهم اعتباري خود را دريافت نموده و تاكنون 73 مدرسه مقاوم سازي شده است.
وي در ادامه با اشاره به اين كه از سال 92 طرح استانداردسازي سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي مدارس آغاز شد، گفت: تاكنون سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي 144مدرسه استانداردسازي شده و 207 مدرسه ديگر نيز بايد استانداردسازي شود.
پورگليان افزود: سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي 110 مدرسه نيز فرسوده و نيازمند تعميرات اساسي است.
به گفته وي، سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي 58 درصد از مدارس موجود در قم استاندارد، 22 درصد فرسوده و 20 درصد نيز غيراستاندارد است.
وي همچنين با اشاره به آسفالت و ايزوگام مدارس گفت: با توجه به اين كه سه درصد از سهميه مصوب قير كشور به سازمان نوسازي اختصاص دارد، در سال هاي 94 تا 96، محوطه 100 مدرسه در قم با زيربناي 100 هزار مترمربع آسفالت شده است.
پورگليان افزود: 98 مدرسه نيز با 55 هزار مترمربع زيربنا ايزوگام و تقريبا نيازهاي ضروري و مهم مدارس در اين خصوص برآورده شده است.
در سال تحصيلي جاري حدود 255 هزار دانش آموز در 665 مدرسه و 6 هزار و 783 كلاس درس با حضور 14 هزار معلم مشغول به تحصيل هستند؛ 97 درصد دانش آموزان در شهر قم و سه درصد نيز معادل هفت هزار دانش آموز در بخش هاي تابعه استان تحصيل مي كنند.
/2085/ 1175