هفته نامه كرمانشاه امروز در شماره 18 روز پنجشنبه 12 مهر 97 مطلبي را با عنوان «كرمانشاه چشم انتظار بازگشايي مرز خسروي» به قلم وحيد نيشابوري منتشر كرده است.

در اين يادداشت آمده است: قصرشيرين و مرز خسروي از ديرباز دروازه و معبر اصلي تردد زائران عتبات عاليات بوده و اين مهم در سفرنامه هاي مختلف كه توسط بزرگان اين مرز و بوم به رشته تحرير در آمده به ثبت رسيده است.
با پايان جنگ تحميلي و در جريان ورود آزادگان سرفراز ميهنمان اين مرز بار ديگر اهميت موضوعي خود را به منصه ظهور رساند.
با امكان برقراري مجدد سفر ايرانيان به عتبات عاليات بعد از سالها و پس از جنگ تحميلي همچنان اين مرز خسروي بود كه معبر اصلي تردد زوار به عراق بود.
در اواخر دهه هشتاد با گسترش فعاليت گروههاي تروريستي تكفيري در عراق بخصوص در استان ديالي كه هم مرز با استان كرمانشاه است ، اين مرز به دليل شرايط امنيتي بسته شد و تاكنون باوجود برقراري امنيت در عراق و اين استان امكان گشايش مجدد آن فراهم نشده است.
پايان مرزي خسروي يكي از بزرگترين و مجهزترين پايانه هاي مرزي كشور محسوب مي شود و بعنوان مرز رسمي بين المللي شناخته شده و با در اختيار داشتن بزرگترين پايانه مسافري، ظرفيت تردد 20 هزار زائر را در روز دارد.
اما اين مرز با تمام قابليت هايي كه دارد همچنان به فراموشي سپرده شده و متاسفانه سالهاست مردم اين ديار از منافع و مزاياي آن محروم گشته اند. تا جايي كه شايد به جرات بتوان گفت يكي از بزرگترين مطالبات مردم استان همين بازگشايي مرز خسروي باشد.
برخي مطالبات در استان وجود دارد كه به يك خواست عمومي براي مردم همه استان تبديل شده و نمي توان آن را مختص به يك يا چند شهر دانست كه بازگشايي مرز خسروي نيز از آن دسته مطالبات است كه تحقق آن در زندگي تمام مردم اين ديار تاثير خواهد گذاشت.
در همين راستا سال گذشته با پيگير يهاي بسيار نمايندگان و استاندار وقت بعد از سالها اعلام شد كه جهت راه پيمايي بزرگ اربعين مرز خسروي بازگشايي مي شود. اقدامات عمراني، خدماتي و رفاهي گسترده و ارزنده اي نيز انجام شد اما در دقيقه نود كشور عراق با بازگشايي مرز خسروي مخالفت كرد و حسرت چند ساله بر دل مردم استان باقي ماند.
حال مردم استان چشم انتظار بازگشايي مرز خسروي هستند و به عنوان يك مطالبه جدي از مسئولان كشوري، استاني و نمايندگان مجلس انتظار دارند به شكل فوري نسبت به تعيين تكليف بازگشايي اين مرز اقدام نمايند ، شايد بازگشايي خسروي پنجره اي باشد براي تحول استان پر درد كرمانشاه.
8066